Jag har köpt en koloni och skall tömma varmvattenberedare och övrigt inför vintern. Hur gör jag? Jag skulle också vilja veta hur jag ställer rätt vattentemperatur i beredaren på sommaren. Tacksam för svar. Erik Rörkopplingar och ventiler mot en blå kakelvägg, potentiellt del av en varmvattenberedares installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på en varmvattenberedare med tekniska specifikationer, tillverkad i Norrahammar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenrör och ventiler i en varmvattenberedningsinstallation, behov av vinterunderhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns två ballofix-kranar under beredaren. Om du öppnar dessa efter att ha stängt av vattnet borde beredaren tömmas.

Det finns två sätt att ställa temperaturen. Dels termostaten. Termostaten bör stå på minst 60º för att undvika legionella. Står den högre än så får du lite högre värmeläckage och en större användbar mängd varmvatten. Det senare borde inte vara relevant i ditt fall med 97 liter i en kolonistuga. Det andra sättet att reglera temperaturen är blandningsventilen. Den är det blå vredet som går diagonalt in mot ett rör. Där kan du skruva ner om du vill att vattnet skall vara kallare i kranen än i beredaren.
 
Krilleman
Det ser ut som man monterat dubbla avtappningar med ballofixer (dom svarta vreden) bara att öppna och tömma tills det slutar rinna. Tänk på att vattnet är varmt!

Du har ingen blandningsventil monterad (blåa vredet är ett ventilrör) och kan således inte ställa temperaturen mer än på termostaten. Tänk på att inte ha för låg temperatur. 55 till 60grader blir lagom med denna installationen.
 
Tack för svaret. Är det blå vredet en avstängningsventil eller backventil? Var sitter termostaten för att ändra temperaturen? Jag förmodar att huvudkranen till vattnet måste vara avstängt när jag öppnar de svarta kranarna.
 
ullberg
Nu är nog det här till en nyare version av din beredare men _gissar_ att samma gäller även för äldre, i så fall kan du inte ställa tempen utan den är fast 70 grader
Produktblad för varmvattenberedare Safir 60 VS och 100 VS med information om fast termostatinställning 70°C och anpassning för olika elanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

70 är rätt varmt, kanske hade varit trevligt med en blandventil men det beror väl på hur och hur mycket den används om det är värt investeringen

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.