Vi äger ett 70tals hus. 1&½ plansvilla. På övervåningen finns ett stort rum med två fönster och varsitt element under.
Vi är nu i behov av ett till rum och tänkte då göra i ordning detta rum till två istället.
MEN! Vi vet inte hur vi ska få till två dörröppningar. Vi har nämligen en kamin ivägen som vi gärna inte vill flytta på.

Någon med en briljant idé som vill dela med sig?
 
  • Vy från ett rum genom en dörröppning mot ett större rum med kamin till höger och två synliga fönster längre in.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ryttarnn
  • Laddar…
BirgitS
Välkommen till forumet!

På rak arm kan jag komma på två sätt.
1. Befintlig dörr används till det högra rummet och en ny dörr tas upp till det vänstra rummet. Väggen mellan rummen får bli krokig.
2. Man gör en liten passage (förrum) innanför nuvarande dörr och den har två dörrar in till sovrummen.
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

På rak arm kan jag komma på två sätt.
1. Befintlig dörr används till det högra rummet och en ny dörr tas upp till det vänstra rummet. Väggen mellan rummen får bli krokig.
2. Man gör en liten passage (förrum) innanför nuvarande dörr och den har två dörrar in till sovrummen.
Problemet med lösning 1 är att vi måste ha väggen just mitt i nuvarande dörr. För att få undefär två lika stora rum. Sen är det snedtak inne i rummet på bägge sidor som inte synd på bilden.

Däremot att gör en passage var ingen dum idé. Tror du att man skulle kunna göra passagen som en triangel?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag tror också på alternativ 2, att göra en passage. Tycker att man relativt ofta ser både rektangulära och triangelformade passager i planlösningar för nybyggen så det borde funka.
 
  • Gilla
mmasl
  • Laddar…
Nyrenoverad hörna av ett rum med nymålade väggar och ingen synlig storlekskillnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med ommålade väggar, oskyddat golv och inbyggt fönster, inredning ej klar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg under konstruktion med gipsskivor, eluttag och tomma kabelsläpp mot en oinredd yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett rum med oslipade gipsskivor på väggarna och elinstallationer som sticker ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med en nyligen utvidgad dörröppning i en vägg och en stängd brun dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här gjorde jag, ett rum är något större men är knappt märkbart.
 
  • Renoveringsarbete med ofärdiga väggar, isolering synlig, och en brun dörr leder till ett annat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt av ett rum med målning pågår, skyddspapp på golvet och byggmaterial spridda omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.