Hej,

Bakom vårt hus ligger gammal marksten. Stenarna ligger extremt ojämnt och inte i det fina böjda mönstret jag ofta ser. Inte nog med det, det har hamnat massor av jord mellan stenarna. Ur detta växer det gräs och maskrosor. Ser ofta mycket trist ut. För en kamp varje år, kört med ättika men det kommer snart tillbaka, o roundup vill jag undvika, skulle behöva dränka hela baksidan i det. Brukar oftast slå av det med trimmern bara. En bidragande orsak till ogräset och jorden är säkert muren med rabatt i kanten bredvid o att det rinner ner vid regn. Vi har funderat på alternativa lösningar. Att lägga ny marksten har jag inte tid med själv och känns som det kommer kosta en hel del, 14x3 meter cirka. 40000-50000 bara för jobb tror jag. Singel kan jag slänga på själv men det kommer också få jord i i sig. Det enklaste känns nästan vara att lägga matjord och så gräs. Bör väl funka, men vi har en gammal slup ca 1 meter från huset. Denna får ju då ligga kvar med de närmaste 2-3 stenarna runt tänker jag, men kan det vara något problem med att det ligger gräs nära slupen? Något annat angående detta projekt ni tänker man ska beakta?
 
  • Ojämnt lagd, gammal marksten med ogräs och jord mellan stenarna bredvid en stenmur och rabatt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt liggande gammal marksten med gräs och maskrosor som växer mellan stenarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt lagda markstenar med gräs och maskrosor växande mellan, och en nedgångsbrunn i centrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt liggande gammal marksten med gräs och maskrosor som växer mellan stenarna och en avloppsränna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
Ja det där ser ju för jäkligt ut, bara göra om.
Bort med all sten och se hur det ser ut under.
Slup? Aldrig hör det ordet om det är "golvbrunnen" det avser.
Gräv upp och tala om hur det ser ut först.
Försök skaffa tid så du kan göra det själv.

Lycka till :)
/W
 
L
Lägg en trädgårdsplatta på "slupen", brukar även kallas spygatt. Då vet du vart den är och den sätts inte igen av jord och gräs på samma sätt om den ligger helt öppen i gräsmattan.
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
Det där är inte ordentligt gjort.
Att göra gräs är kanske lättast. Du kan nog få någon som kommer och plockar upp stenen om du inte vill ha den. Edit: jag menar att om du lägger ut en annons kan du få någon som tar upp stenen mot att de får den.

Om du vill ha sten igen kan du ju återanvända stenarna men underarbetet och själva läggningen är ju rätt tidskrävande.

Antar att det du kallar slup är någon form av dagvattenbrunn? Det gör inget att det är gräs runt den.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Ja det där ser ju för jäkligt ut, bara göra om.
Bort med all sten och se hur det ser ut under.
Slup? Aldrig hör det ordet om det är "golvbrunnen" det avser.
Gräv upp och tala om hur det ser ut först.
Försök skaffa tid så du kan göra det själv.

Lycka till :)
/W
Japp, "golvbrunnen".
Ja, får se när jag har tid och ork att ta upp stenarna, känns som ett vårprojekt.
 
Jiji Jiji skrev:
Det där är inte ordentligt gjort.
Att göra gräs är kanske lättast. Du kan nog få någon som kommer och plockar upp stenen om du inte vill ha den.

Om du vill ha sten igen kan du ju återanvända stenarna men underarbetet och själva läggningen är ju rätt tidskrävande.

Antar att det du kallar slup är någon form av dagvattenbrunn? Det gör inget att det är gräs runt den.
Nej, det är jag plågsamt medveten om japp, dagvattenbrunnen.
 
”Slup” trodde jag var allmänt känt :D. Hursomhelst så tror jag det är en dålig idé att inte ha den kvar med tanke på hur det ser ut o h att du säger att det rinner vatten från rabatten.

Stenen ser ju ut att vara i oregelbunden storlek och inte som riktig knott så det är antagligen inte lätt att få det att se bra ut även om du lägger om den.

Du borde hinna riva upp det där och få ut matjord och så på en helg utan problem.

Våren är nog en bra ide, nu är det ändå försent att så gräs.
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
”Slup” trodde jag var allmänt känt :D. Hursomhelst så tror jag det är en dålig idé att inte ha den kvar med tanke på hur det ser ut o h att du säger att det rinner vatten från rabatten.

Stenen ser ju ut att vara i oregelbunden storlek och inte som riktig knott så det är antagligen inte lätt att få det att se bra ut även om du lägger om den.

Du borde hinna riva upp det där och få ut matjord och så på en helg utan problem.

Våren är nog en bra ide, nu är det ändå försent att så gräs.
Ja, tänkte lite samma, men hade ingen aning egentligen, bara hört min far säga det Ja, går fortare än jag trodde att få bort dem. Var tvungen att prova
 
  • Nygrävd jord bredvid stenlagd väg och stenmur där trädgårdsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.