H hempularen skrev:
Tycker absolut att det är relevant att ställa en sådan här fråga.

Det låter som sagt som en relativt enkel dragning/installation. Men den troligen svåraste frågan i det här fallet är just vilket kabelval som är lämpligt när det både skall dras på en vind och utomhus. Naturligt att vilja ta reda på om man tänkt rätt om kabelvalet.
Min poäng är att man kanske ska ta in en elektriker om man inte vet vilken kabel man ska använda, vad flexrören heter etc. Jag ser 35235325 andra olika frågeställningar som kan dyka upp då som handlar hur det ska kopplas etc. Då tycker jag, personligen, att man borde ta in en elektriker för jobbet. Oavsett om det är litet eller stort, lätt eller svårt, är det svårt för personen i fråga och innebär en risk så är min rekommendation att ta in hantverkare.
 
...nånstans ska man börja, läsa på forum, fråga och sen göra är bättre än att hoppa över de första två... :D
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
...nånstans ska man börja, läsa på forum, fråga och sen göra är bättre än att hoppa över de första två... :D
Absolut !

Jag försökte bara tänkte ett steg längre :)
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Absolut !

Jag försökte bara tänkte ett steg längre :)
Jag själv är civilingenjör och har hållit på mycket med el i andra sammanhang. Jag är inte så orolig över min egen förmåga att rent fysikaliskt och logiskt koppla rätt. Men just frågor som kabelval och lite annat tar tid att läsa sig till och inte säkert det ändå blir rätt. Det många teoretiker inte kan är det som elektriker (eller andra hantverkare) väljer dagligen, troligen av rutin (utan att läsa dokumentation). Jag har ju ingen aning om TS kunskap, men tänker att det är en relevant fråga som även kan hjälpa andra. Själv skulle jag inte rakt av veta vilken kabel som passar. UV-ljus, risk för gnagare, utomhus och inomhus. Troligen skulle jag ta rätt... men...
 
H hempularen skrev:
Tycker absolut att det är relevant att ställa en sådan här fråga.

Det låter som sagt som en relativt enkel dragning/installation. Men den troligen svåraste frågan i det här fallet är just vilket kabelval som är lämpligt när det både skall dras på en vind och utomhus. Naturligt att vilja ta reda på om man tänkt rätt om kabelvalet.
Kan man inte ens få ställa en fråga utan att få "det är behörighetskrävande" slängd rätt upp i ansiktet?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Min poäng är att man kanske ska ta in en elektriker om man inte vet vilken kabel man ska använda, vad flexrören heter etc. Jag ser 35235325 andra olika frågeställningar som kan dyka upp då som handlar hur det ska kopplas etc. Då tycker jag, personligen, att man borde ta in en elektriker för jobbet. Oavsett om det är litet eller stort, lätt eller svårt, är det svårt för personen i fråga och innebär en risk så är min rekommendation att ta in hantverkare.
Lägg av
 
Milo a Milo a skrev:
Kan man inte ens få ställa en fråga utan att få "det är behörighetskrävande" slängd rätt upp i ansiktet?
just hempularen tycker jag står på din sida, men kanske blev det fel inlägg du citerade...
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Lägg av
Om ett arbete innebär en person-och egendomsrisk så känns det vettigt att påpeka det.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Med all respekt till Milo, men jag förstår inte varför man ska dra el när man saknar kunskap
Det finns ett stort problem med dina inlägg, såsom JohanLun också påpekar, att det vore ytterst allvarligt om folk slutade ställa frågor på detta forum pga inlägg som dina. Du kan formulera dem bättre.

Jag förstår inte varför oinsatta personer ska komma med sådana pekpinnar som du gör.

Jag ser ingenting i TS text som motiverar det. Jag ser inte vilka kritiska kunskaper du ser att TS saknar. Kabelval är definitivt en fråga som även yrkespersoner kan ha pga det utökade utbudet, även kablar med utländska beteckningar.

Jag hade i och för sig velat se en mer detaljerad plan ifrån TS för detta arbete för att kunna ge närmare råd, för visst kan TS sakna nödvändig kunskap och färdighet för vissa moment, men det uteblir kanske nu.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.