håller på att bygga en damm där jag hade tänkt mig ha ett litet vattenfall ifrån en lite högre punkt på ca en meter men vet inte var man kan hitta en billig pump, behövs ingen stark pump bara så att det porlar lite, ska inte ha fisk eller dylikt, tacksam för svar.
 
Finns i lokala trädgårdshandeln t ex
Bauhaus, Plantagen etc

Det du behöver för ett vattenfall är lite kraftigare dimension på pumpen, eftersom vattenflödet då (i volym) är betydligt högre än en pump för fontän.
 
...köp bara inte de billiga dräneringspumparna, för de drar allt för mycket ström, om man skall ha dem i en damm. Ca 500w mot ca 20w för riktiga dammpumpar.
 
jo det får ju bli någon liten effektsnål sak, conrad.se hade en del pumpar men vet ej om de räcker effektmässigt(verkade vara mest pumpar till fontäner
 
Trädgårdsdamm, fontän, bygga damm, trädgårdsdammar, trädgårdskonst finns det lite av varje.

Kikade på nått trädgårdsprogram för nå´n vecka se´n (om det var söderläge el. äntligen hemma minns jag ej) där anlade de en liten damm med en bäckfåra, ett tips man fick där är ju att man kan ju sätta in en ventil så man kan reglera vattenflödet bättre + att man bör bygga dammen först och testa med en slang för att se på ett hum hur pass stort flöde man behöver.


Funderar själv på en liten damm + ev. ett litet fall där pumpen(liten) drivs av ett 12v bilbatteri som laddas via en solpanel istället för att ha en sladd som man snubblar på, har inte hittat så många solpaneler, tips mottages gärna.
 
Nätbutik för trädgårdsdammar, pumpar, filter m.m. - vattenliv.nu har rätt bra sortiment och priser. Tänk bara på att även om du inte ska ha fisk så kommer du behöva ett filter till dammen. Annars blir det snabbt en gröt av alger och gägg istället för den där fina vatteninstallationen du hade tänkt dig.

Tänk också på att varje watt kostar i runda slängar en krona per månad att driva (eg. litet mindre) så riktiga dammpumpar i rätt storlek tjänar man in, jämfört med att fuska med någon dräneringspump eller så, som drar massor mer i el och inte är gjorda för att gå dygnet runt i månader/år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.