Jag ska dra rör (kallvatten och varmvatten) från ett rum till ett annat rum i källaren. I vägen står en ca 40 cm tjock vägg av betonghålsten. Behövs det något speciellt rör för genomgången eller går det bra att bara dra vidare de förkromade kopparrören jag har utanpåliggande över allt annars?
 
B
Rör I rör rekommenderas. I normala fall pex, men jag har lagt ett yttre rör av t.ex. cu22 och ett mindre rör t.ex. 15 I röret. Detta för att säkra att läckage blir synligt om det skulle läcka I framtiden.
 
  • Gilla
ami39
  • Laddar…
Krilleman
Någon form av hylsa för mekanisk åverkan och kondens vore på sin plats.

Jag brukar mura in skyddsrör från PEX ovanpå kopparrören i raka genomföringar.

Täckbrickan döljer skyddsrören senare rent estetiskt.
 
Vermilion Vermilion skrev:
Jag ska dra rör (kallvatten och varmvatten) från ett rum till ett annat rum i källaren. I vägen står en ca 40 cm tjock vägg av betonghålsten. Behövs det något speciellt rör för genomgången eller går det bra att bara dra vidare de förkromade kopparrören jag har utanpåliggande över allt annars?
vågar inte svara på vad som krävs, men hade jag själv gjort det, vilket jag har men inte för vatten, så skulle jag dragit igenom ett större VP-rör och spacklat emot skarvarna på bägge sidor. Mest för att genomföringen ser ganska clean och elegant ut då :)
 
Båda sidorna är inklädda. Tar man ett snitt av väggen ser den ut så här: Gipsskiva, OSB skiva, läkt, betånghålsten, läkt osb skiva.

Får nog kika in hos en vvs are och fråga dom vad dom tycker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.