Hej! Har fått problem med att det läcker in fukt genom en yttervägg. Väggen består av lättbetongblock med puts utanpå. När det regnar på väggen så tränger fukt på så pass att väggen på insidan blir fuktig. Vid torr väderlek torkar det upp för att sedan bli fuktigt igen.

På utsidan finns sprickor i putsen (fasaden) som tidigare har lagats med mjukfog och därefter målats över. Hörnet är väldigt utsatt för väder och vind. Misstänker att det har blåst in fukt som sedan har frusit och bidragit till att sprickorna har ökat.

Hur bör jag göra för att åtgärda? Behöver jag (anlita någon för att) riva ner puts och göra om? Eller kan det räcka med att skrapa ur tidigare lagning, fylla på med sikaflex och måla rikligt?
 
  • Inomhusvägg med fuktskador synliga som missfärgade ränder längs med hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Yttervägg med lättbetongblock och puts, sprickor synliga, nära fönster och stuprör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en putsad yttervägg med synliga sprickor och skador orsakade av väder och vind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörnet av en byggnad med lättbetongvägg och synliga sprickor i putsen, nära ett stuprör och stengolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Jag tror att problemet ligger högre upp, i taket.
 
Nja, jag är tveksam till det. Huset är två våningar och syns inget på andra våningen eller högre upp.
 
Är det luftspalt i väggen? Isolerad med cellplast? Eller är det tjockputs direkt på lättbetongblocken?

Kan ändå vara värt att gå ut en dag då det regnar ordentligt och se efter så att tak och hängrännor fungerar korrekt så att vatten inte rinner på fasaden.
Jag har själv problem med fåglar som fyller hängrännorna så att filtret i stuprören sätts igen. Rensar jag inte det regelbundet står vattnet som en fontän mot fasaden.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.