Goddag! Har köpt ny diskmaskin och precis fått den på plats, körde igång ett snabbprogram för att testa den men börjar larma efter en stund med felkod f2 och är full med vatten. Håller jag slangen under filternivån så rinner det ut vatten ur slangen.

Har kopplat på den ca 70cm över golvet så det är inte för högt. Har även dragit ut den igen och dubbelkollat så den inte ligger klämd eller liknande.

Tänkte kolla här om det finns nåt man kan göra innan jag ringer servicetekniker? Alla maskiner testas väl så känns ju lite osannolikt att pump eller liknande skulle vara trasig från fabrik?

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/diskmaskin/310273/cylinda-diskmaskin-dm4330fid-vit
 
A
Du har väl inget hål i stosen på vattenlåset sär avloppsslangen sitter
 
electroluxaren skrev:
Du har väl inget hål i stosen på vattenlåset sär avloppsslangen sitter
Vet inte om jag förstår dig rätt men du menar där jag kopplar på avloppsslangen? Den gamla diskmaskinen var kopplad på samma sätt så ingen skillnad från tidigare när det funkat.
 
A
D Dylan skrev:
Vet inte om jag förstår dig rätt men du menar där jag kopplar på avloppsslangen? Den gamla diskmaskinen var kopplad på samma sätt så ingen skillnad från tidigare när det funkat.
Va det precis samma stos och inte den bakom?
Stoppa ner en mejsel och kolla att det inte är något ivägen
 
electroluxaren skrev:
Va det precis samma stos och inte den bakom?
Stoppa ner en mejsel och kolla att det inte är något ivägen
Yes hundra på att det är den, finns bara en som är vinklad, två andra som sitter rakt upp och som är mycket svårare att komma åt. Men testade även att hälla i vatten och var inget stopp.
 
A
D Dylan skrev:
Yes hundra på att det är den, finns bara en som är vinklad, två andra som sitter rakt upp och som är mycket svårare att komma åt. Men testade även att hälla i vatten och var inget stopp.
om du håller slangen i diskhon tömmer den då?
går tömningspumpen ÖHT?
 
electroluxaren skrev:
om du håller slangen i diskhon tömmer den då?
går tömningspumpen ÖHT?
Nej, tror inte det. Man hör den diska den blir det tyst i några sekunder sen börjar den larma. Men om den försöker börja tömma eller inte ens kommer så långt vet jag inte.

Får köra en ny imorgon och lyssna noga om pumpen går igång.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.