pelpet pelpet skrev:
Åtminstånde kojan borde klassas som ett "lekredskap" och inte en byggnad. På samma sätt som en lekstuga. DVS placeringen borde vara tillåten utan att grannen tillfrågats.
Definitionen av byggnad sträcker sig löjligt långt.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/byggnader/nybyggnad/
Skulle något falla utanför definitionen kan myndigheterna troligen tillgripa andra regler om upplag, markarbeten eller liknande. Regeln om att människor ska kunna uppehålla sig i en byggnad är dock intressant.
 
Redigerat:
Tråden är från 2014, och TS har inte svarat något de två gånger tidigare sån väckts till livs, så låt den somna in igen
 
  • Gilla
Matte001 och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Tråden är från 2014, och TS har inte svarat något de två gånger tidigare sån väckts till livs, så låt den somna in igen
Jag delar inte uppfattningen att man inte ska göra inlägg i gamla trådar.
 
  • Gilla
Lillekitte och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Men för friggor gäller väl alltid 4,5, det kan nog inte detaljplan ändra på?
Jodå. 1meter från tomtgräns har vi på en fastighet i Skåne. Attefallare/friggor. Enligt byggplanen för området.
 
F FGLIN skrev:
Jag delar inte uppfattningen att man inte ska göra inlägg i gamla trådar.
ja ja, Skall bli intressant och se om du lyckas väcka liv i TS eller om du ämnar hålla låda för alldeles egen maskin.
 
Redigerat:
Det spelar väl ingen roll om TS är kvar i tråden eller inte? Den hittas av folk som söker på forumet och då skadar det väl inte om det finns nya inlägg som tillför mer information?

Det är ju inte så att en tråd bara läses av den som startat den, eller ens de som kommenterat den. Det är är hundratals andra som läser gamla trådar som de hittar vid sökning.
 
  • Gilla
ITwerqy och 4 till
  • Laddar…
H HenrikP skrev:
[bild]

Jag ska försöka hjälpa en bekant att reda ut en situation.

Staketet står i tomtgräns. Vedskjulet till vänster står mot staketet. Kojan till höger står ca 1.5 m från staketet.

Mina bekanta har inte tillfrågats om någon av dessa byggen. Kojan var kanske ok, men tillsammans blir det inte snyggt. Grannen har ju dessa byggen på sin baksida, som råkar vara mina bekantas framsida. Innan de pratar med grannen skulle de vilja veta vad som gäller.

Är det tillåtet att bygga såhär? Tacksam för input, och om någon till och med kan länka till myndighet eller liknande så är det full pott :)

Tack på förhand!
Det ser ut som om de kommer att få ha några trevliga samtal ;)
 
Mats: Gårdsägare Mats: Gårdsägare skrev:
Det ser ut som om de kommer att få ha några trevliga samtal ;)
Det borde vara utagerat vid detta laget… kanske inte ens är grannar numera.
 
Matte001 Matte001 skrev:
Det borde vara utagerat vid detta laget… kanske inte ens är grannar numera.
Kanske det. Eller så bor de kvar och det är skitjobbigt för TS. Det är skönt att bo på landet för sig själv. Jag persponligen får ångest då jag läser sånt här och då jag kör in i samhället och ser de små tomterna och hur nära husen ligger varandra. Men det funkar ju för det mesta mellan grannar och de flesta måste väl trivas med att bo så.
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Jag hade inte brytt mig.
Grannens har betalat sin tomt själv, vem är då jag att bestämma vad han ska göra.

När mina grannar har frågat om det är ok med friggebod och förråd nära tomtgräns har jag svarat på samma sätt.
Vad är problemet? Inget av det grannen har byggt har ju någon höjd! Om din vän inte vill se rakt in till grannen i ögonhöjd får hen väl sätta en häck! En trädgård är väl till för att användas och inte bara se på! Jag tycker grannen är en bra inspiratör och visar hur man kan använda trädgården mer!
 
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Jag hade inte brytt mig.
Grannens har betalat sin tomt själv, vem är då jag att bestämma vad han ska göra.

När mina grannar har frågat om det är ok med friggebod och förråd nära tomtgräns har jag svarat på samma sätt.
Inte jag heller!
 
L Lakritsianen skrev:
Inte jag heller!
så länge han inte planterar ett träd?

/ATW
 
@FGLIN Det gick ju rätt bra!
 
L lordi skrev:
4,5 meter till tomtgräns är vad som gäller här. Ska man bygga närmare krävs grannens tillstånd.
Höga planket är bygglovspliktigt om det är högre än 1,8 meter och står närmre än 4,5 meter
 
B
L linusab skrev:
Hellre ett fint vedskjul än att en irriterad granne ställer upp en båt/ virkeshög/annat med en slarvigt uplagd pressening på.

Jag stör mig på det omålade staketet som inte matchar vedskjulet...
Ser du inte att staketet är av tryckimpregnerat virke som inte kan eller ska målas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.