För en vecka sedan med regn o blåst löste jfb ut. Jag hittade gruppen med problem och inspekterade uttagen och dosar utomhus. Alla var helt torra (IP 65) men problemet var kvar. Det försvann efter lite solsken utan att jag hittade någon orsak.
Nu 2 veckor senare är det samma omständigheter och samma jfb som löser ut (samma grupp).
Undrar om det finns något som kan göras för att felsöka.
 
J Jilles skrev:
För en vecka sedan med regn o blåst löste jfb ut. Jag hittade gruppen med problem och inspekterade uttagen och dosar utomhus. Alla var helt torra (IP 65) men problemet var kvar. Det försvann efter lite solsken utan att jag hittade någon orsak.
Nu 2 veckor senare är det samma omständigheter och samma jfb som löser ut (samma grupp).
Undrar om det finns något som kan göras för att felsöka.
Isolationsprova ledningarna. Är det några gamla ledningar?
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Isolationsprova ledningarna. Är det några gamla ledningar?
Inte så gammalt, Huset byggdes 2008.
Att installationsprova ledningar kräver säkert specialmätaren eller går det att göras med en vanlig fluke multimeter?
 
Utebelysningen?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Utebelysningen?
Finns inte i denna grupp, finns bara förberedd med dosar. Men dosarna är kruttorra. Men tack för hjälpen.
 
Du kan alltid prova multimetern ifall den ger utslag vid resistansmätning av L+N mot skyddsjord. Nästa steg är en isolationsmätare som använder en mätspänning på 250 - 1000 V.

Om man tar blåst med i beräkningen så behöver felet inte ligga utomhus. Det kan vara ett intermittent jordfel inomhus som ger sig till känna. Blåst kan också orsaka störningar (korta elavbrott eller kraftiga spänningsvariationer) på elnätet som får din JFB att falla.
 
  • Gilla
Jilles
  • Laddar…
B
Dela upp gruppen i två delar, t.ex. genom att koppla ur hälften. Efter några veckor så vet du ju vilken del felet ligger i.

Fortsätt så tills du hittat felet
 
C
Hade liknande probem, men säkringen löste ut vid dåligt väder.
Visade sig efter en del felsökning med elektrikern och megger att någon idiot skruvat upp en konsol till ett entrétak rakt ovanpå en utanpåliggande ledning på fasaden som mosat sönder kabeln, och så blev det kortslutning varenda gång det blåste lite.
 
  • Gilla
Jilles
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Hade liknande probem, men säkringen löste ut vid dåligt väder.
Visade sig efter en del felsökning med elektrikern och megger att någon idiot skruvat upp en konsol till ett entrétak rakt ovanpå en utanpåliggande ledning på fasaden som mosat sönder kabeln, och så blev det kortslutning varenda gång det blåste lite.
Hade i och för sig målaren på besök bara en vecka innan men vi har inga utanpåliggande el tror jag. Värd att dubbelkolla. Visst bankade han in någon slags förankring i fasaden för att inte ställningen skulle välta. Men om han hade träffat en elledning borde väl jfb ha slagit ifrån direkt (eller så fick han en ordentlig kyss)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.