Hejsan.
Vi har en liten uteplats (bänk och ett litet bord) precis vid vår entré. Entrén ligger närmre än 3,6m till tomtgräns.
Är det någon som vet om vi har rätt att bygga ett insynsskydd (kort och gott ett plank) i tomtgräns på 1,8m höjd om vi har grannens godkännande?
Eller måste insynsskyddet sitta ihop med bostadshuset? Och hur långt får insynsskyddet/planket vara? Kan det löpa längst med hela huset?

Knivigt med alla regler och hur man ska tolka dem...
 
Utan att veta alla förutsättningar så låter det som att bygglov kommer krävas, det är ju dock inte oöverkomligt hinder.

Du borde dock kunna plantera någon form av häck eller liknande och ha som insynsskydd om du vill. Detta förutsätter att det inte är i en vägkorsning då du behöver ta hänsyn till sikttriangeln bla.
 
Utifrån det du beskriver bedömer jag att det krävs bygglov.

På denna illustration kan du se kraven som måste uppfyllas för att planket ska vara bygglovsbefriat.

Illustration av hus med måttangivelser för bygglovsbefriat plank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
Här är en illustration på sikttriangeln som @Zlade refererar till i sitt inlägg.

Illustration av sikttriangel vid utfart med mått och växtlighetsrestriktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Utifrån det du beskriver bedömer jag att det krävs bygglov.

På denna illustration kan du se kraven som måste uppfyllas för att planket ska vara bygglovsbefriat.

[bild]
Om vi flyttar det rödmarkerade skyddet/planket mot tomtgränsen och norr ut samt att det inte är mer än 3,6m från bostadshuset och att vi har grannens medgivande. Borde inte det vara ok då?
 
M MetteKson skrev:
Här är en illustration på sikttriangeln som @Zlade refererar till i sitt inlägg.

[bild]
Uteplatsen är inte i närheten av vägar där vi måste beakta triangeln eller dyligt. :)
 
Om grannen är överens om placeringen och TS får grannen att godkänna planket på en ritning skulle jag då inte begära bygglov (och jag är i grunden en mycket laglydig person).

Det värsta som kan hända är att grannen säljer inom 10 år och att köparen bråkar. Då får man helt enkelt riva planket. Man får ingen bot om man river på begäran.

Under tiden kan man för säkerhets skull sätta en häck mellan plank och uteplats!
 
  • Gilla
Vafalls
  • Laddar…
Hallå igen. Bifogar en bild på hur de ser ut med tomtgräns osv. Hur långt plank törs man bygga? :)
 
  • Skiss av en tomt med måttangivelser, tomgräns och grannens tomt i relation till en väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga kommentarer?
 
BirgitS
Du fick reglerna redan i inlägg 3 så du får inte bygga något plank alls men vad du törs vet ju bara du själv.
 
  • Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
Jag bedömer fortfarande att det krävs bygglov. Särskilt om du planerar ett plank som är mycket länge än vad som behövs för att skapa en ”skyddad uteplats”. Bäst svar får du om du frågar din egen kommun.
 
Tack för alla svar, det blir nog ett bygglov.
 
  • Gilla
Freddedan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.