Hej,

Har nyligen byggt ett isolerat förråd. Vi hade lite strul med att få på papptaket på grund av kylan. Fick sedan lite tips av en bekant. Han sa att det enklaste är att byta ut pappen nästa år under sommaren.
Han sa att man kan spika brädor på pappen för att hålla den på plats till nästa år.
Jag som är färsk på detta undrar nu om det kan leda till fuktskador i taket?
En bräda på taket. Sedan en spik mellan brädan, pappen och råsponten.
Denna bekant säger att det inte är några problem då det bara är ett år.
Stämmer detta eller kommer hålen där det spikats att släppa in fukten under takpappen?
 
Tomture61
M Maestrof skrev:
Hej,

Har nyligen byggt ett isolerat förråd. Vi hade lite strul med att få på papptaket på grund av kylan. Fick sedan lite tips av en bekant. Han sa att det enklaste är att byta ut pappen nästa år under sommaren.
Han sa att man kan spika brädor på pappen för att hålla den på plats till nästa år.
Jag som är färsk på detta undrar nu om det kan leda till fuktskador i taket?
En bräda på taket. Sedan en spik mellan brädan, pappen och råsponten.
Denna bekant säger att det inte är några problem då det bara är ett år.
Stämmer detta eller kommer hålen där det spikats att släppa in fukten under takpappen?
Om du sätter brädorna längs med fallriktningen (inte tvärs) så tror jag risken för fuktskador är minimal .
Om tanken är att limma när det blir varmare med samma papptak så måste hålen tätas , förslagsvis med limmet / klistret .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om du sätter brädorna längs med fallriktningen (inte tvärs) så tror jag risken för fuktskador är minimal .
Om tanken är att limma när det blir varmare med samma papptak så måste hålen tätas , förslagsvis med limmet / klistret .
Ok tack för svar. Som du säger så går brädorna längs med fallriktningen.
Det blir nog att byta ut mot ny papp istället.
Finns det något man kan göra för att minska risken? Sätta silikon kring spikarnas topp kanske?
 
Tomture61
M Maestrof skrev:
Ok tack för svar. Som du säger så går brädorna längs med fallriktningen.
Det blir nog att byta ut mot ny papp istället.
Finns det något man kan göra för att minska risken? Sätta silikon kring spikarnas topp kanske?
Pappen tätar runt spiken , trät tätar runt spiken . Skippa silikon .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Pappen tätar runt spiken , trät tätar runt spiken . Skippa silikon .
Ok, tack för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.