S STB skrev:
Jag är ganska säker på att man inte längre betalar för storleken på huvudsäkringen i Göteborg, bara effekttoppen. Den dagen de inför ett liknade system hos dig kan alltså transformatorn vara bortkastade pengar.
Hej STB

Om du läser inlägg #114 och inlägg #115 så fanns det ytterligare en anledning till transformatorinstallation.

”transformatorn ger dessutom filterverkan så att eventuella störningar (EMC) från elbilsladdning inte stör min multimediaanläggning (men det är ett annan berättelse).”

Målet med transformatorn är att begränsa utbredningen av Supraharmonics (Supratoner) och DC-komponenter i mitt elnät. Dessa ”störningar” kommer från switchad elektronik som nätdelar, solcellsanläggningar, elbilar etc. Gällande frekvensområdet (2-150 kHz ) som innefattar dessa Supraharmonics så saknas fortfarande normer som begränsar genereringen.

Jag har idag en 1 kVA transformator 230/230V, som matar min multimediaanläggning, avsikten är att ersätta den med en 3–4 kVA transformator med omsättningen 400/230V.

Eftersom tråden inte handlade om det så skrev jag inte så mycket om det i mina inlägg.
 
S
M Martin Lundmark skrev:
Målet med transformatorn är att begränsa utbredningen av Supraharmonics (Supratoner) och DC-komponenter i mitt elnät. Dessa ”störningar” kommer från switchad elektronik som nätdelar, solcellsanläggningar, elbilar etc. Gällande frekvensområdet (2-150 kHz ) som innefattar dessa Supraharmonics så saknas fortfarande normer som begränsar genereringen.

Jag har idag en 1 kVA transformator 230/230V, som matar min multimediaanläggning, avsikten är att ersätta den med en 3–4 kVA transformator med omsättningen 400/230V.
Ursäkta att vi går lite OT, men det låter väldigt intressant!
Jag ser det som betydligt viktigare att ha en transformator till multimediaanläggningen (MMA), precis som du redan har. Att koppla den mellan 2 faser låter också smart. Jag tvivlar dock på att en extra transformator till billaddaren kommer göra stor nytta, men givetvis förbättrar den. Ett alternativ du kan fundera på är att ha din MMA kopplad till faserna R och S. Bilen får gå på fas T.
Vad tror du om att ha ett mittenuttag i sekundärlindningen till MMA-trafon och koppla den till jord? Det skulle kunna minska viss kapacitiv koppling av störningar. Den jorden skulle du kunna koppla till en äkta jord, alltså eget jordspett. Jag hoppas man kan komma runt reglerna om jordning när man går genom en galvaniskt skild transformator.
Själv funderar jag på att koppla armeringen i min bottenplatta och väggarna till ett jordspett.
 
S STB skrev:
Ursäkta att vi går lite OT, men det låter väldigt intressant!
Jag ser det som betydligt viktigare att ha en transformator till multimediaanläggningen (MMA), precis som du redan har. Att koppla den mellan 2 faser låter också smart. Jag tvivlar dock på att en extra transformator till billaddaren kommer göra stor nytta, men givetvis förbättrar den. Ett alternativ du kan fundera på är att ha din MMA kopplad till faserna R och S. Bilen får gå på fas T.
Vad tror du om att ha ett mittenuttag i sekundärlindningen till MMA-trafon och koppla den till jord? Det skulle kunna minska viss kapacitiv koppling av störningar. Den jorden skulle du kunna koppla till en äkta jord, alltså eget jordspett. Jag hoppas man kan komma runt reglerna om jordning när man går genom en galvaniskt skild transformator.
Själv funderar jag på att koppla armeringen i min bottenplatta och väggarna till ett jordspett.
Hej STB

Det är en 1 kVA transformator 230/230V med delad-fas (balanserad, mittpunktsjordad) sekundärsida, som jag använder idag. Den nya blir detsamma men större och kopplad mellan två faser. Jag har ringlina runt huset ock kontakt med armeringen i betongplattans kantbalk i källarvåningen där multimediaanläggningen är placerad.

Eftersom tråden inte handlade om det så tar vi inte så mycket mera här om detta här.
 
S STB skrev:
Ursäkta att vi går lite OT, men det låter väldigt intressant!
Jag ser det som betydligt viktigare att ha en transformator till multimediaanläggningen (MMA), precis som du redan har. Att koppla den mellan 2 faser låter också smart. Jag tvivlar dock på att en extra transformator till billaddaren kommer göra stor nytta, men givetvis förbättrar den. Ett alternativ du kan fundera på är att ha din MMA kopplad till faserna R och S. Bilen får gå på fas T.
Vad tror du om att ha ett mittenuttag i sekundärlindningen till MMA-trafon och koppla den till jord? Det skulle kunna minska viss kapacitiv koppling av störningar. Den jorden skulle du kunna koppla till en äkta jord, alltså eget jordspett. Jag hoppas man kan komma runt reglerna om jordning när man går genom en galvaniskt skild transformator.
Själv funderar jag på att koppla armeringen i min bottenplatta och väggarna till ett jordspett.
Hej

Ni som är intresserade av "Balanserad (split fas) spänningsmatning för störningsbekämpning" kan läsa det jag skrivit där så kan vi fortsätta dialogen på den tråden

https://www.byggahus.se/forum/threa...ngsmatning-foer-stoerningsbekaempning.401641/
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De flesta elbilar tar emot trefasladdning. Finns därför i normalfallet inget behov av hemsnickrade lösningar för att maximera enfasladdning. Det är nästan bara hybrider som bara laddar på en fas och de har ändå huvudsakligen så små batterier att de ändå laddas på ett fåtal timmar.
Tyvärr har även de senaste Leaf vad jag vet enfasladdning, eller chademo som är på väg ut, så köper man en beg Leaf så måste man ha koll. Knepigt för mig men 16A huvudsäkring och en bergvärme som vid -15 går igång för ofta , och leafen skall visst inte ladda så bra om den blir avbruten stup i kvarten.

(Leaf även nyare beg har gått ned lite i pris, gissar att den saknar ccs snabbladdning och bara har enfasladdning gör den lite mindre populär just nu)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.