Jag bor ca 1 km från Hörbymasten och har följande problem:
När jag sätter på ljudsystemet till datorn hör jag ett "radiomummel" i bakgrunden.
Alltså, jag hör radiokanaler fast på låg volym. Dock tillräckligt högt för att störa:(
Det är oerhört störande, så därför vänder jag mig till er för råd.
Finns det någon form av avstörning? Vad kan jag göra för att bli av med mummlet.
 
Vad är det för mummel du hör? Hörbymasten, är det alltså en FM TV-mast?? Sändningarna därifrån är de du hör i dina högtalare och ingen annat mummel?

Nästan oavsett, någonting i dina högtalare (eller dator) är dåligt avstört. Nummer ett sitter allt i jordade uttag? #2. Hörs mummlet mer eller mindre om du kopplar ur högtalarsladden i datorändan?
 
Jag har samma problem ibland. Har ett Logitech z5500 som är toppenbra på att ta in radio. Brukar mest bli nått ryskt eller baltiskt skräp. Har provat med nätfilter från Clasolsson men det har inte funkat.

Man får väl vad man betalar för antar jag, både när det gäller avstörningsfilter och nätdelar i ljudanläggningar....
 
Det jag hör är olika radiokanaler. Allt från svensk reklamradio till utländskt skräp.
Hörbymasten sänder väl ut både TV och radio.
Jag har ochså ett Logitech z 5500 Expert Logitech Z-5500 recensioner av proffs - PriceRunner Sverige

1: Allt sitter i jordat uttag
2: JA, mummlet hörs även när jag drar ut anslutningen till datorn.

Men visst borde det finnas något man kan göra för att slippa detta problem.
 
Jag har funderat på om det kommer in via högtalarkablarna men antagligen handlar det bara om en billig nätdel som släpper in vad som helst i förstärkaren....
 
Bevisligen har logitech byggt en utrustning som borde marknadsföras som slumpradiomottagaresnarare än högtalare.
Någonting i högtalarna eller dess inbyggda förstärkare är kasst avstört.
För att bli CE-märkt är jag hyffsat säker på att tillverkaren måste lova att detta ni upplever inte kan ske. På högtalare som kostar över 2kkr så hade jag gått tillbaka till butiken å klagat.
En vettigt konstruerad förstärkare skall inte uppföra sig som ni beskriver å ta in allt möjligt, inte minst när kablarna är uttdragna.
 
Låter som problemet i grannskapet där jag växte upp. En granne var radioamatör (PR) med stor antenn i trädgården. En annan granne fick in hans sändningar i sina högtalare trots att dessa inte ens var inkopplade. Radiosändare sände med tillåten effekt. :D
Vad göra? Be grannen sluta med sin tillåtna hobby. Köpa nya högtalare? Det blev det senare. De gamla skänkte han bort.

Det kan alltså vara privatradioamatörer som stör. Detta går då rakt in i högtalarelementens spolar.
 
Johan Gunverth skrev:
Låter som problemet i grannskapet där jag växte upp. En granne var radioamatör (PR) med stor antenn i trädgården. En annan granne fick in hans sändningar i sina högtalare trots att dessa inte ens var inkopplade. Radiosändare sände med tillåten effekt. :D
Vad göra? Be grannen sluta med sin tillåtna hobby. Köpa nya högtalare? Det blev det senare. De gamla skänkte han bort.

Det kan alltså vara privatradioamatörer som stör. Detta går då rakt in i högtalarelementens spolar.
Nej det är ingen radioamatör! Det är radiostationer, både svenska och utländska som kommer in. Det är musik och studiosnack.
 
Jag har råkat ut för liknande sak. När jag var liten så hördes ibland prat och musik ur kylskåpet. !?!? Gissa om jag blev brydd första gången jag hörde det :-O

Det som händer är att någon spole (tex trafon) i utrustningen har precis rätt förutsättningar för att bete sig som en antennspole i en kristallradio. Det kommer sannolikt inte ur elnätet, utan från "etern" runtomkring. Det behöver inte ens vara en närliggande mast som sänder ut.

Det finns tyvärr inte mycket som du kan göra åt saken. Byta högtalare alternativt försöka avstöra dessa med ett jordat metallhölje.
 
it-snubben skrev:
Jag har råkat ut för liknande sak. När jag var liten så hördes ibland prat och musik ur kylskåpet. !?!? Gissa om jag blev brydd första gången jag hörde det :-O

Det som händer är att någon spole (tex trafon) i utrustningen har precis rätt förutsättningar för att bete sig som en antennspole i en kristallradio. Det kommer sannolikt inte ur elnätet, utan från "etern" runtomkring. Det behöver inte ens vara en närliggande mast som sänder ut.

Det finns tyvärr inte mycket som du kan göra åt saken. Byta högtalare alternativt försöka avstöra dessa med ett jordat metallhölje.
Suck, vad trött jag blir.
Jordat metallhölje kanske skulle kunna fungera då det är ur subwoofern det hörs...Något förslag på matrial? Eller fungerar vilken metall som helst?
 
Tänk att du går ner på natten och ska ta en macka, öppnar kylen och du hör ryska röster eller kanske nån sång. Jag hade dött på fläcken :)
 
Va tydligen vanligt när Nacka masten va ny att man hörde radio i telefonen i områden som låg lagom långt ifrån. Har själv oxå varit på liknande fel då när de billiga "pirattelefonerna" började dyka upp. Va bara att lyfta luren och höra på radio.:D:D
 
Uppdatering:
Nyss var det en kille som jobbar vid radiomasten (Teracom) här och monterade en ring av (ferro/ferron? Minns inte vad det hette) runt nätsladden.
Han virade sladden runt ringen och menade på att det kan hjälpa. Det skulle tydligen fungera som någon sorts filter.
15 min efter montering är det fortfarande tyst i högtalarna..Håller tummarna.
 
Om det funkar kan du ju skicka en bild på det.....
 
Det var troligen en ferritkärna som fungerar som filter för högfrekvensstörningar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.