Har anlitat ett företag som byter plåttak på huset. Är inte helt nöjd med resultatet. På rätt många ställen har det hamrats så att färg lossnat. Finns också en del små bucklor i plåten. Se bilder, är det jag som är för petig? Får det se ut såhär i dagens läge när man anlitar en entreprenör med god resumé?


Plåttak med synliga skador, färg som lossnat och små bucklor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på svart plåttak med skadad färg och små bucklor längs en veck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Det är ju hantverk så det är väl att räkna med lite variation? Annars får man välja nån klickprodukt tänker jag.
 
Redigerat:
Rickard.
Det finns bättringsfärg till dom vanliga färgerna att köpa av plåtförsäljaren så det kan dom säkert ordna åt dig. Angående resten så låter det som att du förväntar dig något annat än vad du beställt men lägg upp bilder på exakt vad du menar.

En viss mån av "bucklor" och ojämnheter hör till utseendet och på rätt tak blir det mycket snyggt och på "fel" tak inte (min åsikt)
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
När två falser går ihop är det falstång, klubba och knoster som används, svårt att få ihop det utan mindre märken. Lägg på lite bättringsfärg om det syns för mycket.
 
Tack. Är väl även viktigt att få färg på så det inte börjar rosta?! Entreprenören får nog fixa det. Det är väl inte för mycket begärt när man köpt ett ”nyckeln i hand” paket?
 
Rickard.
R Renoveraren1980 skrev:
Är väl även viktigt att få färg på så det inte börjar rosta?!

Nej inte så värst.
Färgen är inte huvudsakliga rostskyddet och färgsläpp enligt bilden finns på alla sånna här tak.

Jag är varken plåtslagare eller rostskyddsexpert men min erfarenhet säger att det inte påverkar livslängden något. Om det har rostat så har det berott på andra saker helt enkelt.
 
Det är galvad plåt under färgen, men det finns, som skrivits innan, lackstift att bättra med. I övrigt så behandlar man plåten med hammare klubba falstänger och mothåll.
Märken blir det. Men det mesta brukar inte synas efter ett tag
 
För övrigt får du gärna ta en bild på avstånd, väldigt snygg färg det där o jag har funderat på om den passar på vårt hus..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.