Hej!

Inför kommande köksrenovering vill vi utröna huruvida det är möjligt att öppna upp väggen/bredda dörröppningen mellan köket och matsalen. Vi vill alltså inte ta ner hela väggen utan bredda dörrhålet med cirka 10 centimeter åt båda håll. Villan är byggd 1979 och är enplans. Väggsektionen står åt motsatt håll mot takstolarna vilket jag förstått kan indikera att den är bärande. Jag har också förstått att vissa typer av takstolar är självbärande.

Kan någon vänlig själ bedöma vilken typ av takstol vi har?

Takstolar:

Bild av en villa från 1979s vind med synliga trä takstolar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolar och träkonstruktioner på en vind med isolering och lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Teknisk beskrivning:

Svartvit bild av en teknisk ritning eller beskrivning med mått och materialspecifikationer för byggnadsdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning med röd pil som visar var vi vill bredda dörrhålet:

Husritning som visar planlösning med röd pil markerad för önskad breddning av dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tacksam för all vägledning jag kan få (y).
 
Utan en sektion blir det bara gissningar men den väggen kan mycket väl vara bärande då 1a diagonalen på vänster halva ser lite grövre ut samt har lite mindre lutning än på motsvarande sida. Mät in takstolarna och öppningen så kanske ni har tur att öppningen hamnar mellan två takstolar.
 
Enligt beskrivningen är bärande innerväggar 5 cm djupare (bredare?) än icke-bärande. Stämmer det att ni har två olika djup/tjocklek på innerväggarna? I så fall borde det väl vara lätt att avgöra vad som är bärande. Själv gissar jag att den väggen ni vill göra större öppning i är bärande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.