imported_Benno imported_Benno skrev:
Kan tillägga att det var en sådan Asus som TS länkade till som jag köpte. Den ligger och samlar damm just nu fast jag borde reklamerat. Jag hittade många som skriver att de råkat ut för samma fenomen. Att den bara lägger av.
Men även om den samlat damm i ett år så är det ändå 2 års garanti kvar. ;)
 
R Rolle85 skrev:
Jo jag starta om massa gånger utan förbättring
Utrustningar med radiodelar kan också bli sämre med ålder och sker successivt. Nu är det ju små effekter med wifi så den påverkas troligtvis inte så mycket.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Men även om den samlat damm i ett år så är det ändå 2 års garanti kvar. ;)
Man har väl inte 3 års garanti?
 
Garantilängd sätter tillverkare eller säljare, inget krav på att det ska finnas.
Blandas ofta ihop med dina rättigheter som privatkonsument att kunna reklamera något.
 
D
A AndersS skrev:
Garantilängd sätter tillverkare eller säljare, inget krav på att det ska finnas.
Blandas ofta ihop med dina rättigheter som privatkonsument att kunna reklamera något.
Verkar som att Asus ger tre års garanti på sina routers.
 
Förpackning av Asus Dual-band Gigabit router modell 802.11ac Wireless-AC1900 med tre antenner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
R Rolle85 skrev:
Jag har en Asus Router med säkert 6 år på nacken.
[länk]

Hur står sig en sådan idag jämfört med ny? Har de nya bättre antenner för räckvidd?
Jag har 100/100mbit fiber. Surfar mest med mobiler och filmstreaming på tv apparater trådlöst.
Det där är en bra router, jag ser inget skäl för dig att köpa något nytt.
Du får rätt lite nytt eller extra med en ny. Kanske att den kan hantera 32000 tusen anslutna enheter istället för 1024 st, eller någon annan förbättring du ändå inte har nytta av, typ.

Asus har generellt haft rätt bra routrar i flera år. En del modeller har haft lite värmeproblem, och därmed behövt bootas om ibland och ibland generellt dålig livslängd.
Men börja du med den där, och får du inga problem så är det ju frid och fröjd.

Uppgraderar du till gbit WAN så kommer du behöva uppgradera, men det är ju den dagen.
 
  • Gilla
benis och 1 till
  • Laddar…
Nu när du säger det, min gamla router var stekhet hela tiden :/
 
  • Gilla
benis
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Nu när du säger det, min gamla router var stekhet hela tiden :/
Nästan alla routrar och switchar känns vara, det är oftast öveskottvärme.
Värmen måste ju ta vägen nånstans.
 
A Andy78 skrev:
Nästan alla routrar och switchar känns vara, det är oftast öveskottvärme.
Värmen måste ju ta vägen nånstans.
Värmeutvecklingen är en kompromiss mellan teknologin för valda komponenter (ic-kretsar), prestanda och pris. Det är inte så hög uteffekt till antennerna på en Wi-Fi-router att värmeförlusten rent teoretiskt måste blir hög.
Sen finns det iofs stora routrar kraftfulla som förbrukar flera kilowatt…:surprised:

Switchar finns med ”grön teknologi” för att spara ström. Tex TP-Link green tech.
 
D
blackarrow blackarrow skrev:
Värmeutvecklingen är en kompromiss mellan teknologin för valda komponenter (ic-kretsar), prestanda och pris. Det är inte så hög uteffekt till antennerna på en Wi-Fi-router att värmeförlusten rent teoretiskt måste blir hög.
Sen finns det iofs stora routrar kraftfulla som förbrukar flera kilowatt…:surprised:

Switchar finns med ”grön teknologi” för att spara ström. Tex TP-Link green tech.
Japp men om man gör som jag föreslagit, kör router för routing och accesspunkter för WiFi så blir det mer balanserat och man får också ett bättre system. Mina 5 cents!
 
D djac skrev:
Japp men om man gör som jag föreslagit, kör router för routing och accesspunkter för WiFi så blir det mer balanserat och man får också ett bättre system. Mina 5 cents!
Jo, det kan vara ett trick. (y) Låt routerns CPU slippa processa Wi-Fi paket. Väldigt mycket pakethantering mm måste göras i mjukvara för Wi-Fi-protokollen.
Mer CPU-kraft kvar till routing. :D
 
blackarrow blackarrow skrev:
Värmeutvecklingen är en kompromiss mellan teknologin för valda komponenter (ic-kretsar), prestanda och pris. Det är inte så hög uteffekt till antennerna på en Wi-Fi-router att värmeförlusten rent teoretiskt måste blir hög.
Sen finns det iofs stora routrar kraftfulla som förbrukar flera kilowatt…:surprised:

Switchar finns med ”grön teknologi” för att spara ström. Tex TP-Link green tech.
Precis men att den känns varmt behöver inte betyda att den inte håller rätt temperaturintervall och är ett fel.
Men kan ju förstås vara svårt att avgöra.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jo, det kan vara ett trick. (y) Låt routerns CPU slippa processa Wi-Fi paket. Väldigt mycket pakethantering mm måste göras i mjukvara för Wi-Fi-protokollen.
Mer CPU-kraft kvar till routing. :D
Wifi packetet processas väl ändå på samma sätt när trafik från en separat accesspunkt behandlas av routern.
Wifi modulen i routern har väl en egen cpu även om den är integrerad med routern?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.