Hej,

Ni som har sökt bygglov och har tagit fram K-ritningar vem gjorde eran dimensioneringskontroll?
Min handläggare på stadsbyggnadskontoret säger att alla K-ritningar skulle kontrolleras, men efter jag läst i PBL så står det följande "En dimensioneringskontroll behöver inte omfatta alla bärande delar. Det räcker att kontrollera de konstruktionsdelar som vid en kollaps medför stor risk för människors hälsa och säkerhet."
Hur har ni övriga fått göra? Bygglovet jag har ansökt om är en tillbyggnad av ett småhus.
 
E eco972 skrev:
[länk]
Hej! Jag har inget krav på dimensioneringkontroll på vår
mindre utbyggnad. Jag skulle dock vilja veta vad som ”krävs” oaktat formella krav eller ej. Svarar kanske inte på din fråga direkt men min KA och kommunen har inte tagit upp någon dimensioneringskontroll.
Hej! hur många kvm rör det sig om?
 
J JF. skrev:
Hej! hur många kvm rör det sig om?
Hej! Utbyggnad i två delar om 19 resp 16m2 ut från en gavel på huset.
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
Jag gjorde mina ritningar och teknisk beskrivning själv. Det gällde tillbyggnation av garage med tekterrass. Inget nämndes om dimensionskontroll.

Dock fick jag gå igenom konstruktionen med en handläggare utifrån den dokumentation jag lämnat in. Så länge jag hade svar på frågorna var det absolut inga problem.

Men jag antar att detta skiljer mycket mellan kommuner, samt även vilken handläggare man råkar få.
 
  • Gilla
eco972 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.