Jag har kylskåpet en meter ifrån vedspisen som vi eldar rätt flitigt i. Den tjuter och piper och kan inte hålla kylan allt som oftast. Ska kylar klara detta eller begär jag det omöjliga?
 
Det är nog inte tänkt så.
 
Du begär det smått omöjliga. Försök hitta en plats några meter längre bort så kommer din elmätare lugna ned sig också. Den brukar slå frivolter av glädje när några hundra watt kylskåp stånkar på dygnet runt.
 
Sannolikt är det strålningsvärmen som är den största boven här, så om du bara kunde sätta någon form av tunn skiva mellan kylen och spisen och sedan hade en smal luftspalt bakom skivan, så skulle jag gissa att det blir väldigt mycket bättre.
 
Fast vi har oxå vår kyl mitt emot vedspisen (framsida mot framsida så att säga) med mindre än en meter mellan (fast lite snett är det visserligen) och vi har inga som helst problem med att kylen håller kylan eller att den får jobba onödigt hårt...visst säkert mer än om den stått längre ifrån men inte så det märks på elmätaren inte!

Kanske är det fel på kylen och dess tätning istället?
 
I dagsläget är köket på andra våningen så det blir extra varmt sommartid, men vi har planer på att flytta det till bottenvåningen så jag hoppas att det ska hjälpa till. Visst kan det vara något fel på våran kyl, därför är det intressant att höra hur ni andra har det. Jag tackar för alla goda råd.
 
Om det absolut inte går att öka avståndet till spisen så gäller det att hindra värmen från spisen att nå kylen, stålvärme och varm luft, samt att förbättra cirkulationen av sval luft runt kondensorn på baksidan.
 
Det behöver inte bli problem med att kyla, men kompressorn mår nog inte så bra att gå hela tiden, och livslängden på kylen kommer trol gå ner rätt bra.
Vi har kylen brevid vår vanliga spis (enda platsen som funkar) i ett gammalt skafferiutrymme, kylen i sig blir ju rätt varm, men vi har ventilationen kvar som kyler bakom, på vintern är det rätt bra avlasning för kylen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.