Hej, Jag håller på att renovera källaren inklusive all el, har rivit bort all gammal el och håller nu på att välja lampor jag vill ha, Kan inte hitta någon vägglampa som tillåter utanpåliggande installation.

Tänkte ha den i källartrappen som lyser upp trapphuset. Helst i LED och svart.

Har ni något bra tips på nån snygg lampa som funkar bra med utanpåliggande installation? Tyvärr finns det inget möjlighet just nu att göra det infällt. Tacksam för all hjälp jag kan få :)
 
Mikael_L
A AxelBoman skrev:
Har ni något bra tips på nån snygg lampa som funkar bra med utanpåliggande installation?
Du måste nog berätta lite mer om hur lampan ska vara, annars är det omöjligt att ge vettiga råd.
Ibland behöver man en lampa som är så "platt" som möjligt på väggen i en trappa, för att inte slå i den vid passage, är det fallet här?
Vill du att den lyser åt endast en riktning (nedåt, typ)
Ska det vara modern stil, gammal stil, eller kanske något mer tidlöst.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kolla på "vägglampa" hos Jula t.ex.
[länk]

Och den här t.ex. kan enkelt anslutas med utanpåliggande kabel. Du ser ju var du skall skära ut i fästet:
[bild]
[länk]
Tittade på den förut och missade dom bilderna, tack :)


Mikael_L Mikael_L skrev:
Du måste nog berätta lite mer om hur lampan ska vara, annars är det omöjligt att ge vettiga råd.
Ibland behöver man en lampa som är då "platt" som möjligt på väggen i en trappa, för att inte slå i den vid passage, är det fallet här?
Vill du att den lyser åt endast en riktning (nedåt, typ)
Ska det vara modern stil, gammal stil, eller kanske något mer tidlöst.
Var lite dålig i beskrivningen

Att man skulle slå i den är inga bekymmer, finns gott om utrymme. Viktigast är att den lyser neråt så man ser trapp stegen, men lyser den uppåt så gör det ingenting heller. Något mer tidlöst, helst med LED inuti.

Helst ska armaturen vara mer åt det mörka hållet, svart eller grått
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ifö har flera olika armaturer i porslin och glas som jag tycker är ganska tidlösa, och finns i svart, grå och vit.
T.ex Opus 140
[länk]

Men kolla på deras hemsida att den är förberedd för utanpåliggande kabel, då står det något om brytväggar.
[länk]
Får titta på deras sortiment :) Tack
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.