Vi har en ljus olivgrön i sovrummet och det är jättefint mot ekgarderoberna och valnötsgolvet. Vi har vitt (riktig vit alltså, inte 0502Y;)) i nästan hela huset och det är trevligt med litet variation.
 
Vitt är inte fint i ett sovrum. Blir inte cozy. Jag tycker def grönt är en bra färg i ett sovrum då den är lugn och avstressande. Att den även ger lite mer dunkel på sommarens ljusa nätter tycker jag är bra.

Körde på en färg från Beckers som heter SOUL GREEN, fantastiskt fin färg.
 
tror inte att de blir för mörkt, fast ni har väl fönster =) vi har nä,ligen latte väggar i sovrummet och mörkt golv kanon snyggt men ändå ljust och luftigt=)
 
Jag tycker du ska köra på din känsla. Men jag skulle köra på olivgrönt eftersom det är din egna känsla. Vitt i ett sovrum skulle jag inte välja, i såfall något åt beigt eller så. Men smaken är som baken. I ett sovrum så sover du bättre om det är lite mörkare än bländande vitt i alla fall. Kör på grönt! Den dagen då tröttnar så kan du tapetsera eller måla om igen. livgrönt är snyggt till bruna möbler. Annars känns det som ett sjukhus med allt det vita ;-)

Lycka till!
 
fredrik.an skrev:
Så vitt är bra :)

AKILA, vad då ska? Man gör väl som man vill själv, att gå efter standarder m.m. avskyr jag. Trivs man så kör man på det. Tänk när de sa att man ska ha furu inne, glad att inte det lagstadgades...
MEN hur ofta är det inte någon bytt ut sitt kök o sen satt tillbaka sitt hemska furubord med tillhörande furustolar :-X Trots att det inte lagstadgades ;-)
Eller dom som byggt nytt hus o snålat in på trappan o satt in en 70-talstrappa i furu;-X
så det behöver inte vara lag...
 
Finns de som tycker om vitt och det finns de som tycker om färg. Nu verkar du vara en som inte vill ha vita väggar, så då är det ju det som är premisserna. Alltså finns ingen anledning till att hamna i den vita/icke-vitadiskussionen som uppkommer lite då och då. ;)
Om ni nu inte vill ha vitt och vill ha en lite mer rustik stil kan jag tänka mig att ljust olivgrönt är jättefint tillsammans med de färger du har på möbler och golv. Lagerblad som föreslagits tidigare i tråden har jag för mig är himla fin. Annars skulel jag tänkte mig att någon beige nyans också kan vara fin i ett lite mörkare rustikt rum, men eftersom "alla" har cappuccino/kaffe latte nu så kanske inte det heller är så kul. En mellangrå färg kan nog också vara fin, men ger ett lite svalare intryck. Om ni har tänkt att ha vita överkast etc så tror jag att valnöt, skinn, gråa väggar och vita texiler hade blivit klassiskt snyggt. Fast kanske inte så rustikt som du vill ha?
Spring in i en färgaffär, köp lite färgprover på lappar och spring till Mio. Om färgerna passar till sängen så sätt upp dem med dubbelhäftande tejp hemma och lägg en bit golv brevid, och se hur det känns! Har sett att i alla fall Alcro har färgprover i över A4-format nu, trevligt om man vill köpa flera stycken olika och inte vill måla upp alla på väggen.
 
På Pottery Barn kan du förresten få lite inspiration - klicka dig fram till sängarna så har de fina miljöer med färg på väggarna. Pottery Barn | Home
 
MIO har en färgserie, färgerna "Palsternacka" och "Pistage" är de två färger jag osökt kommer att tänka på när du beskriver dina övriga val.
Måste inte vara vitt, och målar du väggarna kan du ju lätt måla om om ni tröttnar på färgen! Lite mer jobb när man tapetserar...
Kör pistagegrönt på väggarna och vitt/benvit elller kanske ett mörkare grönt överkast osv så blir det harmoni bland färgerna. Det är kul när man blandar olika nyanser av samma färg dvs från ljus till mörkare grön, blanka material med matta osv

Lycka till!
 
Jag skulle kört tre vita och en fondvägg i lite kraftigare oliv. Tror det skulle bli kanon. Å så en massa kuddar i spännande gröna nyanser och mönster, ett riktigt soft överkast...

I supermånga inredningmagasin på sista tiden har de gjort "naturinspirerade" sovrum. Ta lite ideér från någon av dem, eller kör på bara. Jag har hittat hur mkt som helst jag skulle kunna köpa med sovrummet är ju redan klart...(vitt, madridröd fondvägg och svart smide). =)
 
Rekomenderar nån trevlig fondvägg... inget i vitt *motsatsen till alla härinne tror jag* haha.... möjligen en bruten vit färg (mer mot hm gräddfärgad..) på de tre väggarna och en ljusare grön eller brun färg på fondväggen! Det ska vara en färg som inte smälter för bra ihop med sängen... det ska vara "skilt" så att säga.. men färgskalan kan med fördel vara samma ju :) Nån mörkare variant kanske..

Själv har jag för första gången ett mörkgrått /svart sovrum.. i norrläge (med antikbetsade möbler/säng).. och jag har aldrig någonsin sovit så bra.. och haft så sköna sommarmornar... någonsin..!

Så skönt när det är mörkt och svalt.. men man hör fåglarna kvittra och friskluften sväva in.. sovmorgon mmmm :p

Lycka till oasvett!
MVH Sandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.