2an skrev:
Vad räknar man att pumpen ska jobba med för tempdiff?? (start/stopp temp)

Ska man försöka att ströva då efter att ha tillräcklig vattenvolym i systemet så gångtiderna på minst 20 min blir vid 0° ute el då värmebehovet är som lägst??

Tänkte bara på att systemvatten volymen bör hamna kring 150 liter + volymförstorare/tank vilket gör om pumpen jobbar upp tempen på 350 liter vatten 5° bara gör 2 kW, En pump på t.ex 12 kW jobbar upp det på ca 10 minuter...
allt blir väldigt inviduelt beroende på huset m.m. så det är svårt att svara.

pumoparna brukar ha som mäst starter på vår/höst, när dom går på halv fart.

när det är "varmt" före o efter sommaren så går dom en liten stund, men står slitt väldigt länge. sen mit på hösten & i början å våren så är det mycke start o stopp & halv korta gångtider. på vintern blir det långa gångtider o korta till inga pausar.

om man har golv värme ingjutet i plattan, så kommer även betången att vara energi lagrande, så den är lite av en volymförstoring
 
CarMan skrev:
pumoparna brukar ha som mäst starter på vår/höst, när dom går på halv fart.

när det är "varmt" före o efter sommaren så går dom en liten stund, men står slitt väldigt länge. sen mit på hösten & i början å våren så är det mycke start o stopp & halv korta gångtider. på vintern blir det långa gångtider o korta till inga pausar.

om man har golv värme ingjutet i plattan, så kommer även betången att vara energi lagrande, så den är lite av en volymförstoring
Jo att det blir fler start/stopp vår/höst förstår jag o om pumpen är just så den klarar värme behovet så går den hela tiden då det är som kallast..

Men vilken tempdiff går pumpen på, Är det t.ex 3° el 5° melan start/stopp?? (t.ex 30-33° el 30-35°)

Dom ska ha ingjuten golvvärme men då den är så trög så tror jag inte man riktigt kan se den som en volymförstorare... När pumpen stoppar efter t.ex 20 min har nog inte betongtempen ändrats så mycket pga trögheten...
 
temp diffen blir nog också väldigt inviduell.

Och betången blir en volymförstorare, även om den inte ändrar tempratur fort.

den ökar kanske inte så mycke i temp, men på samma sätt så kyls inte vatten slingan så mycke, eftersom betången åt andra hållet inte heller kyler vattnet så mycke, då den fortfarande är varm.

Delta t värmebäraren brukar ligga på ca 6-7 grader när kompressorn går, så bara efter några sekunder så är ju ut tempen 6-7 grader högre, sen är det ju bra om tempraturen inte öker med mer än 5 gradt till utöver detta
 
Nu har kompisen varit ner till hustillverkaren o graderat upp till en IVT HT E11 (utan beredare) samt en separat beredare på 300 liter (300/200 L)
Kostade 12500:- extra mot en HT C7 med inbyggd 160 liters beredare..

Det blir 2x300 meter markslinga..

Vad jag förståt så bör man inte ha rummstermostater men hur gör man då då det kommer att köras comfortvärme i toaleterna, hall o kök där det blir klinkers??
Blir ju lite onödigt att köra comfortvärme i hela huset..

Det blir öppen planlösning så frågan är om man ska ha termostater på slingorna till de rum/ytor som har trägolv o utan termostater där det är klinkers, Då blir det bara sommartid man använder termostaterna..

Ska man ha både inne o utegivare till pumpen??
 
2an skrev:
Nu har kompisen varit ner till hustillverkaren o graderat upp till en IVT HT E11 (utan beredare) samt en separat beredare på 300 liter (300/200 L)
Kostade 12500:- extra mot en HT C7 med inbyggd 160 liters beredare..

Det blir 2x300 meter markslinga..

Vad jag förståt så bör man inte ha rummstermostater men hur gör man då då det kommer att köras comfortvärme i toaleterna, hall o kök där det blir klinkers??
Blir ju lite onödigt att köra comfortvärme i hela huset..

Det blir öppen planlösning så frågan är om man ska ha termostater på slingorna till de rum/ytor som har trägolv o utan termostater där det är klinkers, Då blir det bara sommartid man använder termostaterna..

Ska man ha både inne o utegivare till pumpen??
jag kan inte IVT:s reglering.
men jag tror det blir ungefär samma som med en NIBE.
Du ska alltså inte ha termostater alls. sommartid kan man stänga vissa slingor (där han har trägolv) dessa slingor stänger han med en manuell ratt, som sitter direkt på golvärme fördelaren.

innomhus givaren lär också funka som på nibe om jag gissar rätt & i sånna fall ska han först justera in pump & golv värmeslingor första vintern, helt utan inne givare & när allt funkar tilferdsställande så kopplar man in inne givaren.

på detta sätt reglerar inne givaren endast när överskott värme finns, eller i extemfall när underskott värme finns. & man slippe ogynsama & dyra driftsförhållanden


Är det liten volym (få / små rum) som körs på sommaren , så kan en volymförstorare vara bra för att få bra drift på sommaren.
 
2:an....

Har din kompis fått ritningar på golvvärmen?
Blir det en push15 som matar golvvärmen?
Blir det återvinning på ventilation?
Blir det golvvärme i garaget, och matas den i så fall genom samma push som bostadens golvvärme?
 
CarMan skrev:
Du ska alltså inte ha termostater alls. sommartid kan man stänga vissa slingor (där han har trägolv) dessa slingor stänger han med en manuell ratt, som sitter direkt på golvärme fördelaren.

innomhus givaren lär också funka som på nibe om jag gissar rätt & i sånna fall ska han först justera in pump & golv värmeslingor första vintern, helt utan inne givare & när allt funkar tilferdsställande så kopplar man in inne givaren.

Är det liten volym (få / små rum) som körs på sommaren , så kan en volymförstorare vara bra för att få bra drift på sommaren.
Ok bara styrning av utegivare som kompletteras med innegivare då (inga rummstermostater) vilket bör göra det lite billigare.. :)

Det blir ca 30m2 klinkersgolv (golvvärme) som kommer köras comfortvärme på sommaren.
Bör nog vara en volymförstorare då, 30m2 golvvärme går det väl bara ca 20 liter vatten till slingorna.. Tror det va 2 dl/meter vatten i golvvärme slangen..
 
Plexus skrev:
2:an....

Har din kompis fått ritningar på golvvärmen?
Blir det en push15 som matar golvvärmen?
Blir det återvinning på ventilation?
Blir det golvvärme i garaget, och matas den i så fall genom samma push som bostadens golvvärme?
Nä han har inte sett nån vvs ritning på detta än, Det är Energitjänst i umeå som fixar all vvs i kåken som jag förstod det o han sa ihelgen att han skulle få nån kontaktlista till vvs, elektriker mm..

Vet inte vad det blir för pusher, Har påtalat att han ska be att dom dimensionerar radiatorerna efter golvvärme temp iaf..

Ingen aning om det blir återvinning på ventilationen, Är det värt att ha??
Blir väl då en modul som laddar jordslingan..

I garaget blir det golvärme som det låter iaf men jag vet inte hur dom tänkt lösa det, Ska man köra det på samma som husets golvvärme el inte??
 
Åkte förbi o kollade på hur bygget går nu ikväll, Nu va det iaf klart med markjobbet samt isolerat o på fredag skulle armeringen dit samt golvvärme slangen.. Gjutning blir det nästa vecka.. :)

Iaf så hade det tydligen blivit diskutioner om att pumpen va för stor (11 kW) om det inte skulle monteras en volymförstorare så kompisen tyckte dom skulle gå ner en storlik på pumpen pga att den inte skulle rymmas en volymförstorare i tvättstugan, Men kors i taket hus tillverkaren hade på inrådan av ivt som tyckt att det skulle bli mycket bra med en 11 kW pump istället för en 7 kW som va tänkt från början berett platts för en volymförstorare o den externa beredaren... :)

Dom hade även beslutat att det skulle bli 2x400 meter jordvärme slang istället för 2x300 m...
 
Det var två kloka beslut.

Prototypen
 
Tjena boys. Nu har jag läst mycket och frågat lite på detta forum, så nu är det dax att ge sig in i debatten.

Jag köper helt och klart att man får långa gångtider om man har en volymförstorare och på så sätt får ner antalet starter. Men hur lång tid tar det innan man får igen pengarna som man lägger på en ack-tank? Det känns ju som att man kan få COP-värdet att höjas några 10:delare mha en volymförstorare men inte så mycket mer, och med dagens elpris*5 så blir det ju ändå inte så mycket pengar man tjänar. Eller är det nått jag har missat????
 
corner skrev:
Tjena boys. Nu har jag läst mycket och frågat lite på detta forum, så nu är det dax att ge sig in i debatten.

Jag köper helt och klart att man får långa gångtider om man har en volymförstorare och på så sätt får ner antalet starter. Men hur lång tid tar det innan man får igen pengarna som man lägger på en ack-tank? Det känns ju som att man kan få COP-värdet att höjas några 10:delare mha en volymförstorare men inte så mycket mer, och med dagens elpris*5 så blir det ju ändå inte så mycket pengar man tjänar. Eller är det nått jag har missat????
Volymförstoraren sätter man inte in för att sänka kop o tjäna pengar, utan för att få anläggningen att arbeta bra & öka driftsäkerheten/ förlänga livslängden på kompressorn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.