Hej!
Är det nån som har en bra beskrivning på hur man gör en gjutform till en 300 mm hög platta.
 
Mikael_L
jo men jag ska ha en nedsänkning till vardagsrum och ska fixa en form till detta.
 
Mikael_L
Jaha, ja då vet jag inte riktigt.
Kanske ska man mura upp höjdskillnaden och gjuta 2 st "standardplattor".

Hoppas någon annan kan svara.
 
Snailman
Jag har bara sett ett exempel på en grund med nivåskillnader, där hade man kantelement liknande dessa http://www.nystromscement.se/pdf/ALBA_kantelement.pdf

vid övergången från en nivå till en annan så använde man ett högre kantelement just vid skarven. annars är det samma höjd på kantelementen runt hela ytterkonturen (så man har alltså fyllt till två olika höjder)

höjdskillnaden mellan plattorna är ca 3/4 av höjden på ytterkonturens kantelement.

om dessa är 400mm höga, så bör plattornas höjd skilja 300mm

Kan tillägga att man vänt elementen så att den högre belägna plattan har den släta sidan utåt runt om.

Hur armeringen gick till vet jag inte, då jag bara sett tom värmerören och sedan när det var färdiggjutet.
 
Den gamla klassiska modellen på gjutform var/är ju plyfa förstärk med regelvirke på baksidan och det borde väl gå att tillämpa även här. det knepiga kan väl bli att fästa formen i något så att den står kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.