Hejsan!

Jag kollade på ett hus igår, en 1½-plansvilla byggd 1953.
Någon gång på 80-talet så tilläggsisolerades huset med 45mmm mineralull!, vad tycker ni om detta?? är det för lite??
Nu får jag säkert en massa svar om att det aldrig kan bli för mycket isolering, men då vänder jag mig till er som har ungefär liknande situation: Om du har ett 50-talshus som är tilläggsisolerat med 45mm, vad tycker du om det, är det väldigt oekonomiskt?
 
jag har ett trettitalshus (Stockholm) och tilläggsisolerar nu med just 45 mm. Tog bort cirka 20 mm som tidigare fanns där (bakom eternit). Då har vi i och för sig just lösullsisolerat vinden med mellan 25 och 40 cm efter att tidigare bara haft 15 cm kutterspån. Dessutom har energiglas monterats i innerbågarna i hela huset. Så det är ju flera åtgärder som utförts för att få ner förbrukningen. Men i vårt fall känns det som 45 mm får räcka för att inte bygga på fasaden för mycket utåt. I vårt fall med flera åtgärder samtidigt så tror jag förbrukningen sjunker avsevärt samtidigt som komforten inomhus ökar.
Men var i landet ligger kåken?
 
Det beror ju lite på hur husets väggar ser ut för övrigt. Sen är det väldigt viktigt att veta att det finns en billig värmekälla. alltså lite isolering + elvärme kanske ingen trevlig kombination. nya hur idag ligger 250 cm tjocka väggar. det man kan göra när man tilläggsisolerar en 45mm utanför är att använda markskiva 45mm som har samma k-värde som cirka 100-110 mm vanlig isolering. lite dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.