Hej!

Ligger i stånd att snart sälja min första bostad. Jag har gjort lite renoveringar som jag tror går att avräknas, men jag noterar nu att jag bara sitter på elektroniska (PDF) fakturor och offerter, varav inga är i fysisk form med fysisk signatur. Det sistnämnda, behövs det? En signatur.

Fakturorna innehåller i övrigt allting såsom org.nummer, vad som har gjorts, m.m.
 
Fairlane
Jag antar att du undrar vad som krävs till deklarationen?
Du behöver egentligen ingenting. Du behöver bara kunna styrka eller göra det troligt om skatteverket frågar. En tydlig faktura i elektroniskt format är då precis lika bra som en i fysiskt format. Lättare till och med.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Iofs har Fairlane rätt. Signatur behövs inte om företagsnamnet och beskrivning framgår och digitalt format godkännes också av skattemyndigheten.

Nu ska ju TS själv sälja. Jag drar dock ut allt (som i dagsläget är avdragsgillt) på papper och samlar i en pärm för framtida försäljning då jag inte litar på min egen dator eller program;).
 
  • Gilla
Walle_Norrland_Skåne
  • Laddar…
@Fairlane & @yonna

Tack för snabbt svar båda två :)

Före vi arkiverar tråden. Jag har ett arbete utfört där jag, av någon anledning, har sparat offerten men inte själva fakturan. Felet är helt klart på min sida och summan är inte enormt omfattande. För att återknyta till vad ni sa, kan man kanske använda offerten som underlag ifall SKV yrkar på dokumentation? (Offerten är lägre än faktiska utfallet, och jag tänkte då använda det lägre beloppet).
 
Det går att på deklarationen markera, "kvitto saknas" med ett förtydligande att endast offert finns samt att beloppet inte stämmer. Ta upp den verkliga utgiften. Skattemyndiigheten godkänner förmodligen rubbet - det enda man kan råka ut för är att det stryks. Det som främst bedöms är rimligheten.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 2 till
  • Laddar…
boschkenta
Du kan inte ta ett utdrag från banken? Om du betalat via bankgiro tex så är det ju helt spårbart och borde funka ihop med offerten. En offert i sig bör ej funka i praktiken eftersom man kan ta offerter på jobb man aldrig får gjorda, men ihop med en pdf på själva betalningen i din bank är nog inga konstigheter!
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Du borde kunna kontakta firman som gjort jobbet och fråga lite snällt om du kan få en fakturakopia, om det inte är mer än 7år sen så borde det gå fint
 
Fairlane
Jag skulle göra som yonna skriver, markera att kvitto saknas och ta upp korrekt belopp. Är beloppet rimligt så kommer det inte ifrågasättas.
 
Det är ju inte bara fakturan som ska med utan din betalning av denna. Har du dina betalningar som screenshot och du skriver vilket företag, fakturanummer och vad det var som de gjorde ska väl det gå bra.
 
Sannolikheten att skatteverket ber dig styrka utgifterna är låg, men troligtvis så går det bra med både kontouttrag offerter e.d.

Jag fick leta tillbaka i gamla kontouttrag, offerter, digitala kvitton m.m. när jag sammanställde utgifter jag haft när vi sålde senast.

Skatteverket har dock inte hört av sig och det är 2 år sedan nu...
 
Kanske skulle det till och med gå med bilder från en renovering där omfattning framgår samt en materialkalkyl om man saknar kvitton. Det är ju ett sätt att styrka en utgift, om än inte lika säkert som ett kvitto/en faktura.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
... bilder från en renovering där omfattning framgår.. .
Har man inga kvitton av förklarad anledning (brand etc) är det mycket möjligt att skatteverket godkänner - fortfarande gäller rimlighetsprincipen. De som granskar är inga duvungar.
 
yonna yonna skrev:
Har man inga kvitton av förklarad anledning (brand etc) är det mycket möjligt att skatteverket godkänner - fortfarande gäller rimlighetsprincipen. De som granskar är inga duvungar.
Man ska naturligtvis inte bluffa, men kvitton kan försvinna eller som jag upptäckte, blekna med tiden. Jag skulle inte vara orolig för att yrka avdrag på en utgift man faktiskt haft med stöd av bilder, kontoutdrag, kalkyl e.d. Det värsta som kan hända är ju att man får avslag.

Hela upplägget från skatteverket bygger ju på bedömning. T.ex.vad som är reparation och vad som är förbättringar. Hur mycket förbättring( i pengar) är t.ex. ett ekparkettgolv mot en plastmatta? Omöjligt att svara på.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
S Styrman_jansson skrev:
Man ska naturligtvis inte bluffa, men kvitton kan försvinna eller som jag upptäckte, blekna med tiden. Jag skulle inte vara orolig för att yrka avdrag på en utgift man faktiskt haft med stöd av bilder, kontoutdrag, kalkyl e.d. Det värsta som kan hända är ju att man får avslag.

Hela upplägget från skatteverket bygger ju på bedömning. T.ex.vad som är reparation och vad som är förbättringar. Hur mycket förbättring( i pengar) är t.ex. ett ekparkettgolv mot en plastmatta? Omöjligt att svara på.
Precis så. Jag satt med kvitton som bleknat, jag satt och fick göra bedömningar hur mycket parkett är värt mer än plastmattan, hur mycket ett större kyl/frys är värt jämfört med en liten kyl etc. Bara det är rimliga avdrag så går det igenom och det är fullt naturligt enligt mig.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.