Köpt hus och köksfläkten har typ aldrig tvättats, det sitter lager med matolja/fett i kåpan.

Känns som varmt vatten och YES inte fungerar, blir ännu kletigare bara. Finns det något magiskt medel som löser upp fett?
 
Biltemas Grill- och Ugnsrengöring (eller heter den Ugns- och Grillrengöring :thinking:?). Oavsett vad den heter är det extremt effektiv, den gjorde underverk när vi flyttstädade! Finns i sprayflaska.
 
  • Gilla
multix och 2 till
  • Laddar…
Etanol (spolarvätska) i koncentrerad form.
Är för övrigt ett utmärkt rengöringsmedel runt spis/fläkt
 
  • Gilla
multix och 2 till
  • Laddar…
S
downup downup skrev:
Köpt hus och köksfläkten har typ aldrig tvättats, det sitter lager med matolja/fett i kåpan.

Känns som varmt vatten och YES inte fungerar, blir ännu kletigare bara. Finns det något magiskt medel som löser upp fett?
Om det är en riktigt gammal fläkt så är det väl bättre att byta till en ny med fettfilter helt i metall o köra dom i diskmaskin ofta
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Claes Sörmland
I dessa sammanhang har jag kört avfettning för bil eller den hemmablandade varianten av samma sak:

1 del vatten, 1 del lacknafta, 1/4 del Yes. Skaka det till en emulsion som geggas på med diskborste. Skrubba sedan och det härdade fettet kommer av.
 
Rengjorde faktiskt våran igår, jag kör med vatten 1L, 15-30ml alkaliskt rengöringsmedel, skvätt såpa, några droppar yes.

Funkar som universalmedel till det mesta som ska rengöras i huset.

Filtret till maskinen kör jag antingen i diskmaskinen eller lägger I blöt med varmt vatten och yes o sen spolar ur med varmt vatten.
 
Claes Sörmland
Rent kemiskt finns det ju två vägar att gå och båda har redan kommit upp:

1. Förtvåla det härdade gamla fettet med kraftigt alkaliska lösningar. Detta är grillrengöringmedlet och det alkaliska rengöringsmedlet (troligen en lösning av kaustiksoda) ovan. Man kan också köra t ex ammoniak (luktar!) eller målarsoda. Även såpa passar in här för det är alkaliskt men det är lite mesigt sådant. Men det passar bra att blanda med mer alkali precis som anges ovan.

2. Lösa upp det härdade fettet med nafta och flytta det med diskmedel till vattenfasen i en emulsion. Detta är den metod som jag föreslog med avfetfningsmedel. Spolarvätska fungerar på samma sätt men om det biter lika bra på härdat fett vet jag inte eftersom alkoholen inte är lika fet som naftan. (En "miljövänligare" variant är smör eller margarin som geggas på, de är också emulsioner mellan fett och vatten. Men det är mildare behandlingar.)
 
  • Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
downup downup skrev:
Köpt hus och köksfläkten har typ aldrig tvättats, det sitter lager med matolja/fett i kåpan.

Känns som varmt vatten och YES inte fungerar, blir ännu kletigare bara. Finns det något magiskt medel som löser upp fett?
Ättika.
 
O oneman skrev:
Ättika.
Syror (t ex ättika) löser protein, baser (t ex lut) löser fett.
 
Jif fungerar bra, men lite risk för repor.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Rent kemiskt finns det ju två vägar att gå och båda har redan kommit upp:

1. Förtvåla det härdade gamla fettet med kraftigt alkaliska lösningar. Detta är grillrengöringmedlet och det alkaliska rengöringsmedlet (troligen en lösning av kaustiksoda) ovan. Man kan också köra t ex ammoniak (luktar!) eller målarsoda. Även såpa passar in här för det är alkaliskt men det är lite mesigt sådant. Men det passar bra att blanda med mer alkali precis som anges ovan.

2. Lösa upp det härdade fettet med nafta och flytta det med diskmedel till vattenfasen i en emulsion. Detta är den metod som jag föreslog med avfetfningsmedel. Spolarvätska fungerar på samma sätt men om det biter lika bra på härdat fett vet jag inte eftersom alkoholen inte är lika fet som naftan. (En "miljövänligare" variant är smör eller margarin som geggas på, de är också emulsioner mellan fett och vatten. Men det är mildare behandlingar.)
Jag använder mig alfanol hd grön som alkaliskt medel, använder det även till bilen och microfiberdukar.

Då blir det ett litet klargörande.

Tack för ett redigt och klargörande inlägg.
 
Baby-wet-vipes är grymt bra till allt fett och oljigt!
 
Claes Sörmland
L Lutte skrev:
Jag använder mig alfanol hd grön som alkaliskt medel, använder det även till bilen och microfiberdukar.

Då blir det ett litet klargörande.

Tack för ett redigt och klargörande inlägg.
OK Alfanol HD grön en är alkalisk lösning av kaliumhydroxid. D v s den kalilut som man kokar såpa av.
 
A
Suma force och bra handskar...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vinäger och bakpulver!

Näe skämtade bara. Förstår inte varför så stor del av internet tror att man kan få saker rent genom att blanda två ämnen som neutraliserar varandra?

On topic: kör på med något basiskt som förtförtvålar fettet
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.