Vårt kök börjar kännas slitet och därför vill vi renovera upp det. Köket vi har idag tror jag är från 1994 från Ikea. Som jag förstår det verkar det heta faktum, även om jag får lite motstridiga uppgifter om när den serien började produceras. Stommarna är hyfsat fräscha men luckorna är fula och bänkskivorna börjar ge upp.

Golvet är nog inlagt för ca 5 år sedan (vi har bara bott här i två år). Kyl och frys är från 2016 och fungerar fint. Diskmaskinen är ny i år.

Jag har tittat på Ikeas metodserie och som jag ser det har jag två alternativ:

alt 1. Behålla stommar, köpa nya luckor, bänkskiva, häll, ugn, lådor samt tapetsera om och kakla nytt ovanför diskbänken. Kostnad ca 90000.

alt 2. Köpa helt nytt kök från Ikea ink stommar, samt även lägga in ett nytt golv. Då hamnar vi på ca 190000.

Fördelen med alt 2. är att vi får lådor i underskåpen vilket känns praktiskt, det blir även en snyggare lösning med integrerad micro.

Om vi skulle sälja inom 3-5 år är något av alternativen en bättre/sämre investering? Personligen tycker jag att det känns smartast att ta det billiga alternativet då lådor istället för luckor och en inbyggd micro inte är värt 100000 kr för mig, men vid försäljning kanske alternativ 2 ger ett mer attraktiv intryck hos potentiella köpare? Hur hade ni tänkt?

Lite bilder, ursäkta stöket!
Äldre kök med träfronter, vitvaror och köksredskap, med behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet träkök med furuluckor och mörka golvplattor i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt kök med slitet träskåp och köksluckor i furu, vita bänkskivor och kakel över diskbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur får du det där till 190 papp? Låter orimligt dyrt.
Som svar på din fråga: byt givetvis allt. Blir ett jäkla meck annars, och du kommer ändå inte bli nöjd.
 
  • Gilla
SarahBjork och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Gör det du/ni trivs bäst med. Ev köpare kanske vill ha andra färger eller annat kök. Eller börja med att riva väggar..
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Köp hem någon låda och prova om den passar i befintliga stommar.
Alternativt, byt bara underskåpens stommar
 
Tänk ej på eventuellt försäljning utan var modig och gör som ni skälva vill. Köper man hus vill man ofta göra om köket ändå. Ifall ni inte ska ändra om något så hade jag behållt stommarna. Det finns en uppsjö av företag som enbart gör måttanpassande lådor och luckor till kök. Kanske en ny led list som arbetsbelysning skulle göra susen. I stället för kakel kan man tex måla eller en glas-skiva som ser mycket modernt ut.
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
Har för mig att Faktumstommarna och Metodstommarna inte har samma mått. Så om du bara ska köpa luckor får du leta någon annan stans!
Om du vill behålla layouten och råkar ha något skåp som är 50 brett så är det kört. IKEAs har inte 50 breda stommar längre vilket fick oss att köpa Epoqkök från Elgiganten i stället. Överskåpen från Epoq är har i för sig snarlika mått som Faktum. Vilket också var viktigt för oss när det gäller överskåpen. Bara 240 i takhöjd och då är några centimeter viktigt.
Alternativ 2 är förstås mycket dyrare men ni anser er ha råd skulle jag välja det. Min erfarenhet är att när man gör något nytt blir det andra som tidigare var rätt fräscht ganska sunkigt.
Ja, vi är väldigt nöjda med vårt nya kök.
Alternativ 2
 
  • Gilla
hejning
  • Laddar…
Lacka luckorna och byt bänkskivorna.
 
  • Gilla
Hillblom och 6 till
  • Laddar…
M Maestrono skrev:
Hur får du det där till 190 papp? Låter orimligt dyrt.
Som svar på din fråga: byt givetvis allt. Blir ett jäkla meck annars, och du kommer ändå inte bli nöjd.
Instämmer. Stommar och lådor från IKEA kostar inte mycket. Du måste räknat fel
 
  • Gilla
Hillblom
  • Laddar…
S Simsonsson skrev:
Lacka luckorna och byt bänkskivorna.
Håller med. Det verkar vara homogent trä i luckorna, bättre än nästan allt från IKEA och många andra tillverkare idag!
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
S
Dom där höga kostnaderna är väl om ni anlitar snickare som gör allting ?
 
limochklister limochklister skrev:
alt 1. Behålla stommar, köpa nya luckor, bänkskiva, häll, ugn, lådor samt tapetsera om och kakla nytt ovanför diskbänken. Kostnad ca 90000.

alt 2. Köpa helt nytt kök från Ikea ink stommar, samt även lägga in ett nytt golv. Då hamnar vi på ca 190000.
Priset på båda alt låter helt fel. Antingen gör du ett snålalternativ, byter bänkskivor, kaklar om, tapetserar och målar luckor. Eller så gör du det ordentligt och får det som du vill. Uppenbarligen har ekonomin betydelse för dig. Jag tycker golvet ser fint ut. Kan du inte behålla det? Sannolikt en stor kostnad att byta. Det är ganska lätt att sätta in ett IKEA kök. Har du funderat på att byta ut det själv.? Om du gör det själv räcker 90000 för ett helt nytt kök.
 
  • Gilla
Hillblom och 1 till
  • Laddar…
Själva IKEA-delen av ett nytt kök kan inte kosta över 50 000 inkl. bänkskivor/diskbänk/blandare.
 
A AndersS skrev:
Själva IKEA-delen av ett nytt kök kan inte kosta över 50 000 inkl. bänkskivor/diskbänk/blandare.
Väldigt enkelt att få prisuppgift. Använd ”homeplanner” på IKEA och rita in köket, då får du prisuppgift direkt. Då kan du lägga in ugn, häll och fläkt också så får du uppfattning om den kostnaden. Ev en elektriker för att koppla in hällen och en kakelsättare om du tycker kakling känns svårt. Men du måste ha tid om du skall göra det själv, lördag, söndag räcker inte.
 
Köp inte nytt bara för att ni tröttnat. Byt ut/reparera det som är trasigt och lacka, tapetsera och gör nya ytskikt där det behöver fräschas upp. Bäst för både plånboken och klimatet.
Är det så gamla luckor som 90-tal så kanske det till och med börjar få ett högt affektionsvärde för vissa köpare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.