Det är dags att måla huset utvändigt och jag står nu inför frågan vilken färg man ska välja. Målare och färghandlare propagerar ofta för plastfärger, men ju mer jag läser om dem, destå mer livrädd blir jag för dem. En tät färg som läggs som en film utanpå trät istället för att tränga in!? Har också pratat med två personer som har denna typ av färg och båda har problem med fukt. För den ena har trät ruttnat under färgen. Det vore tillräckligt illa med en tät plastfilm, så fukten inte kommer ut, men det verkar ändå som att färgen drar in fukt. Så det hela verkar vara ett idiotiskt påfund, men den rekommenderas ju överalt. Har jag missat något?

Jag ska måla mitt trähus utvändigt. Det är nu skyddsmålat, så först måste jag grundmåla och sedan måla med en ljusgrå färg. Vd rekommenderar ni för färg?
 
Spix skrev:
Det är dags att måla huset utvändigt och jag står nu inför frågan vilken färg man ska välja. Målare och färghandlare propagerar ofta för plastfärger, men ju mer jag läser om dem, destå mer livrädd blir jag för dem. En tät färg som läggs som en film utanpå trät istället för att tränga in!? Har också pratat med två personer som har denna typ av färg och båda har problem med fukt. För den ena har trät ruttnat under färgen. Det vore tillräckligt illa med en tät plastfilm, så fukten inte kommer ut, men det verkar ändå som att färgen drar in fukt. Så det hela verkar vara ett idiotiskt påfund, men den rekommenderas ju överalt. Har jag missat något?

Jag ska måla mitt trähus utvändigt. Det är nu skyddsmålat, så först måste jag grundmåla och sedan måla med en ljusgrå färg. Vd rekommenderar ni för färg?
kolla folksam dom har en test , alcro bestå ligger i topp. jotun optimal likaså
alcron är ju vattenlöslig. men toppen (hoppas jag) jag har börjat måla med deras system i dag
 
Det finns ingen så flexibel fär som akrylaterna OM det är rätt utfört undertill.
Anders
 
Vår färghandlare blev snarare förskräckt när vi berättade att vår kåk är målad i plastfärg! Men, ta i trä, så har det funkat bra!

Vi har nyligen målat om huset. En enkel "analys" med t-röd innan målningen visade att det var plastfärg på fasaden, och även på fönsterbågar. Huset var målat senast på 70-talet då det byggdes till. Problemen med röta var i stort sett obefintliga, bytt kanske 20-30 plankor, där färgen synligt spruckigt och vatten trängt in.

Min erfarenhet av plastfärgen är därför god - ett bra underarbete med grundoljning och grundmålning är a och o, men därefter har plastfärgen den fina egenskapen att den sitter länge, och håller färg och glans bra. Dessutom är den mycket trevlig att arbeta med, skölj penslarna i vatten bara!

Vi har målat med Flüggerfärgs "dalaröd", faluröd imitation, mycket snygg färg! :)
 
Håller med de flesta ovan, vi målade vårt förra hus för ca 7år sedan, först en ordentlig grundoljning och sedan en "plastfärg". Ser fortfarande ut som nytt, inga skavanker eller slitningar alls. Färgen var Tikkurila men dom finns inte kvar nu tror jag, tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.