Hej!
Min tumlare har efter drygt 5 år användande börjat läcka vatten från kondensatorluckan. Har rengjort filtret noggrant men problemet kvarstår. Maskinen fungerar som den ska i övrigt och den signalerar inga felkoder.
Kondensatorenheten går inte att plocka bort framifrån så jag vet inte riktigt hur jag ska komma åt och kolla ev. igensatta pumpar/rör/slangar. Vill tillägga att jag är oteknisk och direkt ohändig. Någon som har kloka förslag på åtgärder innan jag ringer efter reparatör?

mvh Mats Typetikett och instruktionsbilder inne i en torktumlare nära öppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tumlarens öppna kondensatorlucka visar filtret och läckande vatten, beskriver problem efter 5 års användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tumlarens interiör med öppen kondensatorlucka och synliga ledningar samt pump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej! Fick du ordning på torktumlaren? Eller vet du vad som var fel?
Jag har samma problem med en Electrolux som jag nu plockat isär så mycket jag törs (inkl. pumpen och flottören), men hittar inget uppenbart fel.
 
Har samma problem med min ganska exakt 5 år gamla Electrolux kondensortumlare - EDH8000W1. Läcker vatten i botten kring kondensorn, vilken inte går att ta bort/loss framifrån på denna modellen. Den pumpar upp lite grann till vattentanklådan, men inte allt uppenbarligen.

Har haft isär/loss pumpen, och den går när man strömsätter. Flottören kan röra sig fritt (men är inte felsökt, signalmässigt, samtidigt, om den skulle ge signal, borde ju pumpen gå hela tiden och allt vatten försvinner?), har försökt att rengöra "allt" jag kan, inga slangar vad jag kan se är igensatta. Så frågan är vad det kan vara?
 
Blev att köpa en ny när det begav sig i vintras. Tydligen var det ett kretskort som hade gett sig. Reparationen hade blivit väldigt kostsam ( skulle ha landat på 2000-3000 kr) så vi bestämde oss för att köpa en ny då vi hade kört tumlaren väldigt,väldigt hårt under drygt 6 år.
 
Härligt när såpass "nya" grejer ger sig. Samtidigt är det ju trökigt att reparation är lika dyrt som nytt. Inte hållbart i längden...

Jag fick "feeling" idag och rev allt. Bokstavligen. Var mycket gegga under/kring kondensorn som jag kom åt genom att ta isär hela torktumlaren. Vi får se om det gjorde susen, eller om det läcker vidare.
 
  • Nermonterad torktumlare med synlig kondensor och verktyg på golvet under reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Demonterad torktumlare med öppen front och borttagna delar utspridda runt på golvet i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Torktumlare upptagen i delar på ett köksgolv med verktyg och skruvar utspridda runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nermonterad torktumlarkondensor med fukt och smutsavlagringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre del av en torktumlare med genomgången rengöring och synlig gegga på ytor och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.