Vet någon var man kan köpa en ny elpatron?

Har en Ducasa handdukstork som slutat fungera. Felsökt och regleringen fungerar. Det är brott på själva elpatronen, kontinuitetstest med multimeter visar att det är brott.
elpatronen är av typen med två flatstift som regleritrustningen ansluts till. Radiatorn är oljefyld.

Köpte den på en konkursutförsäljning ca 2010, så ingen garanti. Ducasa verkar inte säljas längre, men jag tror jag sett kopior till salu i Sverige.

Som bilderna visar så är hålets innerdiameter i torken 20.7 mm.
Elpatronens gänga 19.6 mm i ytterdiameter. Värmeelementet är 15mm i diameter och 470 mm långt. Effekt 750 W,
tätningen är en o-ring.
Vit Ducasa handdukstork mot röd bakgrund, inläggsbeskrivning av storlek och typ av trasig elpatron.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rostig elpatron med flatstift anslutning på en vit handdukstork mot röd bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Defekt elpatron till handdukstork bredvid måttstock och regleringsutrustning, med teknisk skiss i bakgrunden.
Ducasa handdukstork med öppen elpatron och specifikationsetikett på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svedberg har elpatroner till handdukstorkar, kolla om någon av deras passar.
 
  • Gilla
Torpgubben
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Svedberg ….
Den med högst effekt på deras websida är bara på 300 W. Men jag ska kolla med dem.
 
Det räcker utan problem i din tork.
Har två torkar med deras elpatroner och en i din storlek. Använder aldrig maxläget.
 
B
Tror det är standard med 1/2" på elementen till handukstorkar, men det verkar inte stämma riktigt med dina mått. Det är lätt att hitta en 1/2" patron med termostat, vet inte om det är måtten som inte är riktigt rätt, eller om det är en udda gänga. Enklast kanske är att prova med en koppling i storlek 1/2" (G15/R15) innan du beställer något. Tabell som visar olika dimensioner på rör med både utvändiga och invändiga mått för VVS-installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B BSOD skrev:
Tror det är standard med 1/2" på elementen till handukstorkar, men det verkar inte stämma riktigt med dina mått. Det är lätt att hitta en 1/2" patron med termostat, vet inte om det är måtten som inte är riktigt rätt, eller om det är en udda gänga. Enklast kanske är att prova med en koppling i storlek 1/2" (G15/R15) innan du beställer något.[bild]
Reviderar det jag skrev nyss… skall testa, men frågan kvarstår. De jag ser har inbyggt regulator i änden och/eller för låg effekt.
 
E
300W räcker gott och väl i en vanlig handdukstork. Välj reglering och utseende bara
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Det finns inget som helst partnummer på patronen? Brukar kunna underlätta i de flesta sammanhang.
 
E Emil_K skrev:
300W räcker gott och väl i en vanlig handdukstork. Välj reglering och utseende bara
Njae, kanske. Men det är enda radiatorn i ett halvrisigt isolerat badrum på ca 5 m^2 på en övervåning. Utanför är det mycket kallare så man får inte mycket stöd från värme utifrån. Vi valde denna med högre effekt just för den var stor.
 
E Emil_K skrev:
[länk]
600W
Jo, den kanske funkar. Men helst utan regulator. Bara patronen torde minska kostnaden betydligt.

Får kanske ringa Spanien på måndag. De verkar finnas där och i Storbrittanien.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Det finns inget som helst partnummer på patronen? Brukar kunna underlätta i de flesta sammanhang.
Bra tänkt. Genom att torka av den bättre och fota av den hittade ja denna märkning.

En snabb googling gav mig inget, ska leta vidare…


HT52440 W750
V230 0080574901”
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.