Tänkte höra med er kring lutning på golv i ett nytt badrum då jag är lite osäker ifall det är tillräckligt enligt branschreglerna?

Duschutrymmet visar på passet enligt nedan på de flesta ställen förutom ovanför golvbrunnen mot vänstra hörnet där visar den 10.
IMG-7774.jpg
IMG-7775.jpg

Utanför duschutrymmet, till höger om duschväggen sitter en komod och därefter tvättmaskin. Framför komoden men även tvättmaskinen visar det 0 på passet, är det ok?

Även precis när man går ut ur duschen så ser det ut så här
IMG-7787.jpg
 
Nä.. det där kan inte vara ok?

Men frågan är ju också den om golvet UNDER har samma undermåliga fall?

(Sen har jag aldrig använt vattenpass med den typen av skala, jag använder alltid ett vanligt, för då kan man prova att vända det om så man kan säkerställa att passet fungerar korrekt)
 
N Napster skrev:
Tänkte höra med er kring lutning på golv i ett nytt badrum då jag är lite osäker ifall det är tillräckligt enligt branschreglerna?

Duschutrymmet visar på passet enligt nedan på de flesta ställen förutom ovanför golvbrunnen mot vänstra hörnet där visar den 10.
[bild]
[bild]

Utanför duschutrymmet, till höger om duschväggen sitter en komod och därefter tvättmaskin. Framför komoden men även tvättmaskinen visar det 0 på passet, är det ok?

Även precis när man går ut ur duschen så ser det ut så här
[bild]
Det är svårt att säga exakt vad du har för lutning. Kraven kan du se i bilden nedan. Är graderingen på ditt pass procent eller något annat? Är det procent så är ett fall på 10mm/1000mm 1 % och 20mm/1000mm 2 %.

Illustration av lutningskrav för golvfall mot golvbrunn med keramiskt ytskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du kan hålla upp passet rakt och mäta skillnaden mellan golv och pass och se vad det blir. Tänk bara på att ditt pass kanske är kortare än 1 meter, då får du räkna om resultatet.
 
T
Rinner vattnet ner i brunnen när du duschar och inte utanför duschzonen?
 
Det är ett lånat vattenpass som är 60cm långt och visar lutningen.

IMG-7827.jpg
 
N Napster skrev:
Det är ett lånat vattenpass som är 60cm långt och visar lutningen.

[bild]
Är det kalibrerat?

I övrigt så skulle jag säga att 60 cm pass i regel är för små för att få en bra uppfattning..
 
Violina Violina skrev:
Är det kalibrerat?

I övrigt så skulle jag säga att 60 cm pass i regel är för små för att få en bra uppfattning..
Hur kalibrerar man ett vattenpass som inte är digitalt?
 
Att sätta det på en plan yta och mäta åt två håll är en bra start. För att få till lutning använder man en känd distans i ena änden.
 
N Napster skrev:
Hur kalibrerar man ett vattenpass som inte är digitalt?
Lite som Daniel säger..

Men man lägger det först på ett håll, kollar vart libellen är, sen snurrar man det ett halvt varv och kollar om libellen är på samma ställe på skalan..

Jag brukar göra detta både med libellen helt perfekt centrerad, ungefär halvvägs ut och sedan en gång med den så långt åt kanten som passet fortfarande fungerar..

På detta vis får man också en bättre uppskattning om hur ojämnt underlaget faktiskt kan vara utan att libellen rör sig alls..

(Använder alltifrån enkla skitpass med måttnogrannhet på 2 mm/m till maskinpass med måttnoggrannhet på 0,03 mm/m på jobbet)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.