L Leifur skrev:
Ibland beror slitna kläder på att man kört sönder trumman när man tvättat bygel-BH eller haft saker som skruv eller spik i fickorna när man tvättat. Såna saker kan fastna i trummans hål och bända in kanten så att den sliter på tyget när man tvättar. Det hände väldigt ofta i en stor BRF jag bodde i förut. Servicekillarna hade nån form av verktyg för att knacka tillbaka såna skador.
När det gäller AEGs lavamat så var den definitivt dålig vid millenieskiftet. Jag har haft två hus med varsin Lavamat, båda var från slutet av 90-taet och båda åt kläder.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Varmluft/Frånluftstumlare menar du?

Värmepumpstumlaren är också en kondenstumlare, fast den är energisnålare och kör på lägre temperatur
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Varmluft/Frånluftstumlare menar du?

Värmepumpstumlaren är också en kondenstumlare, fast den är energisnålare och kör på lägre temperatur
Det finns/fanns enklare tumlare utan värmeväxlare, som bara värmde luften.

Sedan kom det tumlare med värmeväxlare, där man sög in rumsluften genom en värmeväxlare, de kallas populärt för kondenstumlare.
Men det kondenserar inget i dem när det blivit varm i tvättstugan.
 
M magnu skrev:
Sedan kom det tumlare med värmeväxlare, där man sög in rumsluften genom en värmeväxlare, de kallas populärt för kondenstumlare.
Men det kondenserar inget i dem när det blivit varm i tvättstugan.
Förklara för mej! Min nu 16 år gamla enkla Bauknecht trodde jag var en kondenstumlare...? Den värmer/torkar numera ganska dåligt och det är nog dags för byte. Är det då en med värmeväxlare man ska välja? Finns det överhuvud taget en som är LÄTT att rengöra (har hårig hund)? Jag väljer alltid maskiner i mellansegmentet och inte de dyrare.
 
electroluxaren skrev:
Haha
Ja denna förbannade kinesiska skit telefon, något mer användarovänligt får man leta efter. Det stämmer inte alls med vad jag skrev. Jag vet inte själv vad som skulle stå där. Troligt att det skall stå: icke svensktillverkade cylinda går fetbort.
Ok har ingen aning om vilka som är svensktillverkade och inte. Vår följde med huset som köptes 2007. Har därefter körts hårt!
 
A
M Martysmart skrev:
Ok har ingen aning om vilka som är svensktillverkade och inte. Vår följde med huset som köptes 2007. Har därefter körts hårt!
Okay
Är det cylinda du har är det god chans att de är gjorda i sverige
 
A
yonna yonna skrev:
Förklara för mej! Min nu 16 år gamla enkla Bauknecht trodde jag var en kondenstumlare...? Den värmer/torkar numera ganska dåligt och det är nog dags för byte. Är det då en med värmeväxlare man ska välja? Finns det överhuvud taget en som är LÄTT att rengöra (har hårig hund)? Jag väljer alltid maskiner i mellansegmentet och inte de dyrare.
Om du har en grov ventilationsslang från torktumlaren är det en sk. Frånlufts variant. Brukar torka snabbt och bra.
Annars har du en med värmeväxlare.
Har du en dessutom med värmeväxlare i så kan du inte ta ut kondensorn för rengöring,vilket då kan vara ett olämpligt val för dig.
I din baukenecht skall du tänka på att filter är rena utan beläggning av tex sköljmedel och att kondensorn är väl skjöld med vatten. Samt att de avkännande banden i trumman inte har beläggningar.
Har du ett litet utrymme för torktumlaren får du se till att rummets temperatur inte blir för hög.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Okay
Är det cylinda du har är det god chans att de är gjorda i sverige
electroluxaren skrev:
Okay
Är det cylinda du har är det god chans att de är gjorda i sverige
Det tror jag med. Verkar vara utvecklade i Sverige. Tyder på att produktionen ligger annanstans nu. Mycket. Sånt ligger nere i Östeuropa, även en del Miele.
 
Om det fortfarande finns vid nästa/kommande byte skulle jag välja en frånluftstumlare. Har tvättstuga i källare och den nuvarande frånluft är väl ca 25 år, torkar snabbt och hjälper till med lite extra luftbyte/ventilation i källaren och det blir kostnaden man får ta, om det verkligen blir någon merkostnad. Inget underhåll, bara att dra bort ludd vid luckans luddfilter innan man tar ut det torkade,
Så räknar man krasst på energibesparing så "tror" jag mig kunna påstå att den billigare enklare konstruktionen med mindre krångel ger större total energibesparing/miljö än dåligt fungerande tumlare med igensatta kondensatorer och kortare livslängd, Sedan finns det utrymmen där kondenstumlare är ett måste.
Så det man tjänar enligt olika teoretiska energimärkningar försvinner sedan i praktiken.;)
 
Redigerat:
  • Gilla
granis70
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Om du har en grov ventilationsslang från torktumlaren är det en sk. Frånlufts variant. Brukar torka snabbt och bra.
Annars har du en med värmeväxlare.
Har du en dessutom med värmeväxlare i så kan du inte ta ut kondensorn för rengöring,vilket då kan vara ett olämpligt val för dig.
I din baukenecht skall du tänka på att filter är rena utan beläggning av tex sköljmedel och att kondensorn är väl skjöld med vatten. Samt att de avkännande banden i trumman inte har beläggningar.
Har du ett litet utrymme för torktumlaren får du se till att rummets temperatur inte blir för hög.
Tack för svar! Placeringen tvingar mig att ha kondenstorktumlare. Tar månatligen ut kondensorn för rengöring men det är jobbigt att hålla rent i utrymmet ovanför kondensorn - filtat hundhår samlas och jag får pilla mycket. Var kommer värmen ifrån om det inte finns värmeväxlare? Avskrivningstid på tumlare? Den har körts otroligt hårt...
 
A
yonna yonna skrev:
Tack för svar! Placeringen tvingar mig att ha kondenstorktumlare. Tar månatligen ut kondensorn för rengöring men det är jobbigt att hålla rent i utrymmet ovanför kondensorn - filtat hundhår samlas och jag får pilla mycket. Var kommer värmen ifrån om det inte finns värmeväxlare? Avskrivningstid på tumlare? Den har körts otroligt hårt...
Värmen kommer iftån ett element längst bak i kanalen det kan samlas hår där oxå men du måste man skruva isär baksidan för att kolla. Torktumlare är jenerellt driftsäkra och man kan ha dessa till ett större haveri.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
A
M Martysmart skrev:
Det tror jag med. Verkar vara utvecklade i Sverige. Tyder på att produktionen ligger annanstans nu. Mycket. Sånt ligger nere i Östeuropa, även en del Miele.
Såväl produktion som utveckling ligger i östvärlden numera för cylinda maskiner, bara logotypen tillhör cylinda
 
electroluxaren skrev:
Såväl produktion som utveckling ligger i östvärlden numera för cylinda maskiner, bara logotypen tillhör cylinda
inte vad som står på hemsidan!
 
A
M Martysmart skrev:
inte vad som står på hemsidan!
Har inte en aning om vad som står där!
Men fakta är att maskinerna i dag köps från arselic och gorenje
 
yonna yonna skrev:
Tack för svar! Placeringen tvingar mig att ha kondenstorktumlare. Tar månatligen ut kondensorn för rengöring men det är jobbigt att hålla rent i utrymmet ovanför kondensorn - filtat hundhår samlas och jag får pilla mycket. Var kommer värmen ifrån om det inte finns värmeväxlare? Avskrivningstid på tumlare? Den har körts otroligt hårt...
I en liten tvättstuga behöver man en värmepumpstumlare, som har aktiv kylning. En kondenstumlare utan värmepump fungerar inte i en liten tvättstuga, eftersom det blir för varmt och varmluft klarar inte att kyla kondensorn, som vattnet från tvätten ska kondensera på
 
M magnu skrev:
I en liten tvättstuga behöver man en värmepumpstumlare, som har aktiv kylning. En kondenstumlare utan värmepump fungerar inte i en liten tvättstuga, eftersom det blir för varmt och varmluft klarar inte att kyla kondensorn, som vattnet från tvätten ska kondensera på
Tja. Det har ju funkat i närmare 16 år för mej. Litet duschrum i kombination med bastu, tvätt & FTX.. Men jag ska följa elektroluxarens råd och skruva isär bakstycket (fasar för vad jag finner där).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.