Kontrollmätning av mycket gammal TN-C anläggning i nyköpt fastighet:
1) Slog av huvudbrytaren och kopplade loss inkommande PEN. Mätning visade kontinuitet mellan PEN och sann jord.
2) Lossade N-skruven på centralen och N-skruven på en undercentral, inkommande PEN fortfarande urkopplad. Mätning visade isolation mellan anläggningens jord och nolla.
3) Mätning visade kontinuitet mellan urkopplad inkommande PEN och anläggningens nolla!
4) Kopplade in inkommande PEN och mätte kontinuitet mellan PE och jordstiften i alla jordade uttag (delar av huset saknar skyddsjord).
5) Hittade två gamla "jordade" uttag utan kontinuitet. Dessa får åtgärdas senare.
6) Hade tänkt att megga anläggningen, men avbröt eftersom #3 inte gav av mig förväntat resultat.
Min fråga är för det första om jag har missförstått något. Och för det andra hur det kan komma sig att anläggningen har isolation mellan PE och N (med lossade N-skruvar) men inte mellan bortkopplad inkommande PEN och anläggningens nolla. Det borde väl betyda att anläggningens nolla någonstans har förbindelse med sann jord? Och om så är fallet antar jag att detta felet måste åtgärdas innan jordfelsbrytare kan kopplas på? En sista fråga: Om jag kopplar bort inkommande PEN, lossar N-skruvarna och sedan meggar anläggningen med godkänt resultat, har det något värde? Tacksam för synpunkter!
 
1 Inkommande PEN eller centralens PEN ?

Har du kontinuitet mellan bortkopplad inkommande PEN och anläggningens PE ?
Om du meggar mellan inkommande PEN / sann jord och anläggningen så borde det visa fel enl #3

Är nolla och jord skiftat vid vattenpump eller något annat som kan ha sann jord ?
 
B Bo.l.Olsson skrev:
Det borde väl betyda att anläggningens nolla någonstans har förbindelse med sann jord?
Jag tror på din slutsats, samtidigt som att anläggningens skyddsjord (för ovanlighetens skull) inte har kontakt med moder jord. Det skulle förklara dina mätresultat. Du behöver koppla bort neutralledaren för en gruppledning i taget tills du hittar den som har kontakt med moder jord.

Det är ovanligt att män isolationsmäter direkt mot moder jord, men tydligen har det ett värde ibland :)

Om du inte kommer vidare så får du återkomma med en mer exakt beskrivning av hur du mäter.
 
Tack för synpunkter. Skall försöka hitta var nollan kontaktar sann jord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.