Hej,

Jag ska byta golvbrunn i min tvättstuga från 1961 då denna börjat rosta sönder och samman. Jag försöker förstå kraven för montering av golvbrunn men kan inte riktigt tolka hur det ska gå till. Huset är ett suterränghus med oisolerad platta på mark. Detta torde då betyda att följande gäller (från BKR):

3.1.1 Undantag vid massivkonstruktioner mot mark Då golv- och väggytor utan underliggande/utvändig isolering och kapillärbrytande skikt står i direkt markkontakt och där inträngning av vatten/fukt i ångfas kan förekomma, medger reglerna undantag från ovanstående krav i §3.1, se figur 2 och 3. Denna frågeställning är vanlig vid renovering av suterränghus och äldre hus med källare. FIGUR 1. Principskiss BBV – BRANSCHREGLER FÖR VÅTRUM 11 3 KRAV PÅ VATTENTÄTHET Tätskiktet kan här begränsas till golv- och väggytor med kraftig vattenbelastning, till exempel duschplats. Då kan eventuell fukt, i form av diffusion, transporteras genom konstruktionens andra ytor utan att stoppas upp. Fördelning av ytor med, eller utan, tätskikt bedöms i det enskilda fallet beroende på konstruktionens utformning ihop med vald tätskiktsleverantör. Om undantag görs och tätskikt endast appliceras på delar av ytor, förutsätter det att dessa ytor enbart består av mineraliska material som tål fuktpåverkan. På ytor i utrymmet utan risk för tillskjutande fukt ska godkänt tätskiktssystem appliceras enligt §3.1.

Min fråga gäller väl egentligen om ytan runt brunnen kan bedömas ha "kraftig vattenbelastning" och därmed ska ha ett lokalt applicerat tätskikt? Brunnen "servar" avrinning från husets värmesystem samt tar emot vatten från tvättmaskin och en diskho i plåt. Samtligt via rör som släpper ut vattnet i brunnen. Jag ville först ta in min entreprenör som gjorde mitt badrum för två år sedan. Men de vill/kan inte råda mig hur det ska utföras.

Om det inte krävs tätskikt alls, tätar man ändå runt brunnen med någon tätmassa? Golvet ska målas sedan.

Hälsningar
A
 
Är det en gjuten platta och typ en vanlig gammal klassisk tvättstuga och golvet dessutom är målat idag så finns det ingen anledning att göra det nå annorlunda. Bila upp, byt brunn och lägg den på lämplig höjd och reparera gjutning och sen bara måla om golvet.
 
  • Gilla
Anhyan
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Är det en gjuten platta och typ en vanlig gammal klassisk tvättstuga och golvet dessutom är målat idag så finns det ingen anledning att göra det nå annorlunda. Bila upp, byt brunn och lägg den på lämplig höjd och reparera gjutning och sen bara måla om golvet.
Tack för svar, ja det var så jag misstänkte att det skulle vara!
 
Sen kan man ju med fördel välja en skaplig golvbrunn som passar i en dylik miljö än dom vanliga klassiska i plast en del använder.
 
S Stefan1972 skrev:
Sen kan man ju med fördel välja en skaplig golvbrunn som passar i en dylik miljö än dom vanliga klassiska i plast en del använder.
Har du några förslag? Jag tar tacksamt emot alla tips!
 
A Anhyan skrev:
Har du några förslag? Jag tar tacksamt emot alla tips!
Purus Bigg
 
  • Gilla
Anhyan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.