Försöker hitta någon lämplig genomströmningsvärmare att ha i ett garage. Minimal vattenförbrukning och används förmodligen väldigt periodvis och det handlar bara om en kran vid diskbänk. En VVB känns tämligen overkill för detta.

Han som offererat att göra jobbet har lagt med denna:
https://www.clage.com/sv/produkter/liten-genomstroemningsvaermare/M-SNM

Och det är ju typ det man får upp när man googlar genomströmningsvärmare. Men gillar inte kranen då den är lite låg och att det är två vred. Men hittar fasen inget annat heller? Det mesta andra är ju Kina-grejer som inte känns skitbra. Så som,

https://www.amazon.se/Uppvärmd-vatt...handtag-varmvattenberedare/dp/B07ZB8MGL9?th=1

https://www.amazon.se/elektrisk-blandare-uppvärmning-vattenvärmare-intelligent/dp/B07Z4ZNSJT

Har någon erfarenhet av genomströmningsvärmare och finns det någon produkt som rekomenderas?

Tackar
 
Jag har använt genomströmningsvärmare
Lågt flöde, bara jummet vatten och drar ohemult med ström när den värmer.
Hemma i verkstan har jag en 30 liters, bra flöde och varmt vatten är bara på tusen watt.

Protte
 
  • Gilla
NEO_AMiGA
  • Laddar…
Du menar att du har en 30 liters VVB i verkstaden?

prototypen prototypen skrev:
Jag har använt genomströmningsvärmare
Lågt flöde, bara jummet vatten och drar ohemult med ström när den värmer.
Hemma i verkstan har jag en 30 liters, bra flöde och varmt vatten är bara på tusen watt.

Protte
 
Har sett en liten 5-liters tror jag, Nibe.

Nibette hette den efter en snabb googling.

Genomströmningsvärmare funkar väl ok om man kör på gas som jag noterat i bl.a. Spanien. När man öppnar kranen klickar det till och sen fräser gaslågan på. Nog svårt med elekticitet eftersom man måste stoppa i så stor effekt för att få varmt vatten. Ska du ha klent flöde på 5 l/min och behöver höja från 8-40 grader exempelvis måste du stoppa i drygt 11 kW.
 
  • Gilla
NEO_AMiGA
  • Laddar…
Japp en helt vanlig varmvattenberedare, enfas.
Har man bråttom så går den koppla mellan två faser och drar då 3 kW.

Protte
 
Kanske lite idiotiska frågor... Men hur manövrerar och hanterar du denna? Antar att den inte står på konstant och att du alltid har varmt vatten i den, eller? Så slår du på den när du vet att du är i verkstaden och behöver varmt vatten? Vad tar det i tid då att få upp värmen?

prototypen prototypen skrev:
Japp en helt vanlig varmvattenberedare, enfas.
Har man bråttom så går den koppla mellan två faser och drar då 3 kW.

Protte
 
NEO_AMiGA NEO_AMiGA skrev:
Kanske lite idiotiska frågor... Men hur manövrerar och hanterar du denna? Antar att den inte står på konstant och att du alltid har varmt vatten i den, eller? Så slår du på den när du vet att du är i verkstaden och behöver varmt vatten? Vad tar det i tid då att få upp värmen?
Du kan ju ha den igång alltid. Den är isolerad och drar inte så värst mkt om du inte tappar ut vatten. Du kan ju förstås ha en brytare till den och enligt ovanstående beräkning kan man producera en dryg liter 40-gradigt vatten i minuten med 3kW. Så om du bara väljer en tillräckligt liten beredare men ändå med hyfsad effekt så kan man köra som du tänkt dig att man slår på brytaren och en stund senare har man lite lagom med varmvatten.
 
  • Gilla
NEO_AMiGA
  • Laddar…
NEO_AMiGA NEO_AMiGA skrev:
Kanske lite idiotiska frågor... Men hur manövrerar och hanterar du denna? Antar att den inte står på konstant och att du alltid har varmt vatten i den, eller? Så slår du på den när du vet att du är i verkstaden och behöver varmt vatten? Vad tar det i tid då att få upp värmen?
Min helt vanliga VVB står på 365 dagar per år.
30 liter vatten låter inte sig värmas på några minuter.
Det sitter en termostat så vattnet är cirka 60 grader jämt.

genomströmningsvärmare fungerar på ställen man har gas, gas kan ge väldigt hög effekt.
 
  • Gilla
NEO_AMiGA och 1 till
  • Laddar…
Jag tror du missuppfattat mig, jag har INTE genomströmmade i verkstan.
Genomströmmare har jag tvättat händerna med i Johannes kyrka i Norrköping.

Protte
 
  • Gilla
NEO_AMiGA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.