Köper man en ny router ska man välja en med Wifi 6 alt 6E. Men i detta fallet så duger nog denna enhet ett bra tag till. Wifi 6 ska på papperet vara bättre än Wifi 5 (som denna router hade) på 2.4GHz bandet och rätt så likvärdig på 5GHz-bandet. Men då ska man ju ha klienterna till det också, något måste ju vara först men ju längre man väntar ju billigare och bättre blir tekniken. Så kör på så länge den håller.

När man kommer till generationen enheter som kör wifi 5 så ser jag inget problem med att de skall kunna vara i bruk 15 år. Dom kommer upp i den kapacitet man behöver från de flesta mobila enheter. Det är när man behöver bättre teckning och lite bättre fart som man kan behöva mesh eller nyare utrustning.
 
legendarymaple legendarymaple skrev:
2,4 GHz ger bättre räckvidd till lägre prestanda.
5GHz ger bättre prestanda med lägre räckvidd.

Hej, i lägenhetshus kan 5Ghz ge bättre prestanda eftersom det är lite mindre fullt där än på 2.4 GHz.

I villa ska man köra 2.4 GHz. Bredare kanaler stöds på detta band, högre hastigheter, bättre penetration av väggar etc. Bättre räckvidd (så länge inte grannarnas routrar är nära).
 
Jag har en 3Com 3CRWE554G72 med 100/100 och 802,11g standard på wi-fi som är runt 20 år och den tickar och går :) Antar att 54 mbit/s är patetiskt med dagens hastigheter men det räcker för att strömma video till laptopen så den får vara kvar.
 
M Masthugg skrev:
Hej, i lägenhetshus kan 5Ghz ge bättre prestanda eftersom det är lite mindre fullt där än på 2.4 GHz.

I villa ska man köra 2.4 GHz. Bredare kanaler stöds på detta band, högre hastigheter, bättre penetration av väggar etc. Bättre räckvidd (så länge inte grannarnas routrar är nära).
Jag vet inte riktigt vad du får din information ifrån eller hur du har kommit fram till just detta. Jag avser att inte hålla med.

2.4GHz, alltså 802.11n har en teoretisk maxfart på 300Mbps. Medan 802.11ac och 802.11ax har maxfarter på många gånger mer. Detta genom att använda 5GHz bandet och ibland genom att kombinera 5GHz bandet med 2.4GHz bandet för att addera dem tillsammans. Detta kräver att både sändare och mottagare klarar av detta. Men den flesta utrustningen idag som är gjord för mediakonsumption(mobiler, plattor, laptops, tv-apparater) klarar 5GHz, dock kanske inte 802.11ax som är det nyaste protokollet.

Som ett exempel länkar jag https://www.duckware.com/tech/wifi-in-the-us.html
Som hade rätt bra listor och förklaringar. Jag kopierar lite:

"802.11n 2.4 GHz is a legacy wireless band that has been replaced by the much faster 802.11ac in 5 GHz. This section is provided for reference only. You should be using 802.11ac for all of your 'new' wireless internet devices. Only use 2.4 GHz when you are forced to -- by a device that does not support 802.11ac (many IoT devices do not)."

Gen Spec Year Speeds New Name
Fourth 802.11n 2009 72 to 217 MbpsWi-Fi 4

Gen Spec Year Speeds New Name
Fifth 802.11ac 2013 433 to 1733 Mbps Wi-Fi 5

Gen Spec Year Speeds New Name

Sixth 802.11ax 2019 600 to 2401 Mbps Wi-Fi 6

Jag återigen försvarar min poäng att den egentligen enda anledningen att använda 2.4GHz är på grund av räckvidden för 5GHz inte är tillräcklig. Att inte välja 5GHz med andra ord begränsar din hastighet väldigt mycket.
 
  • Gilla
Christoffer L
  • Laddar…
Jag tror det kommer från att för några år sedan så var det lite ovanligare med 5Ghz wifi och därför var det ett bra frekvensband ett tag, där man bor tätt. Nu tror jag inte det gäller längre, 5Ghz har blivit en commodity som alla har.
 
Jag hat RT-AC68U som är snäppet vassare. Funkar jättebra och det finns mjukvara från Merlin om man inte gillar ASUS original. Det som tillkommit på tio år är i stort sett ac-protokollet, beamforming och på sistone WiFi6. Inget av detta behövs på korta avstånd med 100/100.
 
D
Kör själv Asus AC87 med Merlin, nu uppdateras inte Merlin mer för denna modellen men jag ser att Asus släppte ny firmware i maj.

Min syn på diskussionen är att jag gärna skiljer på routerfunktionen och WiFi, det senare tycker inte jag är relevant eftersom en ensam radio ändå inte blir bra i större bostäder. Jag kör själv med radion avstängd i routern och ett Unifi WiFi-nätverk med fyra accesspunkter, detta ger stabilt och snabbt nätverk.

Jag stoppade nyligen i ett 4G USB-modem för att ha internetredundans och det fungerar jättebra, ett tips för de som har många enheter som använder internet.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror det kommer från att för några år sedan så var det lite ovanligare med 5Ghz wifi och därför var det ett bra frekvensband ett tag, där man bor tätt. Nu tror jag inte det gäller längre, 5Ghz har blivit en commodity som alla har.
5Ghz har kortare räckvidd. Det är bra för då störs man inte av grannars routrar med Wi-Fi som ligger inom räckhåll för 2.4Ghz men bortom räckvidden för GHz, om man själv kör på 5GHz.

Men även 5GHz kan störas av grannar tex i en studentkorridor där studentrummen ligger tätt. Wi-Fi från intilliggande rum och andra våningar kan begränsa bandbredden. Felkonfigurerade Wi-Fi kan förstöra för alla inom dess räckvidden.
 
R Rolle85 skrev:
Jag hade fortsatta problem med wifi la ner hemma. Köpte en ny router lite spontant då den var på kampanj. Nu är trots allt nätverket stabilt.
[länk]
Vad skönt att det verkar lösa sig med den nya routern.
 
Ja nånting va skumt alltså, den är nog 7 år gammal men plötsligt stängde den när wifit o sen 2 minter senare var det igång igen. Orkade inte felsöka mer så blev en ny
 
R Rolle85 skrev:
Säkerheten bryr jag mig inte om hemma
R Rolle85 skrev:
Jag har aldrig uppdaterat rouern
Tråkigt nog resonerar många som dig. Om din router blir kapad av cyberkriminella, kan du verkligen ha det på ditt samvete att din lättja möjliggjort grova brott?
 
Jajamen.
Om staten anser att min router kan användas till kriminell verksamhet för de pröjsa mellanskillnaden för en dyrare router.
 
R Rolle85 skrev:
Ja nånting va skumt alltså, den är nog 7 år gammal men plötsligt stängde den när wifit o sen 2 minter senare var det igång igen. Orkade inte felsöka mer så blev en ny
En vanlig omstart som elektronik kan göra, som det klassiska Microsoft blåskärm.
Hur vanligt som helst och finns det något fel kan "burkarna" göra så..:cool:
 
Jo jag starta om massa gånger utan förbättring
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.