Hej
Vi ska bygga om köket. Nu tänkte jag be er om hjälp.
Alla som vill får komma med förslag på planering.
Jag bifogar en ritning på rummet. Takhöjden är 280cm Fönstret sitter 80cm över golvet. De två dörröppningarna ska vara kvar där de är. I hörnet mellan öppningarna finns skorstenen med ventil för köksfläkt.
Bästa förslaget vinner ära och berömmelse!

kok.jpg

Modell i sketchup kan ni få här: http://www.chang.se/koksbilder/kok_3d.skp
och i IKEAs program här : http://www.chang.se/koksbilder/koket.fpf

Tack på förhand till alla snälla och duktiga köksmänniskor.

//Kalle
 
Hmm, lite klurigt...
Ska se om jag kan få till något.
Några frågor:
-Hur många i hushållet?
-Kyl/frys eller fullstor kyl och frys?
-Ska det finnas matplats?
-Vilken stil vill ni ha?
-Går det att placera vattnet vartsomhelst?
-Vilken diskhotyp? Två stora, en stor eller 1 1/2?
 
Linska skrev:
Hmm, lite klurigt...
Ska se om jag kan få till något.
Några frågor:
-Hur många i hushållet?
-Kyl/frys eller fullstor kyl och frys?
-Ska det finnas matplats?
-Vilken stil vill ni ha?
-Går det att placera vattnet vartsomhelst?
-Vilken diskhotyp? Två stora, en stor eller 1 1/2?

Hej Linska

Vad kul att du vill hjälpa till!

Vi är två personer i hushållet men det kommer att bli flera så småningom.
Det finns matrum i anslutning till köket så det är inte nödvändigt med matplats men en liten frukosthörna är på önskelistan om det får plats. Det är ju trots allt lite mysigt att sitta i köket.
Huset är byggt 1927 och vi vill ha ett kök som stilmässigt passar ihop med resten av huset.
All VA i huset kommer ändå bytas ut så vatten kan placeras var som helst.
Ja, vad ska vi ha för diskho? Vad tycker ni? Diskmaskin ska vi ju ha.

/Kalle
 
Ett första förslag.
Kyl/frysen är 204 hög
 
  • kamy 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kamy 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kamy3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kamy 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En variant till...
 
  • kamy 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kamy 6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kamy 7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kamy 8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ännu en hörnplanering
 
  • kamy 9.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag skulle föredra spis och diskhö på samma sida och det ska ju gå att få på 3,5bänkmeter ... för att inte fara fram och tillbaka tvärs genom köket med allt som ska i gryttan. Om man nu kan lösa fläktkanalen på ett snyggt sätt ? Direkt ut genom yterväggen?

Kyl/frys närmast ingången till matsalen/ matbordet är inte fel heller då man får nära till att hämta/ lämna pålägg ,mjölk osv.

Har ni en vacker utsikt från matsalfönster så skulle jag inte planera några sitsplatser i köket. Det har inte vi i vårt minikök anno 1938 och det är faktiskt mycket trevligare att alltid använda matsalen än vi trodde i starten :). Prova att tänka den lösningen .... det blir kanske 4-5 steg extra till en helt annan miljö. Vi trivs med att slippa trängas och äta i köket som kökspersonalen gjorde i vårt hus förr i tiden :).
gaia
 
Linska:
Tack för allt arbete du lagt ner. Det är jättekul att få andra personers input på sina egna små problem. Dina lösningar är väldigt lika det vi själva har skissat på men du har fått till en del lösningar som gör att man tänker: varför tänkte jag inte på det? Jag kommer lägga ut lite bilder ikväll när jag kommer hem så kan vi jämföra :)
Personligen gillar jag "raka" hörnlösningar bättre än diagonala rent estetiskt, men det är onekligen rätt så praktiskt att ha spisen på snedden i hörnet.

Gaia:
Spis och ho på olika sidor har varit den stora invändningen mot våra egna skisser. Hur funkar det i allmnänhet med en liten ho i närheten av spisen tycker ni?
Vi har skissat på att skippa matplats i köket men har tyckt att det ger för lite extra för att vara värt det. Men nu ska vi nog ta det en vända till för att inte förkasta något som faktiskt kan vara en riktigt bra idé. Vi har ju faktiskt mycket trevligare utsikt från matsalen(tomten) än köket(grannen).


Vi funderar på ett fullhöjdskylskåp och en liten frys inbyggd under bänken. Vad tycker forumet om en sådan lösning. Kanske någon som har det själv? Vi har utrymme för frys i källaren men jag vet inte om jag vill springa ner för att hämta is rostbröd, eller glass.
Behöver man högskåp? Att ha ett höskåp som skafferi är ju såklart trevligt men räcker det inte med utdragsförvaring i bänkskåpen plus allt utrymme i väggskåpen. I min värld är extra bänkyta värt mer än ett högskåp. Eller tänker jag fel? Vad finns det för argument för och emot högskåp?

Återigen tack för att ni orkar hjälpa till. Ovärderligt!

/Kalle
 
kamy skrev:
Vi har ju faktiskt mycket trevligare utsikt från matsalen(tomten) än köket(grannen).


Vi funderar på ett fullhöjdskylskåp och en liten frys inbyggd under bänken. Vad tycker forumet om en sådan lösning. Kanske någon som har det själv? Vi har utrymme för frys i källaren men jag vet inte om jag vill springa ner för att hämta is rostbröd, eller glass.
Behöver man högskåp? Att ha ett höskåp som skafferi är ju såklart trevligt men räcker det inte med utdragsförvaring i bänkskåpen plus allt utrymme i väggskåpen.
/Kalle
Misstänkte att matsalen i ditt gamla hus planlades med några fördelar ;).

En högskåp är ju 60cm djup och kan kännas bastant och klumpig i ett mindre kök. Vi har en konstruktion ca 80cm bredd som påminner om en gammal serveringsskåp byggd av väggskåp och golvskåp och avställningsyta mitt emellan. Ger litet luftigare känsla och passar bra i ett gammalt kök. Den är placerat för sej själv vid skorstenstocken och fyller en väggbit.

Avråder - vi har en vägghörnskåp som är till ingen nytta. Den trängdes in för att få mer förvaring men samlar bara skräp, svår att få saker in och ut och öppnas ca 2 gånger om året.

Är nöjd med väggskåp 80cm bred - rymmer mycket och man slipper slå huvud i dörrar som är bara 40cm :).

Kyl/frys - vi köpte den högsta modelen som fanns , med stor kyldel och mindre frysdel - kan också fungera för 2 pers om man handlar oftare. Den stora frysen står i källare ;).
Lycka till!
gaia
 
Har lite problem med uppkopplingen hemma. Hoppas få ut lite bilder ikväll som vi vill ha massor av kommentarer på.

gaia skrev:
En högskåp är ju 60cm djup och kan kännas bastant och klumpig i ett mindre kök. Vi har en konstruktion ca 80cm bredd som påminner om en gammal serveringsskåp byggd av väggskåp och golvskåp och avställningsyta mitt emellan. Ger litet luftigare känsla och passar bra i ett gammalt kök. Den är placerat för sej själv vid skorstenstocken och fyller en väggbit.
Jag håller med dig. Tänker inte planera in något högskåp. Med ett så litet kök som vi har så vill vi försöka undvika allt för stora "klossar".

gaia skrev:
Avråder - vi har en vägghörnskåp som är till ingen nytta. Den trängdes in för att få mer förvaring men samlar bara skräp, svår att få saker in och ut och öppnas ca 2 gånger om året.

Är nöjd med väggskåp 80cm bred - rymmer mycket och man slipper slå huvud i dörrar som är bara 40cm .
Jättebra tips. Ska försöka undvika hörnskåp på väggen och fundera noga över storleken på överskåpen.
 
Här kommer en lösning som vi skissat på. Kommentera gärna.

k_01.JPG

k_02.JPG

k_03.JPG
 
En till bild...

k_04.JPG
 
En variant utan matplats.

k2_01.JPG

k2_02.JPG

k2_03.JPG

k2_04.JPG

Vad säger ni?
 
den sista planritningen (utan matplats) ser mycket bra ut - jag skulle kunna leva med det ;). kanske skulle flytta golvskåp 3 till andra sidan av spisen så man har friare tillgång till spis från båda sidor. Min erfarenhet säger att det mesta händer mellan spis och vask och man klarar sej med mindre avställningsyta på den andra sidan av spisen ... med enbart skåp 2 med fex en värmetålig underlag att ställa en och annan grytta åt sidan ....
Där bakom dörr ( skåp 22,16) fick du ju en fin skafferi - enbart grunda skåp som man lätt ser vad man har i och slipper dyka djupt för att få tag i det man behöver .... det tycker jag om :).
Skåp 4, 13 och 10 står till hands för att ställa fram och plocka undan från matsalsbordet ... gissar jag. Du har redan fått en bra känsla för det praktiska att leva med en separat matsal :). Grundtanken är jättebra, tycker jag.
Lycka till med att fila på dom tusentals små detaljer som återstår ;)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.