Hej
Vi har egen brunn och fick för ett år sedan hjälp av en vvs:are att koppla ihop djupbrunnspump och grejer.

Har i efterhand förstått att det var en riktig klåpare. Två stycken hydroforer har ”smällt” för oss, för att slangen pressas upp ur pumphålet när pumpen slås på. Hydroforerna spricker i underkant någonstans, och börjar läcka och därmed också tappa tryck, vilket betyder att pumpen går non-stop i princip.

Jag har ringt runt till vvs-firmor förra veckan i jakt efter en som kan komma och göra om installationen.

Tills dess undrar jag om jag kan få tips på hur jag kan minska skadan. Och så undrar jag också hur man korrekt gör en sån här installation, hur har ni andra fått era PEM-rör fixerade?

Här är en bild på vårt elände. Vi har själva satt dit regeln och nitbandet i ett försök att tvinga slangen fast.
 
  • En hydrofor och rörinstallation med synlig skada och provisoriska reparationer i ett pumphus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Felaktigt fastsatt PEM-rör med nitband och träregel vid en brunnspumpsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl "bara" att ersätta kopparrören från hålet med stålomspunna slangar. Då kan inte rörelsena bryta sönder något...
Stumma rör med rörelser bryter i grejerna...

Det bör din vvsare ha vetat om....
 
Men då kommer ju fortfarande hela installationen att ”hoppa” när pumpen går på. Det är plastgängorna där den ansluter till hydroforen som spricker..

Tyvärr visste vår vvsare inte så mycket om sånt här som jag nu förstår. Han var kanske mer inriktad på ”inomhus-jobb”.
 
H HusISkogen skrev:
Men då kommer ju fortfarande hela installationen att ”hoppa” när pumpen går på. Det är plastgängorna där den ansluter till hydroforen som spricker..

Tyvärr visste vår vvsare inte så mycket om sånt här som jag nu förstår. Han var kanske mer inriktad på ”inomhus-jobb”.
Det är pinsamt rördragning. De måste dra den mot väggen först och fästa där med svep eller sätta konsol i golvet med svep
 
  • Gilla
HusISkogen
  • Laddar…
Har de använt nån upphängning als? Ser inte ut så
 
Har du bra med luft förtryckt i hydroforen?
 
Tack för ditt svar. Det var det jag misstänkte, att det behövde förankras på något vis. Nej, ingen upphängning alls. Pumpen hänger i 80m PEM (det skulle den förvisso klara, utan vajer). Men då vet jag det.

Nästa vvsare som kommer ut ska alltså förankra med rörsvep och behöver sannolikt också då flytta och ändra kopparrören och anpassa efter den nya installationen.
 
Kopparledningar fästa i en betongvägg med stålklämmor och bultar, installationsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Har du bra med luft förtryckt i hydroforen?
Har någon tillhörande luftinjektor, men iom att den är spräckt så rubbas ju trycket…
 
L lostinsweden skrev:
[bild]
det där ser ju ut att vara det enklaste sättet för oss att lösa den här situationen. Det fixerar ju befintlig rördragning, då behöver jag bara komplettera med ny hydrofor…
 
H HusISkogen skrev:
det där ser ju ut att vara det enklaste sättet för oss att lösa den här situationen. Det fixerar ju befintlig rördragning, då behöver jag bara komplettera med ny hydrofor…
Ja men VVS firman måste står för det. Det är amatörmässigt utfört
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.