pinebar skrev:
Jag skulle aldrig välja att ha dörrarna som ni har mellan köket och det stora sovrummet. Skulle bli tokig på dörren som öppnar sig mitt ivägen där man ska gå. Skjutdörr eller att den öppnar sig åt andra hållet tycker jag är nödvändigt där.
Vi har flyttat altandörren till höger så köks dörren kommer inte att komma i vägen för altandörren. Vi såg problemet men kom inte på nån lösning först, den var väl för enkel.
 
sandhall skrev:
Är inte heller någon expert. Jag gick i.a.f. och inhandlade "solvärmeboken" (Lars Andrén) när vi projekterade bygget. Borde vara en hyffsat oberoende källa. :)

Nu vet jag ju inte vilka paneler ni tittat på, men solvärmepaneler kräver normalt sett ingen stor tankvolym (normalfallen ligger enligt boken på 300-750 liter). Det är t.o.m. så att det fungerar sämre om du har för stor volym eftersom panelerna helt enkelt inte förmår värma upp allt detta vatten till en användbar temperatur. Samtidigt ökar förlusterna ju större volym du har (eftersom tankarean blir större).

Normalt sett brukar man köra bägge tankarna på vintern (om man har slavtank) om man har vedpanna. På sommaren stänger man slaven och kör solpanelerna mot tekniktanken. Har aldrig hört talas om någon som gör tvärtom. :)

Skulle ta in uppgifter från fler håll om jag vore som ni. Inte förlita mig på vad säljaren säger.
Att solpanelerna inte kräver stor tank är riktigt om man inte har så stora paneler. Dom rekomenderar 50-100l per kvadrat och då skulle volymen bli mellan 650-1300l för 13kvadratmeter. Kanske det blir så att jag testar köra med endast en tank till att börja med men tanken med 2 tankar är att solpanelerna visst kommer att kunna värma dom och då räcker värmen längre.

Vi ska inte ha vedpanna så den jämförelsen funkar inte. En pellets panna tänder och släcker sig själv så man behöver inte ta hänsyn till att det ska få brinna klart och sånt. Det enda är att förlusterna ökar med tankvolymen och antal tankar. Eftersom man i huvudsak kör pellets vintertid och solen orkar inte värma så mycket vatten höst och vår så ska man kunna minska vattenvolymen till vintern.

Det är ungefär så som jag resonerat. Men jag förstår varför du argumenterar mot. Men glöm inte att jag planerar fler kvadrat än vad som behövs endast för tappvattnet. :)
 
Argumenterar inte emot. Du får naturligtvis fylla hela huset med tankar om du vill. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.