N
Jag har köpt ett kök från Marbodal. Vi har även köpt vitvaror inkl gasspis och fläkt därifrån. Nu när vi har satt upp hela köket enl ritningar från Marbodal med ett mellanrum på 51 cm mellan fläkt (och överskåp) och gasspisen så visar det sig att man måste ha ett avstånd på 65 cm mellan fläkt och gasspis.
När jag har kontaktat säljaren så vill han bara byta ut den fläkten (som är inbyggd utdragningsbar) mot en fläktkåpa och därför ta bort de 2 överskåp som finns över fläkten idag. Fläkten kommer isåfall att sitta drygt 10 cm högre upp än överskåpen bredvid (överskåp på båda sidor om fläkten).
Dessutom har vi beställt en glasskiva som inte blir alls lika snygg nu om det inte är överskåp hela vägen.
Utan att gå in närmare i detalj om hur köket ser ut så kan jag säga att den designen som vi hade tänkt oss helt förstörs om vi inte har överskåp även över spisen.

Vill bara nämna också att vi hade hört att det var 65 cm som gällde från Kvik och därför frågade säljaren vid upprepade tillfällen om det innan vi beställde köket men han avfärdade det och sa att det inte stämde.

Jag undrar följande:
Kan man begära ersättning för att köket estetiskt inte blir lika snyggt som det vi har bestället, pga fel från säljaren?

När jag sa att jag ville att Marbodal ska betala 5000 som glasskivan har kostat om vi inte kan använda den så sa säljaren att det var att kräva oskälig ersättning.
Han försökte även lägga över ansvaret på fläkt leverantören (Siemens) för att det inte stod något om avståndet i deras produktguide. Siemens säger dock att det är baskunskap som de ska ha, samma avstånd gäller för alla fläktleverantörer. Vems är ansvaret?

Om jag inte godtar den lösningen med fläktkåpa som han har föreslagit kan jag kräva att de ger oss helt nya överskåp som ALLA hamnar på samma höjd så att vi kan ha inbyggd fläkt som var tänkt från början fast bara på en annan höjd??? (de vi har idag går ej att flytta upp eftersom de går hela vägen upp till taket utan måste isåfall bytas ut till mindre skåp)

När jag kollade i lagboken så står det att om felet är rättsligt så ska de avhjälpa felet, samt att köparen kan begära skadestånd. Är felet rättsligt?
Vi FÅR inte ha köket som det är byggt nu, enl säljarens ritningar.
Innebär brandrisk och vid brand nu eller om vi har sålt lägenheten står vi hela ansvaret. dessutom kan ev framtid köpare kräva oss på skadestånd om vi inte skulle åtgärda det här nu. Det måste väl betyda att felet är rättsligt eller är jag helt ute och cyklar?

Oerhört tacksam för alla svar.
 
vad som gäller strikt rättsligt vågar jag inte ha en uppfattning om, troligen är det i så fall en fråga för ARN.

men om vi börjar med att anta att det är en fungerande och för er acceptabel lösning med skåp som alla sitter lite högre på den väggen, så låter det ju som den absolut bästa och ganska rimliga lösningen.

Jag skulle nog försöka flytta upp frågan till huvudkontoret, inte säkert att det får effekt, men om säljaren är en fristårende firma så hamnar troligen hela kostnaden på säljarens firma, och han kommer aldrig att vara speciellt samarbetsvillig då. Får han lämplig påtryckning från en säljchef eller kvalitetsansvarig så finns det chans att det gör susen.
 
Så som jag förstår det hela så har ni beställt ett kök enligt ett visst utseende av Marbodal som de har ritat åt er. När de har gjort fel så skulle jag kräva att de byter ut alla överskåp så det ser enhetligt ut enligt ritningarna som ni har fått. Jag skulle också kräva att de betalar kostnaden för att montera ner de gamla och montera upp den nya.

Det kommer att försöka ersätta er för så lite som möjligt så jag skulle anlita en advokat för att exakt få svar på vad som gäller. Det räcker kanske med att advokaten berättar vilka krav ni skall ställa.
 
Hur passar glasskivan om ni höjer alla överskåpen?
 
N
AnnaKanin skrev:
Hur passar glasskivan om ni höjer alla överskåpen?
då passar inte den alls men jag antar att de isåfall måste ersätta oss för den?
När jag sade det så sa säljaren dock att vi inte borde ha beställt skivan förrän köket var klart. Men om ALLT är klart i köket utom att montera fläkten ska man väl kunna beställa den utan problem? Fläkten var restnoterad och kom ca 1 mån efter köket...
 
Det argumentet hade ju möjligen haft bärighet om dte handlat om att köket monterats fel (ex avståndet bänk-överskåp blivit 49,5 cm istället för 50). men nu handlar det ju om ett fel redan i planeringstadiet

Just det där med glasskivan skulle jag kunna tänka mig att du rent formellt står risken för, efterssom den (om jag fattar det rätt) inte är beställd via kökslev. Samtidigt så är det en kostnad som han borde ta som ren goodwill även om han inte formellt måste.
 
Jag hade fått för mig att det skulle vara 70cm, så efter lite googlande blir jag än mer förvirrad: (observera datumen, om det nu är några förändringar gjorda)


Från vi i villa
Avstånd mellan induktionsspis o fläkt?
2007-04-04 11:03:17

Jag hade tänkt sätta fläktkåpan på standardhöjd 50 cm över hällen men i monteringsanvisningen för fläkten står 65 cm. Kan vi ändå montera den med 50 cm avstånd? Vet du vad som gäller?

Av: LK
Svar:

Det finns ingen bindande föreskrift som anger ett exakt avstånd mellan en spis och fläkt. I de allmänna råd som finns för att förebygga brand anges dock 50 cm som ett minsta avstånd. Det är alltid bra att följa de monteringsanvisningarna som tillverkaren tillhandahåller, och du kan också ställa frågan direkt till tillverkaren, för att få ytterligare vägledning.

Svar av: Petri Tuomela

Avstånd mellan köksfläkt och spis
2006-06-30 10:49:36

Hej!
Vi har köpt en kolfilterfläkt som ska recirkulera luften i köket. Vi har satt den 50 cm ovan spisen, i höjd med de andra köksskåpen. Räcker detta avstånd? Vi har fått olika rekommentationer om 50cm-65cm höjd från spisen. Räcker det med 50cm? Om större avstånd än 50cm krävs, vad är orsaken till det?

Mvh
Helena M

Av: Helena M



Svar:

50 cm räcker, det är det lägsta godtagbara måttet mellan en spis och en fläkt enligt byggreglerna.

Svar av: Petri Tuomela


Från boverket
Avståndet mellan spis och fläkt regleras inte av brandskyddsskäl i Boverkets byggregler. Det som är styrande är istället att få en god arbetsmiljö för matlagning. Som standardmått är 50 cm mellan spis och fläkt att rekommendera.

Imkanalen i sig skall däremot inte sprida en brand vidare i ett tidigt skede. För storkök skall de därför stå emot brand i 60 minuter och för vanliga imkanaler i bostäder 15 minuter (se Boverket byggregler, BBR 5:515). Själva anslutningslangen till fläkten får vara av en sämre kvalité, men skall ändå vara svårantändbar. Det är viktigt att regelbundet rengöra filtren och runt fläkten för att minska risken för brandspridning, samt givetvis av hygieniska skäl.

För flerbostadshus kontrolleras imkanalens funktion i samband med obligatorisk ventilationskontroll (OVK) med 3, 6 eller 9 års mellanrum beroende på typ av ventilationssystem. Regelbunden sotning (rengöring) av imkanaler i bostadshus är däremot avskaffat sedan ett par år tillbaka. Fastighetsägaren måste därför själv se till att rengöra imkanalerna vid behov.

Bygg- och förvaltningsenheten 2006-02-10
 
N
imported_AX skrev:
Jag hade fått för mig att det skulle vara 70cm, så efter lite googlande blir jag än mer förvirrad: (observera datumen, om det nu är några förändringar gjorda)

Ja det är en djungel.. men efter många timmar i samtal m kökstillverkare och fläktleverantörer visar det sig att nej det finns eg. inga regler utan det är upp till varje tillverkare att bestämma flr varje fläkt. ALLA tillverkare har dock 60-70 cm som min över gasspis... Finns ett undantag från electrolux men den är för bred för oss, då måste vi riva ned alla överskåp och göra helt nytt =(
 
Hej
Jag undrar om ritandet av köket är något ni betalat för, som köksfirman säger sig "stå för"? När vi beställde vårt (ikea)kök fick vi skriva på ett papper att vi tittat igenom kökslösningen och att vi godkände den och att ritningarna stämde dessutom. (vilket vi senare upptäckte att de inte gjorde, men på detta sättet har de friskrivit sig och det var vårt problem).
fialotta
 
N
Nej alltså på ritningen står det ju att man måste kolla måtten på plats och det har vi ju gjort.
Som ngn skrev längre upp här ligger ju problemet redan i planeringsstadiet.
Skillnaden på ikea och Marbodal är ju att hos Marbodal kan du inte köpa ett löst skåp hit och dit och bygga ihop utan du köper en kökslösning.
Alltså de kommer och mäter upp och ritar sedan ett kök efter kundens önskemål och enl sina egna uppmätningar.
 
Vad gäller glaskivan så skulle jag kunna tänka mig att de inte är ansvariga. Det är ju en "följdskada". Kan tänka mig att deras ansvar är att deras leverans passar ihop. Glaskivan är ju då inte del av den leveransen.

Om du ex. hade anlitat en arkitekt för att rita ihop ditt kök så ingår det ett visst ansvar för ritningens korrekthet i uppdraget. men då har du ju köpt en tjänst. Här har du troligen inte köpt ritningstjänsten.
 
Rättsligt fel har att göra med om det man köper är belastat med inskränkningar i äganderätten etc (varan är pantsatt, ägs av någon annan osv).

Det ni är ute efter är fel i varan.

Konsumentköplagen torde gälla i ert fall. Enl 16§ är det bl.a. fel på varan (dvs ert kök) om varan inte stämmer överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och har de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell.

I detta fall har säljaren gjort en ritning över köket och när det moteras på det sätt som ritningen anger har köket inte de egenskaper köket skall ha enligt ritningen, köket kommer nämligen då inte ha någon fläkt eftersom man inte får montera fläkten på den höjd ritningen anger.

Det är mao fel i varan.

Konsumentköplagen ger möjlighet till en mängd påföljder vid fel 22§ f.f.

Vidare har ni rätt till skadestånd enligt 30§ f.f.

Skadeståndet omfattar bl.a. något som i 32§ anges som "annan förlust" och där tror jag att glasskivan skulle kunna passa in (det är ju en onödig kostnad för er som uppstått på grund av att man inte kan ha köksluckorna på den ritade höjden). Av praxis har denna typ av skadestånd utgått för förutbetalda färjeavgifter på grund av fel i bil.

Stå på er, är det mycket pengar så ta kontakt med jurist. Är beloppet litet är det risk att det kostar mer att få rätt än vad ni lider i skada.
 
N
ja digo vi har fått den upplysningen. men tack för hjälpen...

vi har iaf löst tvisten nu i den mån att de har tagit på sig ansvaret och att de ska åtgärda problemet...

Tack alla. Det är alltid skönt att kunna rådfråga =)

Mvh
L & J
 
Skönt att det löste sig, nnok!

Nyfiken på vilken lösning ni kom fram till (det ekonomiska är väl er ensak).

Men höjer ni alla överskåpen, och hur mycket?

Eller hur löser ni det så det blir snyggt?

//KoW
 
N
Nej då komer överskåpen så högt upp att jag inte nådde upp ens till den nedersta hyllan haha. Dessutom förlorade vi massor m skåpsutrymme. Men eftersom de två skåpen över fläkten inte skulle kunna användas vilken lösning vi än tog så tar vi bort två överskåp och sätter dit en spisskåpa istället. Bakom kåpan sätter vi en härdad glasskiva sprutlackerad svart, samma som under resten av överskåpen så det blir snyggt och enhetligt även om det inte blir som vi hade tänkt oss från början.

Det blir nog bra.

Mvh
L
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.