BirgitS BirgitS skrev:
Sätt in ett brandspjäll så att en brand på spisen inte kan sprida sig genom spiro- och avloppsrör.
Pratade sotaren om rensningsluckor också?
bra idé. Ska ta upp det också. Han sa att man kunde använda avloppsrör pga att en brand inte kan spridas under en betongplatta (antar att han menade med brandspjäll då). Han sa inget om rensningsluckor utan han sa att dem kunde rengöra ifrån brunnen/lådan utanför huset.
 
Hemmakatten
Tänk på att röret inte går ut och krockar med eventuella framtida altaner.

(PS. Har inte med saken att göra, men nu när ni bygger nytt och fint hus, så undrar jag varför det inte finns något förråd eller klädkammare för kläder, sportutrustning, julsaker, skor mm.)
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tänk på att röret inte går ut och krockar med eventuella framtida altaner.

(PS. Har inte med saken att göra, men nu när ni bygger nytt och fint hus, så undrar jag varför det inte finns något förråd eller klädkammare för kläder, sportutrustning, julsaker, skor mm.)
absolut, någon altan kommer det inte bli på den sidan så det är lugnt.
Haha va lustigt att du nämner det. Det är nämligen många som sagt att vi har överdrivit mycket med förvaring (garderober). Men tvärtom har jag inte hört. Menar du mer till större saker som inte får plats i en garderob, så kommer vi utnyttja vindsutrymmet samt garaget till detta. Men jag har hela tiden förespråkat mer förvaring men frugan vill inte och har fått
stöd från många :). Hade gärna haft ett par garderober till.
 
S
Hur blev det? Funkar det bra med inbyggd fläkt i hällen?
 
S sinuslinus skrev:
Hur blev det? Funkar det bra med inbyggd fläkt i hällen?
Absolut. Allt blev kanon. Högre kastruller får man ha ett lutande lock mot fläkten.
 
S
M mullemeck2 skrev:
Absolut. Allt blev kanon. Högre kastruller får man ha ett lutande lock mot fläkten.
Låter ju bra.
Flott och sånt när man steker?
 
S sinuslinus skrev:
Låter ju bra.
Flott och sånt när man steker?
Vi köpte en Siemens iq700 och det är inga problem för den iaf
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Ett praktisk bekymmer är dock att spisens zoner är lite små. Har man en stekpanna som är 29 cm dia så blir inte hela ytan lika varm. Annars fungerar fläkten kanon.
 
M mullemeck2 skrev:
Vi köpte en Siemens iq700 och det är inga problem för den iaf
Kör ni kolfilter eller utblås ur huset med den?
 
A Anders023 skrev:
Kör ni kolfilter eller utblås ur huset med den?
Utblås. La ner ett rör som går ut i sockeln.
 
M mullemeck2 skrev:
Utblås. La ner ett rör som går ut i sockeln.
Alltså luften går ut i köket? Återcirkulering? Och är ni nöjda med den? Jag står nämligen precis i köpläget av en likadan. Men vet inte om jag ska göra det större ingreppet och installera ventilationsrör genom golvet och väggen eller köra kolfiltervarianten som är klart enklare installation.
 
A Anders023 skrev:
Alltså luften går ut i köket? Återcirkulering? Och är ni nöjda med den? Jag står nämligen precis i köpläget av en likadan. Men vet inte om jag ska göra det större ingreppet och installera ventilationsrör genom golvet och väggen eller köra kolfiltervarianten som är klart enklare installation.
Sorry, jag var otydlig. Röret går ut och blåser ut luften utomhus. Jag var väldigt emot kolfilter när vi byggde huset då jag tyckte att det var mer en nödlösning. Men i efterhand finns det en negativ sak med utblås och det är att det blir ett väldigt undertryck i huset. Det viner i lister för att fläkten försöker dra in luft överallt den kan. Kolfilter är mycket enklare så i efterhand hade jag nog hållt mig till det
 
  • Gilla
Anders023
  • Laddar…
Vi har ett otätare hus och märker inte alls av något problem med utblås från vår spisfläkt.
 
  • Gilla
Anders023
  • Laddar…
Är det någon av er som har IKEA Metod-kök och annan häll med fläkt en deras egna? Deras sockel är ju bara 8 cm och de flesta andra märken kräver 10 cm om kolfilter ska användas.
 
Jag håller på med en lösning för att dra ut luften från spishäll. Har köpt en Siemens modell som ska sitta i köksön.

min husleverantör avrådde från utblås i platta så i ritningen visas ventilationsröret via plattan sen upp i taket via schakt. Röret blir rätt långt troligen runt 7m med 3 böjar vilket inte känns optimalt.

nu till min fråga, Siemens/Bosch/Neff ventrör tillverkas av Naber. Dom tillverkar även ett venttorn.
Ventilationstorn för köksfläkt installerat vid husgrund med utlopp nära fönster och tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.compair-flow.com/compair-tower/en/

någon som gjort något likande? Godkänd lösning i Sverige?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.