Är det någon som känner till system3e.se som bygger med block av perlit?
Ser intresserat ut.
 
Samoset
Verkar onekligen intressant. Jag pratade nyligen på telefon med en representant från företaget. Enligt dem själva är de först ut med att tillverka block som går att bygga stomme med av detta material.

Men det finns några frågetecken som jag behöver sätta mig in i.
Blocken pusslas ihop utan någon form av bruk eller infästning i varandra, utöver blockens egna former - någon som ser några ev. nackdelar med detta?

Hållfastheten är enligt tillverkaren jämförbar med lättbetong, och de har ett u-värde på 0,198 [W/m2K], och de är diffusionsöppna.

De marknadsför produkten som ett miljövänligt alternativ.
Jag funderar på hur stor inverkan en transport från tillverkningsplatsen i Polen till Sverige har på miljön.

´"Enligt Naturvårdsverkets beräkningar släpper en tung lastbil med släp ut i genomsnitt 61 gram koldioxid per ton och körd kilometer."

Någon klok person här på forumet som kan tänka sig att räkna på vad en transport till Sverige skulle landa på i koldioxidutsläpp?

Jag känner att detta kan bli ett material som jag ev. kan komma att tipsa kunder om i framtiden - OM alla boxar tickas av först. Vill säkerställa att blocken har dessa egenskaper som tillverkaren förespråkar, och att det passar ihop med svenskt klimat och Sveriges byggregler.
 
Sen undrar man vem kan sätta ihop blocken. Det står på hemsidan att det får göras av utbildad personal. Är det så att ett gäng kommer och monterar huset på plats? Transport + kostnad för arbetet (logi) kanske inte blir billigast i längden.
Platta på mark måste också vara en som passar just för blocken.
@Samoset vet du kanske priser på blocken?
 
Samoset
@kladde Jag frågade honom om de själva utför projekt i Sverige, men de har inte börjat och det var osäkert hur planen såg ut. Om jag förstod honom rätt är tanken just nu att de endast levererar materialet till Sverige, för att sedan låta en byggare på plats sköta byggandet. De verkar bara bygga inom Polen än så länge.

Han nämnde en siffra på 114 Euro per kvm när jag frågade om priset, men nämnde att de ska släppa katalogpriser. Kan tänka mig att de kommer justeras uppåt för den svenska marknaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.