Hej,

Jag och min familj har nyligen köpt en enplansvilla från 1969 med ett lika gammalt badrum. Vi har tagit in några offerter för renovering av badrummet, och en av entreprenörerna föreslår att vi bilar upp golvet till grunden och isolerar om den. Detta för att undvika framtida fuktskador då vi vill ha golvvärme i badrummet. Grunden är en gjuten betongplatta.

Vi har försökt läsa på lite om detta och rådfrågat en annan entreprenör som lämnat offert som inte tyckte att det var nödvändigt då han gjort liknande badrum i området och menade att grunden brukar vara torr. Han menade att så länge vi inte slår av golvvärmen på sommaren är detta med ökad fukt i badrummet inte ett problem. Det är viss prisskillnad mellan dessa två och vi är måna om att inte strunta i något och dra på oss problem i framtiden, samtidigt som vi inte vill göra ett kostsamt ingrepp om det inte är nödvändigt. Hur bör vi tänka här?

Tack på förhand
 
Vad finns under grundplattan? Det behöver inte vara ens litet problem med golvvärme på oisolerad platta om marken är väldränerad och torr.
 
Tack för svaret! Vad som finns under grundplattan har jag faktiskt ingen aning om. Finns det något sätt att ta reda på detta själv, eller är det fråga grannarna som gäller?
 
Gräv lite runt husgrunden. Hur ligger huset i omgivningen, på berg, i en svacka, gammal sjöbotten..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.