Krikkan Krikkan skrev:
Har du tänkt över placeringen av häll ordentligt? Jag gissar att hällen är längst ner till höger, precis vid en vägg. Det är bra att ha lite utrymme ovan bänk på bägge sidor om hällen så att man kan vrida in pannornas handtag.
Det är dörrar mot båda kortsidorna och det är därför allt måste byggas så smått. Så några väggar finns det inte där, risken är väl snarare att någon springer in i ett utstickande handtag på en stekpanna i så fall.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Du behöver en arbetsyta mellan häll och disk på minst 80 cm. Ta en enkel ho och flytta den till vä.
Duger inte arbetsytan inne i hörnet då?
Det är ett litet kök så man måste kompromissa lite.
 
E EPG skrev:
Duger inte arbetsytan inne i hörnet då?
Det är ett litet kök så man måste kompromissa lite.
Nej den duger inte. Du kompromissar fel. Välj en disklåda (tar mindre plats) och lägg den långt till vänster. Ställ diskmaskinen nära diskhon. Byt plats på disk och häll om det blir bättre.
 
Diskmaskinen hamnar på ett helt annat ställe.
Avloppet sitter där det sitter nu och likaså utsuget till spisfläkten så jag kan inte byta plats på spishällen och diskhon.

Nu har jag ju redan beställt diskhon (och jag föredrar att ha en med två "lådor") så om jag ska ha extra yta så får det nog bli nån typ av skiva man kan fälla upp vid sidan av spisen i så fall (alltså som man gör med köksbordet när det kommer gäster).
 
Varför är det ingen som har tipsat om stenkompositskivor?
Det verkar ju vara typ det jag söker eller är de ovanliga i Sverige?

Är det typ alla möjliga olika stensorter (beroende på vilka färger man vill ha) som är nedmalda och sen blandat med epoxi och in i en autoklav där den bakas eller hur funkar det?
 
E EPG skrev:
Jag vill ju egentligen ha bänkskivor i sten i mitt kök men insåg när jag fick offerten att det skulle bli allderles för dyrt så jag kan dessvärre inte motivera ett sådant inköp riktigt.
Med urkapning för induktionshäll och diskho och de kanter som skulle bli det, fasade och så vidare så hamnade priset allt som allt på 31500:-.
Men då är det ju också äkta sten.

Smärtgränsen för min del är väl någonstanns knappt halvvägs så därför funderar jag över en annan lösning istället.
Jag tänker mig klinkers, det finns ju faktiskt högglanspolerat som ser ut som äkta sten fast det egentligen är lera som är brännt i en ugn.

Finns det inget motsvarande material för bänkskivor också? Alltså i praktiken en gigantisk klinkersskiva.

Allra helst vill jag ju att bänkskivan matchar golvet, ser ut typ såhär: [länk]
Har du inte funderat på en skiva täckt med mikrocement?
Tycker det kan bli riktigt snyggt,
https://www.festfloor.eu/blog/microcement-table-top/
 
E EPG skrev:
Varför är det ingen som har tipsat om stenkompositskivor?
Det verkar ju vara typ det jag söker eller är de ovanliga i Sverige?

Är det typ alla möjliga olika stensorter (beroende på vilka färger man vill ha) som är nedmalda och sen blandat med epoxi och in i en autoklav där den bakas eller hur funkar det?
Problemet du snart upptäcker är att stenkompositen är ändå dyrare än både granit och marmor.
Det fina med den är att den är nästintill helt tät och väldigt anpassningsbar. Men som sagt, ändå värre vad gäller priset... :)
 
E EPG skrev:
Varför är det ingen som har tipsat om stenkompositskivor?
Det verkar ju vara typ det jag söker eller är de ovanliga i Sverige?

Är det typ alla möjliga olika stensorter (beroende på vilka färger man vill ha) som är nedmalda och sen blandat med epoxi och in i en autoklav där den bakas eller hur funkar det?
I 3:e inlägget föreslogs detta ;)
 
E EPG skrev:
Varför är det ingen som har tipsat om stenkompositskivor?
Det verkar ju vara typ det jag söker eller är de ovanliga i Sverige?

Är det typ alla möjliga olika stensorter (beroende på vilka färger man vill ha) som är nedmalda och sen blandat med epoxi och in i en autoklav där den bakas eller hur funkar det?
för att det är dyrare än granit. vanligt svart granit ör väldigt snyggt (slipad) och sinnesjukt prisvärt. Ska du ha en bänkskiva i te så kostar det minst lite mycket, men sämre kvalitet. Det enda som är billigare är typ fulträ från Bauhaus eller laminat. Men då med försämrad prestanda.

Att kolla runt hos flera leverantörer är alltid bra. Som ett exempel fick vi ner priset för vår
Bänkskiva med ca 10k genom att byta leverantör. Nu vet jag inte vilken du fått offert ifrån men det finns pengar att spara.


Annars får du betala mer eller
Nöja dig med sämre.
Det finns inga genvägar
.
 
AcinomL AcinomL skrev:
Hej! Jag har precis renoverat mitt kök och letat bänkskivor som en galning, jag hade heller ingen mastodontbudget. Mitt val föll på Diapol (diapol.se) där jag hittade en bänkskiva i composit som inklusive mätning, ursågningar, diskho, frakt och installation landade på samma totalsumma som bara skivan och hon skulle kostat på IKEA. Detta pga att jag hade turen att fastna för en skiva som de sålde ut - jag har sett att de löpande har skivor till extra bra pris så titta där. De var mycket proffsiga att ha att göra med och kortast leveranstid av alla leverantörer.
Jag lägger också ett gott ord för Diapol, köpte bänkskivor av dem till gamla lägenheten - de skötte allt (mätning osv) och de passade perfekt.
Sidokommentar: Dumt att inte undersöka o ta höjd för den bänkskiva man vill i budgeten innan Jag gjorde samma tankevurpa i en gammal lägenhet men köpte billig trävariant som jag sen bytte efter 6-8 månader när jag fått ihop pengarna
 
Går jag in på diapol.se så blir jag autolänkad till diastone.se, där finns det ett formulär där jag kan begära om en offert men det står att de bara kan offerera inom Sthlmområdet.

Är det verkligen rätt sida jag har hittat?
 
Finns det någon lista på olika tillverkare på någon sida så man kan jämföra olika leverantörer och på ett enkelt sätt sammanställa dem?

Låter sjukt att stenkomposit skulle vara dyrare, det är ju en industriell process där man har optimerat tillverkningen just för att kunna verka konkurrenskraftiga. Jämför det med att gå ut i stenbrottet och hugga en sten och alla de mantimmarna som krävs innan bänkskivan ligger på plats. Och dessutom att man misslyckas ibland och stenen spricker så man får kassera och börja om från början.
 
E EPG skrev:
Låter sjukt att stenkomposit skulle vara dyrare, det är ju en industriell process där man har optimerat tillverkningen just för att kunna verka konkurrenskraftiga.
En marknadsekonomi fungerar inte så att priset sätts efter produktionskostnader.
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Om ett företag har en hög vinstmarginal borde det signalera till marknaden att de kan konkurensutsättas lite mer.

Alltså slutresultatet med marknadsekonomi är att fler vill ha del av kakan och tillslut så har de som har för höga priser dukat under på grund av konkurrensen.
 
E EPG skrev:
Om ett företag har en hög vinstmarginal borde det signalera till marknaden att de kan konkurensutsättas lite mer.

Alltså slutresultatet med marknadsekonomi är att fler vill ha del av kakan och tillslut så har de som har för höga priser dukat under på grund av konkurrensen.
Det är ju fritt fram att starta en egen business där du prissätter kompositstenen som du själv vill
 
  • Gilla
EPG
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.