Jag verkar vara ute på ett hopplöst uppdrag... :worried:

Finns det en stor gräsklippare som inte är självgående?

Klippbred minst 46 cm
Uppsamlare minst 55 liter
Vikt gärna under 30 kg

Jag börjar att misströsta nu och funderar på en självgående, men då måste hastigheten vara på minst 5 km/h och med klippbred över 50 cm samt uppsamlare på minst 60 l.

Tacksam för tips!
 
GoC GoC skrev:
[länk]
Tack! Har denna hemma fast med drivning. Ditt tips och en till finns på min tänkbara lista, men vill helst ha lite större och/eller lättare. Jag har inte heller hittat köpställe på nätet för denna.
 
GoC GoC skrev:
Du får väl satsa på en sådan här då istället
[länk]
Tack! Sett den. ”Lite” tung… 62 kg och det står inget om maxhastigheten.
 
Hur kommer det sig att du vill ha utan drivning? Du skulle kunna köra en med drivning och strunta i att starta drivningen?
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Mats Berggren Mats Berggren skrev:
Tack! Sett den. ”Lite” tung… 62 kg och det står inget om maxhastigheten.
Blir bättre träning då
 
GoC GoC skrev:
Du får väl satsa på en sådan här då istället
[länk]
Någon som provat detta monster. Även med drivning känns det som att den skulle vara tungjobbad när man byter riktning... Jag har en 53 cm HVA som väger strax norr om 40 kg och den tycker jag är rätt tung när man "svänger".
 
M marcusjj skrev:
Hur kommer det sig att du vill ha utan drivning? Du skulle kunna köra en med drivning och strunta i att starta drivningen?
Hej! De med drivning är alltid lite tyngre (och dyrare). Jag har även haft otur, nu senast med Honda Izy, där drivningen lagt av och blivit en broms. Går inte att koppla bort, jag har kollat med två verkstäder.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Någon som provat detta monster. Även med drivning känns det som att den skulle vara tungjobbad när man byter riktning... Jag har en 53 cm HVA som väger strax norr om 40 kg och den tycker jag är rätt tung när man "svänger".
Kan nog fungera på en avlång och enkel gräsmatta, men jag skulle nog som du oroa mig över svängarna, även om det är färre med monstret. Inte gratis heller.
 
Mats Berggren Mats Berggren skrev:
Hej! De med drivning är alltid lite tyngre (och dyrare). Jag har även haft otur, nu senast med Honda Izy, där drivningen lagt av och blivit en broms. Går inte att koppla bort, jag har kollat med två verkstäder.
Kollat med @Maskintok?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mats Berggren Mats Berggren skrev:
Hej! De med drivning är alltid lite tyngre (och dyrare). Jag har även haft otur, nu senast med Honda Izy, där drivningen lagt av och blivit en broms. Går inte att koppla bort, jag har kollat med två verkstäder.
Klart det går att koppla bort...
 
A
varför skulle driften vara omöjlig att få bort? :thinking:
horisontell drivaxel eller annat?
 
  • Gilla
Degerlunden
  • Laddar…
A
om jag har förstått det hela rätt med hondan så är den bakhjulsdriven?
Och du vill inte ha den driften..?

Nu ligger hela kuggväxeln på och skapar ett motstånd när den skall gå?

Ah.. kapa remmen.
plocka ur några drev ur lådan och sedan är det klart..
mer än så krävs ej.
Alternativt är en rak stång..montera på hjulen. och sedan dit med stången genom chassit.. spara delar om de skulle behövas
 
Maskintok skrev:
varför skulle driften vara omöjlig att få bort? :thinking:
horisontell drivaxel eller annat?
Maskintok skrev:
om jag har förstått det hela rätt med hondan så är den bakhjulsdriven?
Och du vill inte ha den driften..?

Nu ligger hela kuggväxeln på och skapar ett motstånd när den skall gå?

Ah.. kapa remmen.
plocka ur några drev ur lådan och sedan är det klart..
mer än så krävs ej.
Alternativt är en rak stång..montera på hjulen. och sedan dit med stången genom chassit.. spara delar om de skulle behövas
Jag är inte själv händig och när två verkstäder säger att det inte går, så får jag lita på det. De tar ju gärna emot mina pengar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.