Va kul att du har lagt in en bild av ert hus, har försökt göra samma sak men verkar inte vara så bra på det :)
 
Skam den som ger sig nu kom bilden dit....
 
Hej Mastma!

Ja, det får vi absolut göra! Det är kul att träffas och diskutera lite. Jag har precis hämtat ritningarna nu och det lilla jag hunnit kika så ser de rätt ut. Bygglovsansökan är påskriven så den skickas väl in imorgon. Hoppas det går lika snabbt som för er :)
 
Mastma skrev:
Va kul att du har lagt in en bild av ert hus, har försökt göra samma sak men verkar inte vara så bra på det :)
Ja, jag tyckte det var på tiden att lägga in en bild och eftersom jag inte vill lägga in ett självporträtt så fick det bli på huset :)
 
Hej alla,

Var ett tag sedan jag kikade in här men tänkte uppdatera lite.

Vi har nu fått besked om bygglov och vi får placera huset som vi önskade, trots att det gick lite mot detaljplanen, så vi är jätteglada för det (inga elaka grannar som protesterade :) ). Vi har även gjort slutlig beställning på huset, och det ser ut som det blir precis på gränsen att vi kan flytta in i år (förhoppningsvis precis före jul).

Våra största ändringar/tillval blev följande (det rasslade iväg ordentligt):
- Dubbelgarage med en automatisk port
- Golvbrunn i garage
- 3-fas i garage
- Flyttade och utbytta fönster
- Liggande panel vid fönster
- Centraldammsugare
- Ganska mycket dyrare kök (fortfarande HTH)
- Vitvaror i rostfritt
- Klinker i entré
- Braskamin
- Inbyggnad under trapp
- Trappa och räcke i ek
- Bastu på övervåningen
- Golvvärme i badrum överplan
- Stegljudsisolering samt extra isolering i toalett/badrumsväggar.
- Torktumlare istället för torkskåp

Sedan ligger vår tomt väldigt lågt i marknivå (i snitt över en halvmeter för lågt), så vi kommer att behöva fylla upp den med en mindre kontinent innan vi är hemma. Det kommer att bli en signifikant post i våra utlägg.

Ligger några bilder på huset och vår placering på tomten här.
 
Hej Steha!

Kul att du skriver lite igen. Skönt att ni äntligen fått bygglov. Det har tagit ett tag va. Vi är ju en av de snälla grannar :) som godkänt placeringen och vi såg ju på datumen på pappren hur länge det tagit. Vi har precis skickat in bygglovsansökan och jag hoppas det går mycket snabbare för oss. Vi har ju inget som bryter mot detaljplanen så det borde det väl göra.

Kul att se bilderna på huset. Det ser ut att bli jättesnyggt med den liggande panelen under fönstren. Vi ska oxå ha liggande på några ställen, men mest runt entrédörren och runt det höga fönstret på baksidan (som du ser på min bild).

Jag blev lite nyfiken på tidsplanen eftersom vi oxå bygger Myresjöhus. Har ju hört att dom har så mycket att göra i fabriken men om ni får infllyttning innan nyår låter det ju som det går väldigt fort. Vi har hört ca 4 månader i fabrik och ca 5 månader på plats men det stämmer inte, eller? När beräknas ni få huset levererat?

/Linda
 
Hej Steha

Va kul att ni får ställa huset som ni vill. med hjälp av era snälla grannar då ;)
Vad jag förstod så skulle alla tre hus i er länga (längst ner) vara gavelställda ut mot vägen.

Va lyxigt att ni kommer rymma en bastu det kommer inte vi :(
Men vi har planer på att kunna göra en i förrådet som är i garaget, om några år. Därför drog vi in vatten o avlopp i garaget och förrådet redan nu.

Va kul om ni kommer in före jul. När beräknar de då att börja med grunden? Efter sommaren eller?
 
Steha!

Hur har du gjort bilderna på ert hus som du länkar till? Har ni fått dom av Myresjöhus eller har du nåt speciellt program du gör dom i? Skulle vara kul att rita upp sitt hus och sen kunna byta färger och så för att prova sig fram.
 
Steha

har ni dragit in nån värmekälla i garaget? Vi har valt att dra in vattenburen golvvärme. Som vi kommer att "aktivera" när vi isolerar garaget.
 
Hej,

Jag har modellerat huset i Google SketchUp som finns att ladda ner gratis. Det är kanske lite mycket jobb, men är man lite intresserad av 3D-modellering så går det av sig själv liksom. :)

Minns faktiskt inte vad vi bestämde specifikt om värmen i garaget men antar att det blir element. Måste dubbelkolla dock. Det är iallafall isolerat.

Jag tror att dom skulle börja bygga på plats runt vecka 32-34, men vi hade redan gjort slutlig beställning innan bygglovet kom så maskineriet på fabriken kan nog ha rullat igång redan.
 
Tog en cykeltur här på kvällen och kunde konstatera att de börjat gräva på hörntomten bredvid vår. Det står inte vilken firma som ska bygga där men börjat schakta har de i alla fall. Dessutom har det kommit upp en skylt på vår tomt så nu känns det mer verkligt.

Vilka snygga sketcher du har gjort Steha!:cool:

/Zelda
 
Det var snabbt jobbat! Kul att det börjar hända nåt på området. Vi däremot får vänta och vänta verkar det som. Hade möte med säljaren idag och fick reda på att huset tidigast kan levereras i slutet av oktober och det blir då inflytt i april. Ett helt år kvar alltså :( Men huvudsaken är att det blir bra.

/Linda
 
Jag såg när jag kom från jobbet i går att de börat fixa på den tomten. De bor brevid oss i dag och jag har pratat med Frun i huset en gång och då var de inne på att de skulle bygga ett enplans hus med Götenehus. Men man vet ju inte om de ändrat sig.

Zelda; Visst känns det mer verkligt när skylten kommer upp, haha

Nu har vi fått tid för byggsamråd, så då får vi se vad som ska avhandlas där. Det vi vet är att vi ska ha med oss vilken färg som vi tänkt måla huset.
 
Hej igen!

Då flera nu fått bygglov och börjat projektera markarbetena skulle jag vilja
backa lite i tråden och åter ta upp frågan kring LOD, lokalt omhändertagande av dagvatten.

Jag har nu försett mig det PM angående LOD som kommunen skulle bifogat
till köpeavtalet, men som de missat att skicka till mig.

Om man summerar uppgifterna från Tekniska Verken, LOD PM, köpeavtalet och detaljplanen så verkar det som att regnvatten från tak och stuprör skall spridas med utkastare ovan mark, samt att allt dagvatten skall fördröjas och omhändertas lokalt på tomten genom marklutning och infiltration.

Ni som är på gång att börja bygga,
har ni följt ovanstående beskrivning eller har ni fått andra rekommendationer,
instruktioner eller tillåtelser?
 
Som vi vet nu så kommer dräneringen kopplas på kommunens dagvattnet. Och regnvatten kommer att spridas med utkastare ovan mark. Men på onsdag kommer vi att ha byggsamråd och då skall vi reda ut alltihopa så vi vet hur det ska göras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.