Jag tänkte prova och se om man kan trimma upp ett myggracket från biltema, så det klarar av lite mer än bananflugor.
Har öppnat racket och kopplar för närvarande 9V istället för de 3V som är tänkt.
Öppet myggracket med elektronik synlig, modifierat och anslutet till 9V-batteri på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag håller in startknappen nu, så gnistrar det om träffytan, men jag håller inte inne knappen mer än någon sekund. Ingen elektronik hinner börja lukta bränt.

Frågan är vad som kommer ta stryk och om den kommer överleva ett fåtal minuter och sedan ge upp, eller om det kan fungera en längre tid (förutsatt att man använder den i korta intervaller)

Vad tror ni?
 
  • Gilla
RompisKompis
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Tänk på att det kan komma att klassas som vapeninnehav...

[länk]
Shit pommes frites!
Hur tusan åkte hen dit?
Snacka om paragrafrytteri! Finns ju ingen chans att använda som vapen
 
nimhed nimhed skrev:
Shit pommes frites!
Hur tusan åkte hen dit?
Snacka om paragrafrytteri! Finns ju ingen chans att använda som vapen
Vet inte mer än vad som står i artikeln. Hörde om det på radion när det begav sig, därför kom jag ihåg det.

Vette fasen hur de kom på att den skulle vara farlig. Tänker att ett ko-stängsel är minst lika farligt för en människa och det är inte klassat som vapen. Tror inte ens att en ko-fösare är klassat som vapen.
 
Varför vill du höja spänningen- risken att elektroniken går sönder är ju ganska stor? Om det är mer energi som eftersträvas, så måste ju energireserven d.v.s kondensatorn ökas och då är frågan var gränsen för farlighet går.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Varför vill du höja spänningen- risken att elektroniken går sönder är ju ganska stor? Om det är mer energi som eftersträvas, så måste ju energireserven d.v.s kondensatorn ökas och då är frågan var gränsen för farlighet går.
Samma som artikeln. Getingar
 
nimhed nimhed skrev:
Samma som artikeln. Getingar
Så nuvarande högspänning räcker inte till för att laddas ur genom en geting? Då tar den väl inte större flugor eller bromsar heller? Har du mätt upp vilken spänning det blir?
 
R Robert-san01 skrev:
Vet inte mer än vad som står i artikeln. Hörde om det på radion när det begav sig, därför kom jag ihåg det.

Vette fasen hur de kom på att den skulle vara farlig. Tänker att ett ko-stängsel är minst lika farligt för en människa och det är inte klassat som vapen. Tror inte ens att en ko-fösare är klassat som vapen.
Har för mig att jag läste något om att man ändrat i vapenlagen så att man i princip kan dömas för vapenbrott om uppsåtet är att använda saken som ett vapen. Då jag läste om det handlade det om en man som blivit dömd för vapenbrott på grund av en skiftnyckel. Man ansåg kort och gott att han inte hade någon som helst anledning att gå runt med en skiftnyckel på det viset och situationen i övrigt gjorde väl att bedömningen blev sådan om jag som sagt minns saken rätt.

EDIT: Det var knivlagen det gällde som jag skrev ovan.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
janwide
V Variosboy skrev:
Har för mig att jag läste något om att man ändrat i vapenlagen så att man i princip kan dömas för vapenbrott om uppsåtet är att använda saken som ett vapen. Då jag läste om det handlade det om en man som blivit dömd för vapenbrott på grund av en skiftnyckel. Man ansåg kort och gott att han inte hade någon som helst anledning att gå runt med en skiftnyckel på det viset och situationen i övrigt gjorde väl att bedömningen blev sådan om jag som sagt minns saken rätt.

EDIT: Det var knivlagen det gällde som jag skrev ovan.
Då är det bara att sätta igång och rensa i verkstan. Man vill ju inte skaka galler! Eller så får man söka licens på skiftnycklarna.
 
Jag blir lite nyfiken på getingdödaren i artikeln länkad ovan. Den ser ju ut att sakna någon större yta att träffa getingarna med, ser snarast ut att ha bara en (två) liten spets till höger på bilden.^
Om så är fallet kan man ju snarast fundera på om "getingdödaren" är ett svepskäl för att försöka komma undan med någon hemmabyggd taser..
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Jag tänkte prova och se om man kan trimma upp ett myggracket från biltema, så det klarar av lite mer än bananflugor.
Har öppnat racket och kopplar för närvarande 9V istället för de 3V som är tänkt.
[bild]

När jag håller in startknappen nu, så gnistrar det om träffytan, men jag håller inte inne knappen mer än någon sekund. Ingen elektronik hinner börja lukta bränt.

Frågan är vad som kommer ta stryk och om den kommer överleva ett fåtal minuter och sedan ge upp, eller om det kan fungera en längre tid (förutsatt att man använder den i korta intervaller)

Vad tror ni?
Spännande projekt! Sen undrar jag om inte konstruktionen av "strängarna" i sig också är ett problem. Vår bästa getingdödare fick vi för säkert 20 år sedan, långt innan de började bli vanliga i varje sommarstuga. Den har en annan konstruktion av strängarna. Det är bara ett lager metaltrådar som är lite halvgrova. Gissar att varannan sträng är + och varannan -. Jag får uppfattningen att det ger en betydligt bättre kontakt med insekterna, det är i alla fall betydligt effektivare än alla vi köpt på senare år. Tyvärr ligger det på landet så jag kan inte ta några bilder eller mäta på det nu.
 
nimhed nimhed skrev:
Shit pommes frites!
Hur tusan åkte hen dit?
Snacka om paragrafrytteri! Finns ju ingen chans att använda som vapen
Med tanke på hur den ser ut på bilderna så gissar jag att vederbörande var ute på getingjakt tillsammans med ett gäng kompisar utrustade med kravallsköldar och stålhättade kängor.

Eller så har nätet som gör det fysiskt möjligt att leverera en stöt till en insekt försvunnit efter beslagtagandet.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Så nuvarande högspänning räcker inte till för att laddas ur genom en geting? Då tar den väl inte större flugor eller bromsar heller? Har du mätt upp vilken spänning det blir?
Nej, har inte mätt upp spänningen ännu och vet inte riktigt hur jag skulle tyda resultatet.

Vet inte om mina vanliga voltmetrar klarar av det, eller?
 
nimhed nimhed skrev:
Nej, har inte mätt upp spänningen ännu och vet inte riktigt hur jag skulle tyda resultatet.

Vet inte om mina vanliga voltmetrar klarar av det, eller?
Det behövs en högspänningsprobe. Själv byggde jag en högohmig spänningsdelare, när jag skulle mäta mitt racket ( nyfiken som man är). Har glömt exakta spänningsvärdet ( många år sedan), men har en svag aning om att det var i trakterna av 2 kV. Du kan ju också få en viss vägledning av att läsa av spänningståligheten på dioden eller urladdningskondensatorn.
En gammal länk till där problemet diskuterades:
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=26998
 
Redigerat:
Ökar det linjärt?
Jag skulle ju kunna prova att ge väldigt låg spänning in (typ 1V eller så) och sedan mäta. Sedan får man räkna ut vad det skulle bli med högre V in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.