J jonte59 skrev:
Hur ofta fyller du på vatten i din? Jag har fyllt på 3 gånger på 1 mån, visserligen bara från 0,8 till 1,0 på skalan men tycker ändå att det är konstigt. Det var en del gånger på den gamla också, ca 5-6 gånger på 1 år
Fyller aldrig på med vatten.

Kör med inomhusgivare och trycket sjunker till ca 0,8 bar när den inte matar värme. Så fort systemet vill värma stiger det till 1,0 bar.

systemet har varit igång sedan installation i våras då det luftades och jag har inte behövt göra det sedan dess.
 
  • Gilla
jonte59
  • Laddar…
Strömförbrukningen är markant högre nu med den nya kompressorn om man kan lita på min app.Har samma inställningar som tidigare.Bifogar bild. Skärmdump av en app som visar ökad elektricitetsförbrukning år 2021 i ett stapeldiagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
är det bytt något annat än kompressor vid bytet? torkfilter, expansionsventil, vad orsakar kompressorhaverierna?
 
Går ens kompressorn? Ser ut som att elpatron gör allt jobb.
 
DonPablo R134a skrev:
är det bytt något annat än kompressor vid bytet? torkfilter, expansionsventil, vad orsakar kompressorhaverierna?
Nej inget annat är bytt.
 
R Runnis skrev:
Går ens kompressorn? Ser ut som att elpatron gör allt jobb.
Det låter som att den går.
 
DonPablo R134a skrev:
är det bytt något annat än kompressor vid bytet? torkfilter, expansionsventil, vad orsakar kompressorhaverierna?
Nej inget annat är bytt.
 
R Runnis skrev:
Går ens kompressorn? Ser ut som att elpatron gör allt jobb.
Det låter som att den går.
 
J jonte59 skrev:
Det låter som att den går.
Servicekillen har varit här nu och konstaterat att den är kass igen och ger ingen värme. Kan man begära någon kompensation för fördyrande elkostnader.
 
J jonte59 skrev:
Servicekillen har varit här nu och konstaterat att den är kass igen och ger ingen värme. Kan man begära någon kompensation för fördyrande elkostnader.
Nope
 
Något måste vara fel när kompressorn rasar, man måste ju undersöka orsak, inte bara byta kompressor, och dra vidare. Garanterat fel på expansionsventil eller något, kanske den flödar soppa, så maskin får vätskeslag och rasar.
Har alltid hållt mitsubishi electric högt, tvivlar på att kompressorerna är dåliga, något annat felar. Så många Mitsubishi vi sålt och monterat, utan haverier så är jag ganska säker att något annat orsakar haverierna. Mitsubishi brukar testa sina prylar ganska ordentligt.
 
  • Gilla
jonte59 och 1 till
  • Laddar…
C
DonPablo R134a skrev:
Garanterat fel på expansionsventil eller något, kanske den flödar soppa, så maskin får vätskeslag och rasar.
Låter som de troligen tabbat sig vid tidigare kompressorbyte. Antar att dessa bör bytas rutinmässigt vid byte av kompressorn(?) Plus naturligtvis kontroll av fyllnadsgrad, oljemängd och synglas om sådant finns.
Med tanke på att det var så nyligen skulle jag ha inställningen att det är en reklamation av tidigare byte och att installatören bör stå för detta.
 
  • Gilla
jonte59
  • Laddar…
Min granne har en kombination av värme. Dels pellets, men sen även en luftvärmepump och en braskamin till vanlig ved. Jag har börjat tycka att det är en bra lösning att inte ha alla ägg i samma korg. Så frågan är om det är bra med bara en enda stor maskin , det verka inte bli billigare heller.
 
  • Gilla
jonte59
  • Laddar…
Expansionsventil och torkfilter byter man alltid vid kompressorbyte.
Dessutom ser man ju självklart till att justera in den nya expansionsventilen så att maskinen går optimalt.

En krånglande expansionsventil kan ta död på kompressorn på kort tid.
 
  • Gilla
jonte59
  • Laddar…
expansionsventil och torkfilter är en bråkdel av kostnaden för ett kompressorbyte, och de bör bytas varje gång. Ja en felande expansionsventil tar snabbt död på kompressorn, speciellt om den flödar och kompressor får vätskeslag. Har de ens kollat om bulben sitter fast? eller det kanske är elektronisk ventil på dessa? Har faktiskt ingen koll, vi skruvar som sagt sällan i dessa.
 
  • Gilla
lordi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.