H
P pmd skrev:
Telefonförsäljare blir man av med genom att tala om att man är lite upptagen just nu, men om du ger mig ditt hemnummer så ringer jag dig ikväll när jag har tid (eller om det redan är ikväll: i morgon kväll).

Ett annat alternativ är att bara lägga på. Det bästa är dock att inte svara om det är ett nummer man inte känner igen.
Det brukar jag göra men är det bolag som ringer som man är kund hos, att det sen inte är ifrån bolaget visar sig rätt snart. 99,9 % där avslutat samarbete inom några sekunder. Ringer de från ett välkänt bolag så ber jag få återkomma senare.
 
P pebe292 skrev:
Om det är telefonsäljare brukar jag fråga efter deras organisationsnummer så jag vet vart jag ska skicka fakturan. Jag startar klockan nu och då debiterar jag er på 200:- i startavgift och minutkostnaden är 100:-.
Eeeh va? Brukar svaret bli och då är de så osäkra på om jag menar allvar så de brukar snabbt avsluta samtalet.
Har exakt samma approach, men tar bara 800 kr/h.
Svarar alltid med företagsnamnet när jag ser att det är säljare,
Sen slipper man samtal från just det företaget ;)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Talade om för Telia att jag hade 500/500 för 299,
oj är du säker?
Jajjemen fick ju fakturan nyss.
Oj det var billigt
Japp
Då kan jag inte erbjuda nått bättre
Äsch då det var synd, är du säker?
Ja tyvärr hejdå

Har 100/10 för 299 eller 325 egentligen
 
  • Haha
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Intressant. Jag betalar 649 kr/mån för 500/500 till Bahnhof. Var i landet är du? Villa?
Undrar vad som skiljer som gör att du betalar såpass mindre för en bättre tjänst.
Intressant. Själv betalar jag 499 kr/mån för 10000/10000. Klart prisvärt! Bahnhof villafiber.
 
P
10 Gb/s? Vad har du för slags anslutning?
 
P pmd skrev:
10 Gb/s? Vad har du för slags anslutning?
Fiber. Sedan klarar inte min interna infrastruktur dessa hastigheter utan det tar stopp i en switch som klarar 10Gb/s mot routern men sedan har 1Gb/s i övriga uttag.

Känns lite framtidssäkrat i alla fall. Och ganska billigt då jag har för mig att jag fick ge något liknande för Telia 250/250 tidigare.
 
P
Var erbjuder Bahnhof 10 Gb/s? Det snabbaste jag hittade med en snabbkoll på på deras webplats var 1 Gb/s.
Har du multimodefiber?
Hur långt bort sitter andra änden av fibern?
 
P pmd skrev:
Var erbjuder Bahnhof 10 Gb/s? Det snabbaste jag hittade med en snabbkoll på på deras webplats var 1 Gb/s.
Har du multimodefiber?
Hur långt bort sitter andra änden av fibern?
Kör en kontroll på din adress får du se. Du måste välja Bahnhof villafiber (inte Telia Open fiber, eller vad som annars finns på din adress).

Finns nog lite här och där i vårt avlånga land.

Ingen aning om tekniken bakom eller avstånd till andra änden. Hade Telia open fiber innan och anslöt mig till detta; de bytte ut saker och ting, eventuellt ända från "samlingsskåpet". Kan inte svara på det exakt för jag var inte hemma när de gjorde det.
 
Storsockret
Har som tur är klarat mig undan dessa. Det hade dock varit kul att kunna få lite billigare bredband, problemet är bara att jag betalar 29kr/månad för mina 100/100 hos Bahnhof, men Umeå Energi tar istället ut en nätavgift på 350... vill jag ha 300/100 så blir nätavgiften runt 400 och vill jag ha gigabit är den uppe i 800. Plus då Bahnhofs priser som också stiger i takt med hastigheten.

Däremot har jag under min tid i senaste två hyresrätterna haft el som ingår i hyran, och det är väldigt trevligt att få samtal från försäljare på elbolag som minsan ska sänka vår elkostnad. Brukar oftast inte svara på okända nummer men om jag får en säljare på tråden brukar jag fråga om dom kan vänta en liten stund, sen stänga av min mikrofon och lägga bort telefonen.
 
P
V videopac skrev:
Kör en kontroll på din adress får du se. Du måste välja Bahnhof villafiber (inte Telia Open fiber, eller vad som annars finns på din adress).
Jag har bara fiberslang och en medieomvandlare på min tomt och i mitt hus. Ingen fiber. :)
 
När vi ändå pratar om ISP:s och deras försäljningsargument : Finns det någon ISP som erbjuder mängdrabatt på abonnemang ? Jag har för närvarande bara ett abonnemang men jag har två fastigheter till med fiber indraget men inga abonnemang där än.
 
Storsockret Storsockret skrev:
Däremot har jag under min tid i senaste två hyresrätterna haft el som ingår i hyran, och det är väldigt trevligt att få samtal från försäljare på elbolag som minsan ska sänka vår elkostnad. Brukar oftast inte svara på okända nummer men om jag får en säljare på tråden brukar jag fråga om dom kan vänta en liten stund, sen stänga av min mikrofon och lägga bort telefonen.
Hos oss ringer de och säger att det "skett en ändring i vårt tv-utbud". Vi abonnerar inte på några kanaler längre annat än Netfilx och liknande streamingtjänster vilket jag försöker upplysa om. Ändå försöker de säga att de är billigare på linjärkanalerna än vad vi har nu. De verkar ha nåt manus de måste köra efter, tacksamt nog är de inte otrevliga. Men jobbigt när de ringer flera gånger. Tyvärr ringer de även till pensionärer, och tyvärr tror jag det funkar där, då många litar på om någon säger nåt som indikerar man redan är kund.
 
K Kapsyl skrev:
När vi ändå pratar om ISP:s och deras försäljningsargument : Finns det någon ISP som erbjuder mängdrabatt på abonnemang ? Jag har för närvarande bara ett abonnemang men jag har två fastigheter till med fiber indraget men inga abonnemang där än.
Bara ringa den leverantör du vill ha och förhandla
 
Blev uppringd av ett telefonnummer som enligt 180.se tillhör "Isales". Det visade sig vara en telefonförsäljare som ringer för Tele2. De kunde erbjuda mig en prissänkning av abonnemanget jag har hos Telia. Det är så jävla fult att uttrycka sig så, visst de kan erbjuda mig ett lägre pris hos en annan operatör men fan inte en prissänkning av mitt nuvarande abonnemang.. Blev lite arg på den formuleringen och sa mina väl valda ord (inget hot utan mer att det är en bluff att de kan erbjuda mig en prissänkning på abonnemanget). Hoppas de förstår att de inte kan lura mig och slutar ringa! :D
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
L Lars_MK1 skrev:
Jag tänkte diskutera Tele2s försäljningsmetoder i denna tråd.

Är nyfiken på om dessa metoder är utbrett bland deras säljare, samt varna dem som dem inte varit hos än(om det finns någon) om deras metoder så man kanske är lite mer förberedd på vad som egentligen sker.

Jag har nu haft besök av två Tele2 dörrförsäljare med ett par månaders mellanrum, båda med samma tillvägagångsätt.

Detta gäller altså dem som har Telia Öppen Fiber(händer kanske i andra fibernät med?) där Tele2 tycker man ska byta till iTUX "gratis" mot att man binder sig till tele2 i 24 månader(och får betala vanlig månadsavgift för internet abbonemanget till dem) och därefter kan välja någon annan leverantör om man vill, Vilket är ungefär samma leverantörer som finns i Telia Öppen Fiber.


Problemet med deras försäljning är att dem använder uttryck som:
"Det sker en förändring i din fiberleverans", "Tele2 har tagit över din fiberanslutning från Telia" och annat ordbajsande som är meningen att tolkas som att deras besök är legitimt och något man måste ha information om osv.
Men så är det givetvis inte.

Detta är ett rent försäljningsbesök och inget annat.

Jag hade de precis här och hon var sjukt ihärdig på att få komma in, kände sjukt konstigt att hon inte kunde ta infon med mig vid dörr "inte ens hänsyn till Corona m.m)

Samt så är ju konstigt att ett annatn företag ska informera om min fiber när jag inte änns är kund hoss dem.

Tycker det är sjukt att de beter sig såhär, det normaliserar att man ska släppa in "tjänstemän" som har en lite lapp på magen med en logga, kunde lika gärna vara en bedrägare/rtjuv som rekar....
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.