Kan det bli översvämning i källaren av läckande vägg troligtvis från gammal dränering?

  • Antal röster
    123
A Asso skrev:
Hej :))
Det svarta där i hörnan gissar också jag att det är mögel men jag har markerat delen där det läcker in lite vatten.
Stämmer, mkt trä i källaren… men källaren luktade absolut inte jämfört med andra hus som jag hade sett.
PRecis där ser det ut som att putsen har släppt från väggen. Men detta verkar ligga 1 m under marknivå typ så jag har svårt att se att det är en översvämning ? Däremot kan det ju tränga in mycket vatten.

För mig leds regnvatten bort från huset på två sätt. 1: via takavvattningen (hängrännor och stuprör leder vattnet bort från fasaden). 2: dränering som lederbort ytvattnet/markfukten från fasaden.

Om man bortser från det estetiska så hade jag börjat i det rummen där det ser värst ut. Kanske är huset sutteräng och vissa delar av källaren ligger till större del ovan mark och därför är mycket torrare.
 
  • Gilla
Asso
  • Laddar…
A Asso skrev:
hej,
Hur ska man se till att regnvatten leds bort? Skulle du kunna ge exempel?
Så bara för detta behövs ej dränering, inom kort iaf?
Se till att stupören inte slutar direkt vid grunden, se till att marken inte lutar mot huset, t ex. Oftast ganska enkla åtgärder som gör stor skillnad.

A Asso skrev:
Skulle du liksom rivit bort all trävägg och sätta oorganiskt material?
Ja, iallafall på ytterväggarna eftersom källaren inte är byggd för att vara 'vattentät'. Visst går det att få till träväggar om man absolut vill genom att t ex sätta dom på stålreglar med ett ventilerat utrymme mot betongväggen. Men de är en riskkonstruktion som kan ge problem.
Är det i ett attraktivt område i en storstad där kvadratmeterpriserna är jättehöga kanske det lönar sig att vidta alla nödvändiga åtgärder för att kunna nyttja källaren som bostadsutrymme, men grundprincipen för den typen av källare är att den ska vara 'oinredd' och användas som pannrum, tvättstuga, matkällare, cykelförvaring, etc.
 
  • Gilla
Asso och 5 till
  • Laddar…
Jag håller med tidigare inlägg: en besiktning skulle inte ge något extra (eller täckas av försäkringsbolag). Att källaren är en riskkonstruktion betyder inte så mycket i detta fall. Jag har själv haft en nedgrävd källare frän 1925 - jag åtgärdade inte problemen förrän 12 år efter inflyttningen;)

Som nämnts: kolla först stupröret utanför pannrummet. Flytta in i huset och njut av ert nya boende. Fyll inte källaren med bråte, flyttkartlnger och sånt "som är bra att ha". Se till att ventilationen fungerar. Avvakta och håll uppsikt. I senare skede när ni känner att ni har råd kan ni börja med att plocka bort organiska material etc etc etc om ni avser använda källaren som bostadsutrymme.
 
  • Gilla
Asso och 3 till
  • Laddar…
A Asso skrev:
Hej Jiji,
tack för svaret!

Men tänk om säljaren lurar en och säger attdet inte fanns problem alls under tiden vi väntat på tillträde fastän det hade varit typ översvämning och att dem har fixat/torka det?
Om det blir översvämning för att det är skyfall kommer ni att märka det. Och om ägaren fixar det är det väl jättebra.

Men jag tror, baserar på vad jag ser på filmen och vad jag tolkar är det röda rummet, att det är tak-eller markvatten, snarare än vatten underifrån. Är det ett stuprör som är lite konstigt kopplat där?
Det är inte så svårt att fixa i så fall.

Det kan mycket väl vara så att källaren behöver dräneras om på sikt, det ser ut som att det är lite fuktfläckar på vissa väggar men det verkar inte vara akut.

Sen är det ju så med inredd källare att vissa material är mindre lämpliga än andra.
Om det inte luktar mögel eller unket hade jag inte oroat mig allt för mycket.
 
  • Gilla
Asso och 1 till
  • Laddar…
Alla skåp mm som finns där ser ju att ha stått där i minst 30år och om de blivit blöta skulle de inte se fina ut nertill som de gör nu. Fuktgenomslaget är nog lokalt vid pannrummet eller i alla fall inte stort nog för att ge någon översvämning.
 
  • Gilla
gaia och 6 till
  • Laddar…
Ni kan väl göra en besiktning nu istället. Ni kan inte kräva säljarna på något men ni får indikation på hur illa det är och kanske vart ni ska börja.
En dränering för 30 år sen är nog dags att titta över iallafall så kanske är det dags att spara ihop pengar till detta om det inte är andra saker som är värre.

lycka till med huset.
 
  • Gilla
Asso
  • Laddar…
A Asso skrev:
Hej Jiji,
tack för svaret!

Men tänk om säljaren lurar en och säger attdet inte fanns problem alls under tiden vi väntat på tillträde fastän det hade varit typ översvämning och att dem har fixat/torka det?
Vad spelar det för roll vad som händer under dessa 3 mån menar du? Har du räknat in dränering i renoveringskostnader när du köpte huset? Luktade det i källaren? Klart att säljaren ville undvika besiktning med den typen av problem. Säljaren har väl redan lurat er. Fult av mäklaren att spela med i sådant fulspel. Mäklaren skall även bevaka köparens intresse och borde rekommenderat besiktning, självklart såg mäklaren det här problemet.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Vad spelar det för roll vad som händer under dessa 3 mån menar du? Har du räknat in dränering i renoveringskostnader när du köpte huset? Luktade det i källaren? Klart att säljaren ville undvika besiktning med den typen av problem. Säljaren har väl redan lurat er. Fult av mäklaren att spela med i sådant fulspel. Mäklaren skall även bevaka köparens intresse och borde rekommenderat besiktning, självklart såg mäklaren det här problemet.
Han skrev ju i TS att de hade flera köpare att välja på och valde då den som ville köpa utan besiktning. Det är inget ovanligt i högrtrycksområden. Jag håller med om att det inte är önskvärt och som köpare så hade jag velat ha en besiktningsklausul (men vad hade det ändrat?) men det är ändå OK/tillåtet och jag förstår säljaren som inte ville göra någon besiktning eller ha besiktningsklausul.
 
  • Gilla
Asso
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Han skrev ju i TS att de hade flera köpare att välja på och valde då den som ville köpa utan besiktning. Det är inget ovanligt i högrtrycksområden. Jag håller med om att det inte är önskvärt och som köpare så hade jag velat ha en besiktningsklausul (men vad hade det ändrat?) men det är ändå OK/tillåtet och jag förstår säljaren som inte ville göra någon besiktning eller ha besiktningsklausul.
Nu skriver du ju samma sak som jag med nya ord. För att förtydliga, mäklaren borde rekommendera en besiktning innan försäljning så hade budgivningen anpassats efter ev fel.
Fastighetsinspektionen:
  • Mäklaren bryter mot lagen om marknadsföringen lurar spekulanter och gör det svårt för dem att fatta ett välgrundat köpbeslut.
 
  • Gilla
Asso
  • Laddar…
Flytta in, Kolla att det inte är något stuprör som mynnar ut på backen precis i hörnet, undvik fylla källaren med bråte, ställ in en enkel avfuktare för 5000kr, håll koll särskilt när det regnar och se hur det utvecklar sig med tiden.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Först av allt grattis till köpet av huset! Källaren verkar stor och trevlig! Mycket kul man kan göra nere i källaren!
Huset är från 1966 och står kvar idag. Det mesta ser fint och torrt. Du skrev att det var luktfritt vilket är bra! Så gör inget! Lär känna huset först!

Inte mycket att hämta från en besiktning. Du kan göra en besiktning för att få råd kring vad du bör åtgärda. Gör en plan på vad du kan åtgärda.
LÄS PÅ OM KÄLLARE för att undvika dyra misstag. Som husägare är det mycket man måste lära sig för att underhålla huset. Det finns alltid något som måste eller bör fixas. Gör det själv eller betala andra att fixa sakerna. Varning! Inte säkert att hantverkare fixar problemen.
Sedan är det som andra har skrivit, att en källare har sina risker.
Det byggs få villor idag med källare idag, tyvärr. Källare innebär problem förr eller senare. Men ALLA problem kan lösas på ett eller annat sätt!

Många skriker dränering. Men det är inte säkert att problemet kommer därifrån.
Bäst är att försöka TA REDA PÅ VART FUKTEN KOMMER IFRÅN.
Det är vanligt i äldre källare är att fukten kommer från den oisolerade betongplattan, vanligt från hus 1960-talet och tidigare. Plattan är ofta oisolerad och tunn, ca 10 cm.
Markfukten innebär att du får fuktvandring genom betongplattan upp i källaren. Innebär att man ser ofta fläckar nära golvet och att putsen släpper nära golvet upp till 40 cm.
MÅNGA gör misstaget att dränera huset utan att isolera plattan vilket i många fall är bortkastade pengar. Det kommer INTE att stoppa fuktvandringen från marken genom den oisolerade plattan!
LÄGG inte heller golvvärme på en oisolerad platta! Detta drar bara MYCKET EL och det inte säkert att det blir varmare. Du eldar för kråkorna…. Eller rättare sagt du värmer daggmaskarna. Kan leda till att du förvärrar problemen med sk omvänd fuktvandring.

Andra saker att tänka på kring källare är om du ska måla källare. Har du fuktproblem som beror på yttre faktorer så kanske du behöver måla med diffusionsöppen färg som t.ex. silikatfärg.
Många gör misstaget att måla med vanlig inomhusfärg, dvs. tät plastfärg som kommer att stänga in fukten och skapa större problem med bubblor och putssläpp. Blir mer jobb när du får göra om allt, dvs. ta bort all färg, laga putsen och måla igen med rätt typ av färg.

Som sagt läs på ordentlig innan du gör något! Vissa projekt kan du försöka göra samtidigt.
Fukt kan komma in pga dålig dränering och även där finns det mycket att läsa på innan man gör något.

Tittar man på dina bilder så ligger fläcken mot yttre hörnet av huset. Där verkar det ha legat en oljetank tidigare på den lilla betongklacken. Man ser även att putsen har släppt mot golvet. Ï mina ögon verkar du ha problem med markfukten snarare än dräneringen av huset. Ibland kan dessa samverka. Men som sagt du bör kolla upp med någon som kan.

Som andra har skrivit undvik att lägga organisk material direkt mot betonggolvet.
Du kan lägga distanser, eller golvplatta i plast under om du ska ha kartonger eller möbler i källaren.

Kolla hur det ser utanför huset. Att det inte växer en massa saker runt huset. Att vattnet rinner från huset. Att stuprören leder bort vattnet från huset.
Som andra skrivit får du inte översvämning pga dålig dränering. Beror på skyfall och hur dagvatten som hamnat i din tomt hanteras.
Tänk även på ventilationen och om en fuktavfuktare kan behövas.
Som andra skrev tänk igenom vad källaren ska användas till.
Planera så att du gör vissa projekt samtidigt och i rätt ordning för att spara tid och pengar. Vill du tex bila upp plattan för att isolera den, gör det tillsammans nära du ska göra stambyte. Sedan kan du inredda rummen osv.
Lycka till!
 
  • Gilla
  • Älska
Asso och 12 till
  • Laddar…
Min förra.granne hade stora problem med fukt från golv och vägg. Inte sällan vatten där också. Det kom från plattan. Han löste det genom att göra hål och sätta dränkbar pump och avfuktare. Sen är det nog inte svårare än att ta bort organiskt material och ev dränera i framtiden. Fukt är nog en del av vardagen i en gammal källare.
 
  • Gilla
Asso
  • Laddar…
För info så kan du spola upp och även filma en befintlig dränering om du känner dig osäker på dräneringens funktion. Så att du kan sova tryggt även vid större regnmängder
Och som många många andra skrivit angående stuprör . ” Väldigt Viktigt” Avled dessa så att vattnet verkligen rinner från huset och inte ner till dränering . Annars vattnar du din källare med vattenmängder som Ingen dränering är byggd för och klarar av vid större regnmängder.
Själv så grävde jag ner 110 mm avloppsrör som avleder allt regnvatten från stuprören till ett dike på tomten.
 
  • Gilla
Asso och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Nu var det Jonatan här ovanför som skrev 200-300k.
Men om dränering behövs så kan det kosta allt från 100-500k i princip beroende på hur tomten ser ut. Dessutom så förstörs all tomt typ 3-4 m ut från huset. Behovet av dränering är svårt att sia om baserat på den information du skriver här.

Tipset är väl att flytta in och observera källaren i något år fundera samtidigt hur ni vill nyttja källaren.Vill ni ha den till mer än "garage, pannrum och förvarint" så behövs oftast en bra dränering. Under denna tid som ni bor in er och funderar och så lägger ni undan pengar för en eventuell dränering. Kommer ni fram till att ni inte behöva dränera så har ni nu massa pengar :)

Har ni bilder från källaren så kanske någon här kan komma med bra input.
Jag grävde själv runt huset med en spade, det gick relativt fort. Sedan följde jag en instruktion från en tillverkare med färg, platta mm,. Mycket enkelt. Jag tror jag spenderade upp till 20000 kr. Jag har tvungen att handgräva pga hur huset låg till gentemot grannarna.

Det bästa (kanske) att jag gick ned ca 8kg och blev faktiskt starkare i speciellt ryggen.
 
  • Gilla
Asso och 4 till
  • Laddar…
Vet tyvärr inget om dränering och sånt, men ville bara säga att duschutrymmet vid 1.20 i filmen, med mörkt grönblått kakel, var riktigt läckert! Vilken härlig färg! Lycka till med nya huset!
 
  • Gilla
Asso och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.